• Gratis verzending en retourneren

    *Bestellingen vanaf €50

  • Vóór 17:00 besteld

    Volgende werkdag geleverd binnen Nederland

  • Laagste prijsgarantie

    En persoonlijke service

Swipe to the left

De 2020 Dakar van Mirjam Pol

De 2020 Dakar van Mirjam Pol
3 months ago

17 januari 2020: Etappe 12

Ook voor onze Mirjam zit de Dakar erop. De eerste editie in Saoedi-Arabië is een zware rally geweest in meerdere opzichten. Mirjam kreeg zowel fysiek als mentaal een aantal klappen te verwerken. Fysiek gezien scheurde ze een spier in haar bovenbeen en is ze een aantal keer gevallen. Op mentaal vlak heeft ze het verlies van oud teamgenoot Paulo Gonçalves moeten verwerken in etappe 7. Daarnaast heeft ze in de voorlaatste etappe Edwin Straver geholpen na zijn zware en vooral zeer ongelukkige crash. Straver werd afgevoerd met de helikopter naar het ziekenhuis in Riyad, waar zijn situatie onveranderd en nog steeds kritiek is.

Mede door deze gebeurtenissen kan Mirjam op dit moment nog moeilijk enthousiast zijn over haar prestaties. Dit siert haar als mens, maar doet haar tekort als sporter. Vandaar dat wij toch haar prestaties willen vermelden:

Mirjam is als 66e binnengekomen en pakt hiermee de 41ste plaats in het algemeen klassement. Daarnaast is ze in het dames-klassement 2e geworden en ook 2e Nederlander bij de motoren. Met het uitrijden van deze Dakar is Mirjam de enige vrouwelijke deelnemer en tevens enige Nederlandse deelnemer ooit die een Dakar heeft uitgereden op alle drie de continenten: Afrika, Zuid-Amerika en Azië (Saoedi-Arabië).

Foto: FOTOP


16 januari 2020: Etappe 11

Na de loodzware 10e etappe was het vandaag eigenlijk niet anders. De op één na langste etappe staat op de planning met vooral veel duinen. De runner-up in het algemeen klassement Quintanilla zette vandaag alle zeilen bij om tijd in te lopen op Ricky Brabec. Doordat Brabec het eigenlijk wel rustig aan deed vandaag en bijna geen risico nam, kwam hij als tiende binnen. Doordat Brabec zo rustig aan deed kon Quintanilla veel tijd goedmaken op de Amerikaan. Uiteindelijk heeft de Chileen de helft van zijn achterstand op Brabec goedgemaakt. Het wordt nog spannend op de slotdag van de Dakar!

Mirjam begon gehavend aan de strijd, met een spierscheuring in haar linker bovenbeen en een kneuzing in de andere. Hoe haar etappe verliep is eigenlijk irrelevant aan de crash van Edwin Straver, aan wie Mirjam hulp verleende. Straver kwam met ongeveer 50 km/h zeer ongelukkig ten val, waarbij hij een nekwervel heeft gebroken en door het medisch personeel is gereanimeerd. Vervolgens is Straver per helikopter naar het ziekenhuis in Riyad gebracht. Mirjam startte 4,5 minuut na Straver en is lange tijd bij Straver gebleven. De in totaal tweeënhalf uur die zij bij Straver is gebleven is door de raceleiding kwijtgescholden.

De tijd boeit Mirjam niet: “Op dit moment is even niets wat met Dakar te maken heeft belangrijk, enkel Edwin die vecht voor zijn leven”. Uit respect voor Edwin en zijn familie en voor Mirjam willen we het hier even bij laten.

Zoals het er nu uitziet zal Mirjam de laatste etappe gewoon rijden naar de finish.

1 Ricky Brabec | Honda | 38h33m28s

2 Pablo Quintanilla | Husqvarna | +13m56s

3 Toby Price | KTM | +22m34s


41 Mirjam Pol | Husqvarna | +12u57m28s

Foto: Rallymaniacs


Update Etappe 10

Er vanuit gaande dat we Mirjam niet meer konden spreken vandaag, kregen we toch ineens een belletje van haar. Ze begint altijd met een grapje, meestal gevolgd door een wat ernstiger bericht. Ook ditmaal…

Zoals eerder vermeld, heeft Mirjam gisteren een ongelukkig moment gekend met pijnlijke bovenbenen als gevolg. Deze blessure blijkt achteraf een spierscheuring te zijn.

Mirjam: “Vandaag (etappe 10) was een hele vreemde dag eigenlijk. Er was een hele harde storm, en die duinen zijn wel heel verraderlijk. Je hebt een high speed plateau, die gaat weer over in een duin en die duin kapt drie meter voor de top ineens af! Ik kan het niet eens zo goed uitleggen. Maar goed, ik had al vrij snel in de gaten dat ik mijn gedachten er goed bij moest houden. Toch liet ik mijn concentratie even verslappen en toen ging het gelijk fout!”

Mirjam vertelt verder: “Ik weet niet eens meer wat er precies gebeurde; waarschijnlijk keek ik even op mijn roadbook maar in elk geval niet goed vóór mij. Ik moest vol in de ankers maar had ook wel gelijk door dat ik het remmend niet ging redden dan zou ik erbij verongelukken. Dus gas erbij gegeven maar dan spring je dus de duin af en die klap kon ik niet meer opvangen. Ik klapte met m’n hoofd vol op de navigatie en, met al m’n spieren aangespannen, klapte ik met mijn bovenbenen langs de tank!” Ze was even duizelig, heeft wat gedronken is heeft zich vervolgens bij een groep passerende rijders gevoegd. Ze voelde wel duidelijk dat er iets niet goed zat in haar bovenbenen.

Aangekomen in het bivak is Mirjam direct naar de Medics gegaan om zich te laten masseren. Na een overleg met de arts hebben ze uiteindelijk toch besloten een echo te maken. Haar rechterbeen is zwaar gekneusd en erg pijnlijk. In haar linker bovenbeen heeft ze een spier gescheurd. Ze verwacht daar toch wel last van te krijgen in etappe 11, welke wederom veel duinen kent. Staan op de motor is erg pijnlijk, maar ze gaat het toch proberen met pijnstillers. Samen met de andere vrouwelijke deelnemers Laia Sanz, Kirsten Landman, Sara Garcia en Taye Perry heeft ze de rest van de avond doorgebracht om hun ervaringen van deze Dakar te delen. Toch wel een heftige Dakar, in meerdere opzichten...

Photo: FOTOP


15 januari 2020: Etappe 10

Etappe 10 werd vandaag gereden. De planning was in eerste instantie als volgt: de eerste marathon-etappe bestaat uit twee delen met daartussenin een neutralisatie. Er is besloten de etappe bij de neutralisatie al te stoppen, vanwege het snel slechter wordende weer. Een woestijnstorm zorgde er namelijk voor dat de veiligheid van de deelnemers in het geding zou komen wanneer de etappe zou worden voortgezet. Een goede beslissing van de organisatie, gezien de gevaarlijke crashes die voor de afgelasting al plaatsvonden. Het tot halt roepen van de etappe heeft de organisatie doen besluiten dat de eindtijden worden aangehouden waarop de rijders de neutralisatie binnen reden. De uitslag valt positief uit voor Joan Barreda, die hiermee als eerste binnenkomt en hiermee zijn eerste zege in de 2020 Dakar pakt. Leider in het algemeen klassement Ricky Brabec komt binnen als tweede en de Argentijn Benavides komt als derde de ‘finishlijn’ over. De zege van Barreda zorgt ervoor dat titelfavoriet Price uit de top 3 gekickt wordt.

Mirjam komt binnen als 33e, maar echt haar dag was het niet. Ze kon nog even snel een paar vragen beantwoorden alvorens ze het marathon bivak inreed. “Ik ben verschrikkelijk blij dat de tweede gedeelte van de special werd gecanceld vandaag. Op kilometer 4 zag ik al een helikopter bij iemand die eraf gegaan was. Het was één grote valpartij, leek wel. In de buurt van kilometer 120 ging het ook mis met een rijder. Ikzelf ging er op kilometer 118 heel ongelukkig af. M’n lip en binnenkant van de mond zijn helemaal kapot maar vooral mijn bovenbenen zijn heel pijnlijk. De motor is wel oké. Ik moet nog wel terug naar de organisatie omdat mijn sentinel los zit, ik denk dat ik die heb geraakt. Die moet opnieuw bevestigd worden.” vertelt ze.

Aan alles is te merken dan Mirjam er ‘even klaar mee is’. Ze rijdt snel door om zich door de Medics te laten checken en zoveel mogelijk rust te nemen. Een goede klassering betekent dus niet altijd vreugde aan de finishstreep.

We kijken in ieder geval uit naar morgen en hopen dat Mirjam zich weer kan opladen!

Algemeen klassement

1 Ricky Brabec | Honda | 34h12m18s

2 Pablo Quintanilla | Husqvarna | +25m44s

3 Joan Barreda | Honda | +27m09s


42 Mirjam Pol | Husqvarna | +11u44m53s

Foto: Robin/Rallymaniacs

Nog maar een paar dagen de om kans te maken op een Macna Equator (t.w.v. €300)!

(Klik op de afbeelding om naar de Giveaway pagina te gaan!)


14 januari 2020: Etappe 9

De duinen liggen achter ons en we gaan richting de etappes met stenen, heel veel stenen. Een pittige opgave voor de rijders, zeker ook gezien de lengte van de etappe en de verbindingsroute: bijna 900 kilometer richting Haradh. Voorzichtig en geconcentreerd rijden is het toverwoord van deze etappe.

Voor de winnaar van vandaag is dat zeker gelukt. Pablo Quintanilla komt als eerste binnen met bijna 2 minuten voorsprong op Toby Price. De Chileen loopt hiermee in op de leider van het algemeen klassement Ricky Brabec. Quintanilla heeft wel nog een achterstand van ruim 20 minuten op de Amerikaan.

Mirjam heeft vandaag een prima prestatie neergezet door als 45ste te finishen. Door een mooie constante rit blijft ze plekjes pikken in het algemeen klassement. Ondanks de mooie prestatie is ze toch niet helemaal tevreden: “Het was een moeizame dag, het eerste gedeelte was zwaar, ook fysiek, met veel stenen. Daar hadden ze al voor gewaarschuwd, het was ‘Morocco Style’, zeg maar. Ik kwam er niet lekker in, het kostte me allemaal heel veel moeite.”

Ook overkomt Mirjam iets, wat haar eigenlijk nooit overkomt: ze heeft te hard gereden in een speedzone! In de 20-kilometer lange zone gold een maximum van 90 km/h, waar ze netjes deze snelheid aanhield. De zone ging echter over in een 50 km/h en deze had Mirjam over het hoofd gezien. De overschrijding resulteerde in 1 minuut tijdstraf, wat geen consequenties heeft voor haar startpositie in de volgende etappe. Deze volgende etappe zal weer een lange worden en dan is het lekker als je als rijder redelijk voorin kan starten.

Etappe 10 wordt een special en eindigt in het Marathon Bivak. Dit zal voor Mirjam betekenen dat zij zonder haar assistentie-team en technische ondersteuning de nacht moet doorkomen voor etappe 11. Een slaapmat en een tentje krijgt ze van de organisatie en that’s it. De rest, zoals een slaapzak, kleding en toiletspullen, moet ze meegeven met de organisatie. “Ik denk dat we echt in een bivak, midden in de woestijn, terecht komen.”

Doordat Mirjam “alleen” zal zijn in het Marathon Bivak zullen we niet tot nauwelijks contact kunnen hebben met haar tot na de etappe. We gaan het meemaken!

Algemeen klassement

1 Ricky Brabec | Honda | 31h59m29s

2 Pablo Quintanilla | Husqvarna | +20m53s

3 Toby Price | KTM | +26m43s


45 Mirjam Pol | Husqvarna | +11u10m15s

Foto: FOTOP


13 januari 2020: Etappe 8

Vandaag zou ‘het rondje Wadi Al-Dawasir - Wadi Al-Dawasir’ gereden worden. Vanwege het overlijden van Paulo Gonçalves besloot de organisatie, in overleg met de rijders, deze achtste etappe niet te rijden. Zo kregen de rijders de kans te rouwen om hun collega en vriend en ook om even niet te hoeven denken aan de Dakar.


12 januari 2020: Etappe 7

Mirjam Pol is als 42ste gefinisht, een goede prestatie ware het niet dat de zevende etappe wordt overschaduwd met het vreselijke nieuws dat Paulo Gonçalves is overleden.

Mirjam had voor het ontvangen van het nieuws een uitstekende dag. De kilometers vlogen voorbij tijdens deze snelle etappe. Totdat ze ineens een helikopter zag staan met daaromheen enkele andere rijders en een rijder op de grond. “Ik reed in het stof van mijn voorgangers én er kwam een gevaar aan zag ik op mijn roadbook. Echt tijd om de situatie te bekijken had ik niet, maar zag wel dat het niet klopte; niemand was bij de motorrijder op de grond. Dat is geen goed teken. Als er een deelnemer een ongeval heeft gehad, zit er altijd een Medic bij. En nu niet…”

“Eigenlijk wist ik gelijk: 'dit is niet goed', maar wilde op dat moment niet aan die gedachte toegeven. Toch ontstond er bij mij zo'n onbehaaglijk onderbuikgevoel en bleef de gedachte van 'het ergste scenario' door mijn hoofd heen spoken. Maar de special ging verder en ik moest mijn kop erbij houden.” says Mirjam.

Eenmaal aangekomen in het bivak werd ze opgevangen door haar teammanager en krijgt daar te horen dat het om Paulo gaat. Mirjam heeft goede herinneringen aan Paulo, daar waar zij teamgenoten waren in 2007 en 2008 in het HRC Honda team. “Zo’n vriendelijke kerel, één bonk energie, altijd iedereen groeten en goede zin. Samen met haar teammanager hebben ze gepraat, maar vooral voor zich uit gestaard…

Mirjam: “Wij motorrijders, we weten het, wij beoefenen een risicosport. Het kan altijd gebeuren, maar denken altijd 'dat overkomt ons niet'. Paulo is in het harnas gestorven, bezig met wat hij het liefste deed, motorrijden.”


11 januari 2020: Rustdag

Vandaag hebben de rijders een rustdag, even rust pakken en opladen voor het tweede deel van de Dakar!


10 januari 2020: Etappe 6

De laatste etappe voor de rustdag staat vandaag op de planning en het was koud, heel koud. Zeker voor de motorrijders was het afzien tijdens de langste etappe tot nu toe. Bij de leiders in het klassement was het Ricky Brabec die profiteerde van de ongelukkige omstandigheden bij de andere top-rijders. Zo moest Toby Price in de laatste kilometers even stoppen wat hem uiteindelijk een tijdverlies van 16 minuten opleverde. Kevin Benavides, die op dat moment derde in het klassement stond, verloor veel tijd met een defect motorblok en moest naar het bivak gesleept worden. Zo bewijst de Dakar maar weer haar onvoorspelbaarheid: hoe de rally voor de rijders gaat is afhankelijk van voorbereiding, kwaliteit en een flinke dosis geluk.

Kijkend naar Mirjam Pol kunnen we zeggen dat het met de voorbereiding wel goed zit. Daar waar veel motorrijders van ellende niet meer wisten wat te doen met de kou, was Mirjam vrij relaxed aan de start van de zesde etappe. “Sommigen zaten van ellende in auto’s of wat ze maar konden bedenken. Ik ben blij dat ik goed voorbereid ben op de kou, dat is toch het halve werk”, laat Mirjam ons weten.

Tijdens deze etappe voelde Mirjam zich als een vis in het water. “Dit is mijn soort etappe. Ik heb heerlijk gereden en heb het prima naar mijn zin gehad. Het eerste stuk was snel en daarna volgden de duinen. De duinen zijn prachtig, als je ze begrijpt. De eerste twee duinen reed ik er niet overheen maar ik reed er gewoon ín. Zo bizar, ik reed me gewoon vast ín een duin. Maar je leert ze steeds beter kennen die duinen en ik vind het prachtig. Ik kreeg vandaag nog een compliment van een toprijder die uit deze omgeving komt dat ik mooi soepel door de duinen rijd.” vertelt Mirjam.

Toen Mirjam te horen kreeg dat ze 46e is geworden, reageerde ze enthousiast: “Oh, mooi zeg! Dat resultaat had ik nog niet verwacht, zeker niet al in de eerste week van de rally. Daar ben ik zeker tevreden mee. En daar ga ik ook lekker de rustdag mee in.”

Het goede resultaat in de zesde etappe is zorgt voor een mooie plek in het algemeen klassement: 54e, wat tevens haar startnummer is. Het is volgens Mirjam belangrijk om met een goed gevoel de rustdag in te gaan, zeker kijkend naar de voorgaande dagen die vooral lang en erg zwaar waren. “Zonder rustdag was het ook wel goed gekomen hoor” grapt ze. Maar fijn is het natuurlijk wel dat ze een dag rust kan nemen met een mooi vooruitzicht voor etappe 7. Wij kijken er in ieder geval graag naar uit!

Algemeen klassement

1 Ricky Brabec | Honda | 23h43m47s

2 Pablo Quintanilla | Husqvarna | +20m56s

3 Toby Price | KTM | +25m39s

54 Mirjam Pol | Husqvarna | +9u30m18s


Maak kans het winnen van een Macna Equator Adventure jas t.w.v. €300! Klik op de afbeelding hieronder!


9 januari 2020: Etappe 5

De vijfde etappe werd bijna volledig gereden op zand en zou uiteindelijk een slagveld worden. Veel rijders zijn gevallen, sommige konden door maar anderen moesten helaas hun Dakar avontuur staken. Zo ook favoriet Sam Sunderland, die net voordat de 200 km grens werd bereikt hard ten val kwam en hierbij zijn schouderblad brak en vele kneuzingen opliep. Toby Price weet uiteindelijk de etappe te winnen en weet hiermee veel minuten in te halen op de leider in het klassement Ricky Brabec.

De, voor iedereen, zware rit heeft zijn tol geëist, maar Mirjam komt er goed vanaf met ‘alleen’ vermoeidheid. Ze komt als 59ste binnen en is kapot: “Stel je voor dat we ook nog telkens het roadbook zelf moesten voorbereiden! Na zo’n dag als vandaag ben ik gebroken. Het is heel zwaar terrein en dat vraagt heel erg veel van mijn lichaam. Ik ben blij dat ik mij bij de Medicals kan melden elke dag om mij goed los te laten masseren want tjonge, tjonge wat een klappen krijgen zowel mijn motor als mijn lichaam te verduren, zeg. Zelfs de rijders in de trucks geven aan dat dit terrein wel heel erg zwaar moet zijn voor de motorrijders”, aldus Mirjam.

“Natuurlijk is het landschap en het terrein prachtig en vernieuwend maar voorlopig ben ik enkel bezig om stenen te ontwijken en de schade zoveel mogelijk te beperken. En dat is Dakar, ik weet het, de zwaarste rally ter wereld maar mijn lichaam is het daar nog niet zo mee eens! Vandaag was echt een dag dat het op kracht aan kwam, fysiek werd er behoorlijk veel gevraagd. Op deze ondergrond kon je geen lijn houden en moest ik continu corrigeren en springen. In deze etappe zaten wel duinen maar het zijn andere duinen dan wij kennen in Zuid-Amerika. Niet zo hoog maar wel levensgevaarlijk. De achterkant van zo’n duin is ineens weer helemaal vlak en daar ging het bij mij vandaag ook even helemaal fout! Ik klapte vol op mijn navigatie-apparatuur en mijn Sentinel brak af. Daardoor ontving ik geen waarschuwingssignaal meer als er een snellere deelnemer in wilde halen. Dat is ook niet zo lekker voor je koppie, want daardoor rij je toch onrustiger! Maar goed, ik ben er nog, geef me niet zomaar gewonnen, verder ben ik er nog gewoon”, grapt Mirjam.

Mirjam is nog één van de weinige Nederlandse deelnemers in de race en ook bij de toprijders vallen er ook steeds mensen uit. Voor de rustdag is het deelnemersveld al aardig uitgedund. Het geeft in ieder geval aan dat er voorzichtig gereden moet worden in het verraderlijke landschap van het Midden-Oosten. Morgen ook: het belooft een lange dag te worden met wederom een snel parcours.

Algemeen klassement:

1 Ricky Brabec | Honda | 19h07m19s

2 Toby Price | KTM | +2m00s

3 Kevin Benavides | Honda | +8m31s


61 Mirjam Pol | Husqvarna | +27u20m40s

Actiefoto's mirjam etappe 5 Dakar

Foto's: FOTOP


8 januari 2020: Etappe 4

De vierde etappe werd vooraf bestempeld als een ‘hele zware’. De dag begint in Neom en zal eindigen in Al-‘Ula, zo’n kleine 700 kilometer verder. Vlak voor de start staan de rijders te blauwbekken in de kou, wachtend op het startschot van de dag. De leider in het klassement Ricky Brabec mocht als eerste vertrekken en begon aan de rit waar stenen eigenlijk de hele rit een rol speelden. De winnaar van de etappe is de Chileen Florimo die daarmee de top 3 van het algemeen klassement binnenkomt!

Mirjam startte de vierde etappe als 96e, mede door een ongelukkige derde etappe Niet een hele lekkere plek gezien de pittige etappe. Toch kan ze gebruik maken van haar ervaring, nuchtere kijk en haar slimme manier van rijden om de knop om te zetten.

Mirjam had zich voorbereid op de kou, om zo’n beetje alle extra kleding aan te trekken die ze maar kon vinden. “Ik heb het niet koud gehad en dat is al een heel goed begin aan de special. Doordat ik achterin startte moest ik erg veel voorgangers inhalen. Door de harde wind ging dat prima want ik kon parallel rijden naast een andere rijder waardoor ik weinig risico’s liep en de snelheid er prima in kon houden. Het zat me deze etappe allemaal mee. In de speedzones rijden de meesten rond de 47 kilometer en ik hield 49 kilometer aan waardoor ik net ietsje sneller gas bij kon geven en daar heb ik toch zeker vier deelnemers ingehaald.”

“Ik heb lekker slim gereden vandaag. In de briefing gisteren werden we uitdrukkelijk gewaarschuwd voor een stuk tussen kilometer 240 en 290, voor een verraderlijke ondergrond. Ik wilde bij kilometer 241 net iemand inhalen en gas bij geven toen ik bedacht dat het wellicht verstandiger was om gewoon achter hem te blijven. ‘Hij navigeert ons hier maar doorheen, dan let ik wel op dat ik niet de mist in ga op die stenen!’, bedacht ik me nog net op tijd. Hij navigeerde als de beste en ik bleef mooi op mijn motor zitten”, lacht Mirjam.

Ze rijdt nu tussen de rijders waar ze zich aan op kan trekken, die het tempo er goed inhouden en ‘dan komt een goede klassering vanzelf’, zoals Mirjam het zelf omschrijft.

Het was een zware etappe maar het resultaat mag er zijn; als nummer 96 starten en finishen als nummer 51! Op naar de dag van morgen…

Algemeen klassement

1 Ricky Brabec | Honda | 15h06m43s

2 Kevin Benavides | Honda | +2m30s

3 Jose Florimo | KTM | +8m31s


64 Mirjam Pol | Husqvarna | +21u56m22s

Foto's: FOTOP

Kans maken op het winnen van een Macna Equator Adventure jas t.w.v. €300? Klik op de afbeelding hieronder!

 drie actiefoto's van Mirjam in etappe 4


7 januari 2020: Etappe 3

Het beloofde een pittige etappe te worden met rotsen, zand en bergen. Het start- en eindpunt zijn dit keer hetzelfde, namelijk Neom. Desalniettemin wordt er een ‘rondje’ gereden van zo’n 500 kilometer.

Wat betreft de top van het klassement blijft het een stoelendans. De topfavorieten laten het deze etappe toch wel een beetje liggen, maar desondanks pakt Brabec toch de etappewinst. De winnaar van de tweede etappe Branche maakt een flinke klapper, maar weet uiteindelijk toch weer op te stappen en door te gaan.

Mirjam was in deze etappe goed op weg om haar verloren tijd in de afgelopen etappes goed te maken. Echter, vlak voor de tweede tankstop wil ze een teamgenoot helpen met technische problemen. Dit verliep verre van soepel en besloot ze haar satelliettelefoon bij hem achter te laten. Zo gepiept zou je zeggen, ware het niet dat ze voor de telefoon haar halve motor moest “uitkleden’. Ze heeft hiermee ontzettend veel tijd verloren en zeker, zo bleek later, toen ze erachter kwam dat het haar teamgenoot niet de finish heeft weten te bereiken.

Het zorgt allemaal voor een onderbreking van haar focus. Ze verloor steeds meer tijd, mede ook door het moeten zoeken naar waypoints en het missen van afslagen. Om het verhaal compleet te maken viel ze ook nog eens van haar motor door de val van een motorrijder voor haar. Mirjam’s motor sloeg af waardoor ze omviel. Ze stond weer op, maar wordt aangetikt door een langsrijdende auto waardoor ze wederom om viel. Tenslotte reed er nog een auto over het wiel van haar motor. “Nou, toen was ik er hélemáál klaar mee” zegt Mirjam terecht.

Nadat Mirjam stoom heeft afgeblazen, is het tijd om in het bivak een douche te pakken, wat te eten en te drinken en zich te verdiepen in het roadbook voor de vierde etappe. Dan verneemt ze dat haar teamgenoot Martien Jimmink om medische reden is uitgevallen na een crash. En dan is alles weer relatief… en mag Mirjam ook deze etappe weer afvinken.

Algemeen klassement

1 Ricky Brabec | Honda | 10h39m04s

2 Kevin Benavides | Honda | +4m43s

3 Matthias Walkner | KTM | +6m02s


75 Mirjam Pol | Husqvarna | +16u04m50s

Mirjam Pol in actie in de dakar 2020

Foto: TOPOP

Kans maken op het winnen van een Macna Equator Adventure jas t.w.v. €300? Klik op de afbeelding hieronder!



6 januari 2020: De tweede etappe


De tweede etappe begon weer vroeg voor de deelnemers. Rond 06:00 Nederlandse tijd zijn de deelnemers begonnen. De roadbooks werden pas vlak voor het vertrek aan de rijders gegeven, die zich daardoor niet konden voorbereiden. Het blijkt zelfs voor Toby Price een lastige opgave, die direct na zijn start al tegen een forse achterstand moest aankijken. De winnaar van vandaag is Ross Branch uit Botswana, die een ijzersterke rit reed en daarmee de derde Afrikaan is die ooit een etappe heeft gewonnen.

Maar ook Mirjam is niet geheel zonder kleerscheuren uit de tweede etappe gekomen. Ze viel, gelukkig niet met hoge snelheid, maar wel tussen de stenen. Uit reactie heeft ze haar arm gebruikt om de val te breken en viel daarbij op haar pols. Het is even afwachten hoe het gaat, maar met een massage moet het goed komen.

Los van de val was de tweede etappe een stuk mooier en gevarieerder dan etappe 1. Mirjam: “Het was wederom een serieuze etappe maar we hebben de gehele dag in het stof gereden waardoor het heel gevaarlijk werd. Sommigen reden zo loeihard, dat ik echt soms dacht ‘hoe kan dat nou? Wat zie jij dat ik niet kan zien?’ maar daardoor reed ik wel weer in zijn stof. Vaak ging het dan uiteindelijk toch ook wel fout en zag ik ze even later onderuit in een greppel liggen!”

Mirjam was dus niet helemaal tevreden over haar tweede etappe, wat vooral te maken had met het opwaaiende stof. Toch is ze positief: “Mijn motor voelt wel veel beter aan dan de dagen hiervoor. Dat beviel mij goed en ik reed wel lekker verder. Alleen ga ik niet als een onbezonnen door het stof van anderen rijden. Het is nog maar de tweede dag, hè. Het klinkt als een cliché misschien maar… de Dakar duurt nog lang. Ik heb op een gegeven moment een tijdlang met Edwin Straver opgereden”, vertelt Mirjam verder. Uiteindelijk komt Mirjam als 77ste binnen en staat daarmee 71ste in het algemeen klassement.

Het kant-en-klare roadbook is nog niet echt Mirjam’s favoriet. Het scheelt wel veel tijd in de voorbereiding, die tijd kan ze weer gebruiken om te rusten. Mirjam over haar ‘plug and go’ roadbook: “Het allergrootste nadeel op de piste is dat ik de kleuren blauw en zwart moeilijk uit elkaar kan houden. Als het een moeilijke ondergrond is waarop we rijden én je hebt ook nog eens allerlei aanwijzingen die erbij geschreven zijn, ja dan zie ik het verschil tussen blauw en zwart niet echt meer. Maar… het scheelt wel een heel veel tijd en daar is ook altijd gebrek aan in de rally, dus…. Het is ook een kwestie van wennen. Hoe dan ook, deze dag kunnen we weer afvinken.” Op naar etappe 3!

1 Sam Sunderland | KTM | 7h05m22s

2 Pablo Quintanilla | Husqvarna| 1m18s

3 Kevin Benavides | Honda | 1m32s


71 Mirjam Pol | Husqvarna | 3u24m43s

Mirjam Pol 2020 actiefotos

Foto's: FOTOP

Maak kans het winnen van een Macna Equator Adventure jas t.w.v. €300! Klik op de afbeelding hieronder!


5 januari 2020: De start van de Dakar

Mirjam’s achtste Dakar gaat dan eindelijk van start en als 51ste motor begint zij aan de eerste etappe. Met alle verplichtingen achter zich gelaten kan ze zich nu eindelijk focussen op waar het echt om gaat; de rally rijden. Ze vertrekt al vroeg uit het bivak, zo rond 5 uur. De verbindingsroute is vrij pittig en drie uur later kon Mirjam dan eindelijk beginnen aan de eerste etappe.

De eerste etappe

“Goh zeg, het ging de allereerste 800 meters al niet helemaal zoals het hoorde, op de verbindingsroute! We rijden de verbindingsroute op de GPS, dat is nieuw dit jaar. En als je uit het bivak weg bent gereden moet je wel binnen een bepaalde tijd bij de start van de special aankomen maar dat kwam uiteindelijk helemaal goed.” aldus Mirjam.

De eerste 319 kilometer van de Dakar zitten erop. Toby Price kwam als eerste binnen en klokte uit met een marge van 2.05 minuten op de nummer twee Ricky Brabec. Met deze finish bevestigde hij zijn favorietenrol als winnaar van de Dakar 2020. Wel wordt er nog gekeken naar de tijd van Price aangezien er getwijfeld wordt of hij zich aan de snelheidslimiet heeft gehouden. Daarover horen wij ongetwijfeld meer. Ook is de eerste uitvaller bekend: Fransman Willy Jobard. Hij valt al na 13 kilometer van zijn motor en moest opgeven door een ontwrichte schouder.

Mirjam kwam gelukkig wel ongeschonden uit de strijd en komt als tweede Nederlander binnen. Na binnenkomst heeft ze nog zo’n 240 kilometer voor de boeg om in het volgende bivak te komen. Eenmaal aangekomen in het bivak kijkt Mirjam terug op de eerste etappe: “Direct een hele serieuze etappe, vol met stenen die onder het zand liggen en dat is niet echt mijn ding. Of het nu ronde, vierkante of puntige stenen zijn, het blijven allemaal stenen en ze blijven irritant! Er zaten ook supersnelle ‘plankgas’ stukken piste tussen, dus van alles wat.” De kant-en-klare roadbooks die de deelnemers krijgen voor de tweede etappe maken het mogelijk, om direct na aankomst in het bivak, wat rust te pakken, te eten en te douchen. Om daarna snel het bed op te zoeken en fit te zijn voor de volgende dag…

Klassement:

1 Toby Price | KTM | 3h19m33s

2 Ricky Brabec | Honda | 2m05s

3 Matthias Walkner | KTM | 2m40s


70 Mirjam Pol | Husqvarna | 1u29m26s

Foto: rallymaniacs.com

Kans maken op het winnen van een Macna Equator Adventure jas t.w.v. €300? Klik op de afbeelding hieronder!


4 januari 2020: Verplichtingen...

Vandaag is een dag vol met verplichtingen, zoals de ridersbriefing in de morgen en ‘s middags worden alle Dakar rijders voorgesteld aan het publiek op het startpodium in Jeddah.

3 januari 2020: Keuring

Vandaag staat de keuring van de motor op de planning. De dag begint moeizaam: Mirjam voelde zich na het ontbijt niet helemaal lekker en dat bleef eigenlijk de hele dag wel zo. Maar uiteindelijk was het belangrijkste dat de motor goedgekeurd zou worden vandaag en dat is gelukt! De motor staat klaar in het parc fermé!

2 januari 2020: Testen

De eerste meters in Saoedi-Arabië worden vandaag gemaakt! Mirjam test in de duinen hoe haar motor aanvoelt. “Serieus moeilijke duinen hier hoor, niet zo hoog natuurlijk als in Zuid-Amerika maar het is me zelfs al gelukt om mijzelf vast te rijden, dat zegt genoeg. Mijn stuur deed totaal niet wat ik wilde dus ik ben erg blij dat we hebben kunnen testen. Nog niet alles aan de motor was zoals ik het graag wilde. Uiteindelijk heb ik in mijn eentje nog een tijdje kunnen rijden en dat was prettig om te kunnen doen. Dit heb ik ook nodig om het goede gevoel te hebben en dat heb ik nu!” aldus Mirjam.

31 december 2019: Op naar het Midden Oosten!

Hoewel Mirjam Pol al maanden bezig was met de voorbereiding van de Dakar, begon 31 december 2019 dan eindelijk haar Dakar. Samen met een aantal leden van haar team vertrok ze richting Saoedi-Arabië. Haar deelname op dit continent, maakt haar direct de enige Nederlandse én enige vrouwelijke deelnemer die aan de start van een Dakar in zowel Afrika, Zuid-Amerika als in Saoedi-Arabië verschijnt!

Posted in: Motorsport