Zorg voor jezelf, wij zorgen voor je bestelling. Klik hier voor meer informatie over onze verzendingen.

  • Gratis verzending en retourneren

    *Bestellingen vanaf €50, binnen Nederland

  • Vóór 17:00 besteld

    Volgende werkdag geleverd binnen Nederland

  • Laagste prijsgarantie

    En persoonlijke service

Swipe to the left

De geschiedenis van de motorhelm

De geschiedenis van de motorhelm
8 days ago

Sommige industrieën lijken zich met de snelheid van het licht te blijven ontwikkelen. Denk eens aan het grote verschil tussen de Commodore 64 computer uit 1982 en de smartphone die nu in je broekzak zit. Of neem nu de autoindustrie! Maak eens een vergelijking tussen een Amerikaanse musclecar uit de jaren ‘60 met een grote, ongeblazen V8 en de volledig elektrische Tesla Model S met autopilot en allerhande technische snufjes. Dat is een wereld van verschil! In de motorindustrie gaat het allemaal ietsje langzamer soms en de meeste motorrijders vinden dat eigenlijk wel prima. En terecht, toch? Neem nu zo’n heerlijk ongecompliceerde Triumph Bonneville T120 of zelfs een Royal Enfield… dat is toch motorrijden in zijn puurste vorm? Aan de andere kant zijn we inmiddels op het punt aangekomen dat, als je bankrekening het toelaat, je ook prima een superbike kunt kopen met elektronisch regelbare vering, launchcontrol, wheeliecontrol en bochten-ABS! Wat we soms niet helemaal beseffen, is dat de wereld van motorkleding en -accessoires ook bepaald niet stilstaat. Aan de ene kant zie je dat fabrikanten zich steeds meer richten op het “gouden tijdperk” van het motorrijden met collecties van klassieke kledingstukken en helmen die naadloos aansluiten bij bijvoorbeeld de caféracerscene. Het mooie is dat we ook steeds meer high-tech producten zien waarbij regelmatig gebruik gemaakt wordt van technieken die direct uit de MotoGP of zelfs Formule 1 komen. In dit artikel duiken we even in de archieven en zien we hoever we eigenlijk intussen zijn gekomen!

VAN CANVAS NAAR GLASVEZEL

Het verhaal achter: ''the donkey'', de bekendste rossi replica

De allereerste in serie geproduceerde motorfiets dateert van 1894. Zoals je waarschijnlijk wel verwachtte, maakte niemand zich toentertijd zorgen om veiligheid en bestonden er nog geen motorhelmen. Naarmate de tijd verstreek werden de motorfietsen steeds sneller en begonnen motorrijders met het racen met hun machines. Met de hogere snelheden kwam een groter veiligheidsrisico en in 1914 kwam de Britse arts Dr. Eric Gardner met het eerste ontwerp voor een motorhelm. Deze bestond toen uit een stuk versterkt canvas dat enkel op de bovenkant van het hoofd gedragen kon worden. Dat lijkt nu misschien wat knullig, maar het zaadje was hiermee wel geplant! Wat zeker heeft geholpen in de acceptatie van deze nieuwe uitvinding is dat Dr. Gardner nog datzelfde jaar de organisatie van de Isle of Man TT zover kreeg om de coureurs te verplichten een helm te dragen.

Je zou denken dat het daarna hard is gegaan, maar niets is minder waar. Pas in het jaar 1941 is er weer een gedenkwaardig moment: Het Britse leger verplichtte toen hun soldaten een helm te dragen als ze plaatsnamen op een motorfiets. Deze helmen waren inmiddels wel iets serieuzer, waarbij de buitenschaal gemaakt was van rubber en kurk waarmee er ten opzichte van de oude helmen van canvas een flinke stap was gezet in het absorberen van krachten. Het was nog niet veel, maar het was iets!

Een decennium later ging het pas echt hard. In 1953 kwam professor C.F. Lombard van de University of Southern California met een patent voor een motorhelm die écht krachten kon absorberen. Dit ontwerp bestond uit een buitenlaag van hard glasvezel, een tussenlaag van schokabsorberend schuim en een zachte binnenvoering voor een hoger draagcomfort. In feite worden de hedendaagse motorhelmen nog steeds op deze manier gemaakt, enkel is de tussenlaag nu doorgaans niet meer van schuim maar van EPS (piepschuim). Slechts één jaar later kwam de oprichter van Bell Helmets, Roy Richter, met de Bell 500. Deze helm bedekte ook het achterhoofd en de oren: de allereerste pothelm was een feit! Het prijskaartje was met $200 niet misselijk want dit was toentertijd ongeveer gelijk aan een modaal maandsalaris! In 1957 werd de Snell Memorial Foundation opgericht met als doel om onafhankelijke veiligheidstesten te ontwikkelen om zodoende een bepaalde veiligheidsstandaard op te zetten waar fabrikanten zich op konden richten.

10 jaar later vond de volgende grote ontwikkeling plaats. In 1967 kwam Bell met hun Star helm. Dit is de eerste integraalhelm, met een kinstuk en een vizier. Motorrijders hoefden dus niet meer op een bril te vertrouwen om hun ogen te beschermen. Kort daarna kwam Bell met de Star II met een vizier dat opengeklapt kon worden en ze legden daarmee de basis voor de helmen zoals we ze vandaag de dag nog steeds gebruiken.

DIVERSIFICATIE IN VORM, STIJL, TOEPASSING EN GEBRUIKTE MATERIALEN

Het verhaal achter: ''the donkey'', de bekendste rossi replica

Motorrijden is altijd een beetje een onderdeel van onze levensstijl geweest en dat zal het voor veel mensen ook altijd blijven. Motorrijders willen niet alleen veilig op hun motor kunnen rijden, ze willen er meestal ook cool uitzien. Plus: elke motorrijder heeft zo zijn eigen lijstje met eisen waar het belangrijkste stuk van hun motoroutfit aan moet voldoen! Naarmate er steeds meer fabrikanten kwamen, begonnen we steeds meer verschillende soorten helmen te zien.

Naast de pothelm en de integraalhelm die door Bell Helmets werden uitgevonden zien we nu systeemhelmen, adventurehelmen, motorcrosshelmen, pothelmen met vizier en allerlei varianten daartussen. Zo worden fabrikanten steeds creatiever in het bedenken van nieuwe concepten. Denk hierbij aan de Scorpion Exo-Combat dat in feite een pothelm is maar dan met een afneembaar kinstuk. Of Nolan met zijn N70-2 modellen, die je in tot wel acht verschillende configuraties kunt gebruiken dankzij afneembare onderdelen. Sommige helmen zijn op basis van een andere helm, zoals de Shoei Ex-Zero dat in feite een J.O. is met een vast kinstuk. En dan heb je nog de complexere systeemhelmen als de Shark Evo-One serie, de ROOF BoXXer en de Scorpion Exo-Tech waarbij het kinstuk helemaal naar achteren kan klappen voor minder luchtweerstand en het vizier wel naar beneden geklapt kan blijven. Voor ieder wat wils dus!

Qua materialen zijn we ook een heel eind gekomen. Van canvas naar glasvezel, naar polycarbonaat, koolstofvezel, aramidevezel, Lexaan, Kevlarvezel en allerlei samengestelde materialen met namen als Thermodynamical Composite Technology, AIM+, Premium Integrated Matrix en onze persoonlijke favoriet; S.T.R.O.N.G. Fiber. De marketingmachines draaien dus soms op volle toeren maar wie erdoorheen kan prikken ziet een perfect voorbeeld van een industrie met fabrikanten die steeds betere en veiligere producten weten te ontwikkelen om de beste in de markt te zijn en de competitie te verslaan. Uiteindelijk is dat allemaal in het voordeel van ons als motorrijders zijnde! Mocht je daarover twijfelen, probeer je dan even voor te stellen hoe jouw motorrit zou voelen met een helm van canvas of rubber op je hoofd… zeker weten dat je je huidige helm niet zou inruilen voor zo’n ouder exemplaar!