• Gratis verzending en retourneren

    *Bestellingen vanaf €50

  • Vóór 17:00 besteld

    Volgende werkdag geleverd binnen Nederland

  • Laagste prijsgarantie

    En persoonlijke service

Swipe to the left

Mirjam Pol: road to Dakar

Mirjam Pol: road to Dakar
1 month ago No comments

dat Mirjam in 2005 afstudeerde aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding in Groningen, besloot ze dat ze één specifieke droom na wilde jagen: de zwaarste rally ter wereld, de Dakar rally, op de motor rijden. Als 22-jarige nam Mirjam Pol in 2006 in Afrika voor de eerste keer deel aan de Dakar rally. Ondanks dat velen haar voor gek versleten – zo’n ‘jong meisje’ op de motor in de zwaarste rally ter wereld – reed zij de rally gewoon uit. Een paar jaar later wist Mirjam in de 2009-editie het damesklassement zelfs op haar naam te zetten. In een hoofdzakelijk door mannen gedomineerde motorwereld houdt zij zich al jaren prima staande. Zij durft boven het maaiveld uit te steken om haar doel te bereiken zonder af te doen aan haar Twentse nuchtere kijk op haar leven en prestaties als topsporter!

Coureur en auteur

In januari 2019 stond Mirjam voor de zevende keer aan de start van de Dakar rally in Lima, Peru. Na afloop van elke Dakar rally schrijft zij al haar belevenissen ‘van zich af’ om daarna met een schone lei te beginnen aan de voorbereidingen van de volgende rally. Zij deelt haar Dakar dagboekverhalen al vele jaren in boekvorm. In 2019 wordt het boek voor het eerst op de markt gebracht, tot grote vreugde van haar fans. Haar boek “Dakar 2019, mijn beste Dakar ooit” is meeslepend, enthousiasmerend en ontroerend en staat vol met prachtige foto’s. Een echte aanrader voor elke Dakar-fan!

mirjam pol dakar rally sand

Dakar veteraan van 36 jaar

Collega-concurrenten zien in Mirjam een veteraan met ontzettend veel ervaring en generen zich niet om haar om hulp te vragen. Zo heeft ze met haar sterke punt, het navigeren door de duinen en ander lastig terrein, al vele malen een helpende hand uitgestoken naar concullega’s met problemen. Haar palmares wordt steeds indrukwekkender; zo is zij nog steeds de enige Nederlandse vrouwelijke Dakardeelnemer op de motor, ze wint in 2019, als enige vrouw ooit, zowel de Rallye Breslau als ook de Balkan Rally. Allard Kalff verwoordde het prachtig: ‘Dat meisje uit 2005 is een stoere vrouw geworden waar menig man zich aan op kan trekken.’

Dankbaar voor samenwerking met ChromeBurner

Bloednerveus als altijd voor een wedstrijd, stond Mirjam in januari 2020 weer aan de start van de zwaarste rally ter wereld. Maar toch ook met een bepaalde innerlijke rust. Door een goeddoordachte voorbereiding, een team van mensen om haar heen en het juiste materiaal, wist Mirjam dat zij er klaar voor was. Twee jaar eerder finishte ze de rally met een gebroken onderarm. Enkel haar doorzettingsvermogen én het besef dat ze haar sponsoren niet wilde teleurstellen brachten haar over de finish. “Deelname aan deze rally is voor mij alleen mogelijk als ik kan en mag samenwerken met mijn sponsoren. ChromeBurner denkt met mij mee, we zoeken samen naar de best mogelijke materialen en dat geeft rust in mijn hoofd. In 2018 zijn wij het avontuur gezamenlijk aangegaan en dat is beide partijen goed bevallen dus is de samenwerking verlengd en er gaan mooie tijden voor zowel ChromeBurner als ook voor mijzelf aankomen”, laat Mirjam weten.

Bijna even groot als haar doorzettingsvermogen is haar relativeringsvermogen met een vleugje humor. Mirjam vergeet haar sponsoren niet, geeft vermakelijke presentaties overal in het land, staat enthousiast fans te woord op evenementen en traint op haar motor in het binnen- en buitenland. Want in januari stond er weer met grote letters weer in haar agenda; DAKAR! En wat voor een Dakar… Dit jaar vond ‘s werelds zwaarste rally plaats in Saudi-Arabië. Dankzij deze nieuwe locatie kan Mirjam zeggen dat ze als enige Nederlandse motordeelnemer én als enige vrouwelijke deelnemer ter wereld aan Dakar rally’s in drie continenten heeft deelgenomen! Mirjam heeft de Dakar 2020 ook weer succesvol afgerond, waarbij ze als 2e vrouw en als 41e algemeen is geëindigd. Een knappe prestatie!

Net voor het vertrek van Mirjam hebben we nog een kort interview met haar afgenomen, voor de laatste inzichten.

Mirjam Pol: road to Dakar

- Hoe ziet een gemiddelde week één maand voor de Dakar er voor je uit? Welke trainingen volg je per week?

Dit is een hele lastige vraag om te beantwoorden. Dat kan namelijk zijn ‘de hele week in de auto naar afspraken zitten’, maar ook ‘6x trainen, voldoende slaap, goed eten, roadbooks leren, route doornemen, weersomstandigheden checken, enzovoorts’.

Dakar 2020 begon voor mij al een maand na Dakar 2019. Veel mensen denken alleen maar aan die twee á drie weken in januari, maar daar gaat bijna een compleet jaar aan voorbereidingen aan vooraf. Het vergt veel meer energie om aan de start van Dakar te komen dan aan de finish zeg ik vaak. En daarmee doel ik op de voorbereidingen m.b.t. de financiën rond krijgen, mails versturen, bellen, afspraken maken, heen en weer rijden, enz. Daarnaast nog de praktische zaken m.b.t. materiaal uitzoeken en testen, mijn motor naar eigen wens op laten bouwen/ testen, social media up to date houden, trainingen en wedstrijden voorbereiden, enzovoorts. Om fit aan de start te komen probeer ik normaal gesproken zes keer per week te trainen, maar door de drukte rondom Dakar (alle randvoorwaarden voor elkaar krijgen), wil er ook nog wel eens een training komen te vervallen.

Ik train zeer gevarieerd, omdat Dakar van alle aspecten van zowel je lichamelijke als mentale conditie het uiterste vraagt. Daarnaast kan gevarieerd trainen blessures voorkomen. Altijd dezelfde beweging maken (bijvoorbeeld alleen maar alle dagen fietsen of hardlopen) leidt sneller naar een overbelasting. ‘s Maandags is mijn ‘rustdag’ die ik als ‘kantoordag’ gebruik; social media updaten, mails wegwerken, planning maken, afspraken regelen, maar ook mijn rotzooi van het weekend weer opruimen; motor schoonmaken, bus opruimen. Verder de hele week natuurlijk trainingen/wedstrijden aan het plannen, voorbereiden en uitvoeren. Ik onderhoud al mijn materiaal zelf en daar waar ik er met mijn motor niet uitkom kan ik gelukkig mijn broer nog even lief aankijken om bij te springen. Verder ziet mijn gemiddelde week er als volgt uit: Dinsdags core een stukje krachttraining (pure kracht, weinig herhalingen en veel gewicht). Woensdags motorrijden, meestal naar een motorcrossbaan. Donderdags zwemmen, MTB-en of met de racefiets. Vrijdags weer een stukje core circuittraining (snelkracht => veel herhalingen weinig gewicht). Zaterdags indien mogelijk een motorcross, crosscountry of enduro wedstrijd. En anders een offroadrit of net zoals op de woensdag naar een motorcrossbaan. En zondags weer met de MTB of racefiets op pad. En dan is de week alweer rond.

- Heb je een specifiek dieet?

Nee, dat niet, maar ik ben me wel heel bewust van hoe te eten. Ik ben buiten Dakar om over het algemeen 8 kilo zwaarder dan tijdens Dakar. De laatste drie maanden voor Dakar train ik die er weer af. Dat gebeurt in combinatie met mijn trainingen uiteraard. En daarnaast heel iets minder en vooral gezonder en beter eten: Meer eiwitten voor spieropbouw, minder koolhydraten en vetten.

- Zijn er bepaalde lichamelijke doelstellingen waar je aan wilt voldoen om je echt klaar te voelen? Is dit in cijfers uit te drukken?

Ik heb niet echt testen of cijfers om iets in uit te drukken. Maar uiteraard zijn er verschillende factoren waaraan je kunt zien en merken dat je er klaar voor bent.

Eén daarvan is dat je steeds meer trainingsbelasting aan kan. Daar waar je aan het begin van het seizoen misschien 30 kilometer mountainbiket kan dat voor Dakar met hetzelfde gemak ook 80 kilometer zijn. Gewichten in de sportschool gaan omhoog en ook de duur van bepaalde oefeningen. Het hele jaar door zie je kleine verbeteringen optreden.

Iets anders wat opvalt is dat hoe dichter ik bij Dakar kom, des te sneller ik herstel. Niet alleen tijdens de trainingen, maar ook tussen de trainingen door. Daarnaast voel ik mij ook veel minder vermoeid na een training. Je kunt veel meer aan. Verder train ik op hartslag en ook daar kun je aan zien of je de goede kant op gaat. Hoe fitter ik word, des te lager mijn rustpols wordt. En uiteraard kun je ook steeds langer op bepaalde hartslagen trainen. Ik kan hier verder nog een heel lang verhaal van maken, maar ik weet dat dat de gemiddelde ‘niet sporter’ niet veel zal zeggen.

Iets dat verder niet vergeten en onderschat mag worden is het mentale aspect, ook tijdens trainingen. Ik trainde voorheen met Hennie en tegenwoordig met Thorsten Lentink van Heltos uit Apeldoorn. En beide heren hebben nogal eens de neiging om iets heel anders van een training te maken dan daar waar ik mij op ingesteld had. Geen set van 10 herhalingen, maar van 12. Geen 30 kilometer, maar 35. Geen oefening van 45 seconden, maar net zo lang tot je het opgeeft. Dit zijn zaken die mij triggeren en motiveren en die ik ook in mijn andere trainingen weer meeneem. Het kan tegenzitten, maar je zult het toch echt zelf moeten doen of op moeten lossen. In Dakar is er echt niemand die je komt helpen onderweg. En dit is ook weer een combinatie met je lichamelijke conditie, want des te beter je er lichamelijk voorstaat, des te sterker voel jij je mentaal ook.

-Dakar 2020: Heb je er zin in?

Even voor de duidelijkheid, deze vraag wordt mij één week voor vertrek gesteld. Nee, ik heb er nog geen zin in. Ik krijg er pas zin in wanneer ik weer op Schiphol sta, klaar voor vertrek. Nu, een paar dagen voor vertrek moet er nog heel veel gebeuren en ben ik te gestrest om echt naar Dakar ‘uit te zien’. Ik wil alles tot in de puntjes geregeld hebben voor vertrek, pas dan kan ik met een gerust hart vertrekken. Ik moet nog van alles versturen, mensen spreken, mijn administratie op orde brengen (ik ben ZZP-er), en ga zo maar door.

Eenmaal onderweg word ik wel iets rustiger, maar dan bouwt zich de wedstrijdspanning voor de start ook alweer op. Ik kijk ernaar uit, maar ik zie er ook tegenop. Het is en blijft de zwaarste rally ter wereld en het is geen zekerheidje dat je die zomaar even tot een goed einde brengt. Meer dan de helft van de deelnemers valt ieder jaar uit en de realiteit is dat ik daar ook bij kan zitten. Ik vind het prachtig om naartoe te werken, maar ben ook altijd heel blij (opgelucht) wanneer in ieder geval de eerste etappe achter de rug is. En helemaal wanneer de hele rally achter de rug is en ik weer goed aan de finish sta.

Mirjam Pol: road to Dakar

- Ben je er klaar voor?

Dit is de enige vraag waar ik een kort antwoord op kan geven. Ja, ik ben er klaar voor.

- Durf/wil je een schatting maken van de/je resultaten?

Dat durf ik wel en wil ik ook wel, maar het heeft geen enkel nut. Dakar is niet zoals andere rally’s en wedstrijden. Dakar is Dakar en Dakar heeft zijn eigen wetten en regels. Ons resultaat wordt vooral bepaald door de mate waarin wij dingen meemaken onderweg. Ons klassement wordt bepaald op de ‘slechte’ dagen. Daar waar het ‘kaf van het koren’ wordt gescheiden. Op goede dagen kan iedereen hard rijden, maar hoe kom je door de lange, moeilijke, lastige dagen heen? In Dakar zijn de eerste mannen even snel en kan iedereen winnen, maar uiteindelijk staat degene met de minste tegenslag op het hoogste treetje. Mijn doelen zijn makkelijker uit te leggen. Ik wil het voor mij hoogst haalbare. Goed presteren bij de dames, goed presteren bij de Nederlandse deelnemers en goed presteren in het algemeen klassement. Hoe ik dat wil doen? Uit de problemen blijven...

- Tot slot, Wat mogen we verder in 2020 van je verwachten? Wat mogen we zeker niet missen?

Hier kan ik nog niet veel van zeggen. Eerst kijken wat Dakar 2020 mij gaat brengen en van daaruit plannen we de rest van het jaar weer. Ik hoop net zoals afgelopen jaar weer op wat mooie rally’s en misschien andere wedstrijden in het buitenland!

Mirjam Pol: road to Dakar

Posted in: Motorsport