Zorg voor jezelf, wij zorgen voor je bestelling. Klik hier voor meer informatie over onze verzendingen.

  • Gratis verzending en retourneren

    *Bestellingen vanaf €50, binnen Nederland

  • Vóór 17:00 besteld

    Volgende werkdag geleverd binnen Nederland

  • Laagste prijsgarantie

    En persoonlijke service

Swipe to the left

Tips voor een veilige rit op twee wielen - Bax Verkeersopleidingen

Tips voor een veilige rit op twee wielen - Bax Verkeersopleidingen
4 months ago

Bax Verkeersopleidingen is al een hele poos onze partner. Zij geven jou al motorrijder een paar handige tips om zo veilig mogelijk deel te nemen aan het verkeer!

Hoe word ik een goede filerijder?

Het belangrijkste bij motorrijden is altijd veiligheid. Zorg ervoor dat je jezelf en andere weggebruikers niet in de problemen brengt. Om files te verkorten en toch de veiligheid te kunnen waarborgen is er in 2006 een gedragscode afgesproken. Hierin is bijvoorbeeld afgesproken dat je met niet meer dan 10 km/u verschil tussen een file mag rijden. Gebruik bij voorkeur de ruimte tussen de meest linkse rijstrook en de strook rechts hiervan. De vluchtstrook, alle verdrijvingsvlakken en de redresseer- strook zijn verboden terrein. Zorg daarbij ook altijd dat je goed zichtbaar bent. Rijd altijd met dim- licht aan en gebruik in het donker of met verminderd zicht ook je alarmlichten. Het kan ook helpen om fluoriserende kleding te dragen. Ga er nooit vanuit dat je altijd wordt gezien, let dus zelf goed op! Kijk ver voor je uit en probeer snel te reageren op afwijkend gedrag. Wees vooral op je hoede wanneer er ruimte op de rijbanen ontstaat omdat automobilisten hier nog wel eens in willen duiken. Over één ding kunnen we in ieder geval duidelijk zijn: al sinds 1991 is het toegestaan om met de motor tussen de file door te rijden!

Tips voor het rijden in het buitenland

Een mooie toerrit maken op je motor door het buitenland is een must voor elke motorrijder. Je kunt er nieuwe routes ontdekken en op de meest fantastische wegen rijden. Het is wel altijd handig om aan een aantal praktische zaken te denken, wij zetten er even een aantal op een rij.

1. CHECK DE VERKEERSREGELS. In het buitenland gelden er andere regels voor motorrijders dan in Nederland. Een paar voorbeelden zijn het rijden langs files, maximumsnelheden en verplichte spullen die je bij je moet hebben. Check altijd even welke regels er gelden in het land van bestemming!

2. NEEM JE GROENE KAART MEE. In Nederland is het niet verplicht om een groene kaart bij te hebben, maar in sommige landen moet dit juist wel. Heb je geen groene kaart, dan kun je deze aanvragen bij je verzekeraar.

3. TANK OP TIJD. Zorg ervoor dat je op tijd de tank weer volgooit. Soms is de afstand tussen twee tankstations erg groot. Neem ook altijd voor de zekerheid contant geld mee. Niet elk tankstation heeft de mogelijkheid om te pinnen.

4. TOLVIGNET. Net als bij de auto moet je een tolvignet hebben als je met de motor door Oostenrijk of Zwitserland rijdt. Deze zijn te de koop bij de grens of de ANWB.

5. KLEDING. Zorg ook in het buitenland voor de juiste kleding, ook bij warm weer. Dit niet alleen voor je eigen veiligheid, maar in sommige gevallen wordt eventuele schade niet vergoed als je geen geschikte kleding draagt.

Waar let ik op bij de eerste rit van het jaar?

Het wordt weer mooier weer en de kriebels beginnen weer te komen. Je motor heeft al weer een paar maanden in de garage gestaan, dan is het goed om even een aantal zaken te controleren voor je weer je eerste rit gaat maken.

1. CHECK JE BANDEN. Controleer de bandenspanning en vul bij mocht dit nodig zijn. Kijk of de band nog mooi rond is en of je nog voldoende profiel hebt (minimaal 1,6 mm) en of er geen scheurtjes te zien zijn. Kijk tot slot ook even naar de leeftijd van de band. Ouder dan vijf jaar? Dan is vervanging wenselijk.

2. CONTROLEER OLIENIVEAU. Zorg dat je motor recht staat en controleer dan d.m.v. het glaasje of de pijlstok wat je oliepeil is. Check direct ook even de kleur en of deze niet té zwart is. Doe dit altijd voor je de motor start!

3. BRANDSTOF CONTROLEREN. Het is natuurlijk wel handig dat er nog benzine in je tank zit. Kijk ook direct of je mogelijk roestvorming of corrosie aan de binnenkant van je tank kan ontdekken. Ruik tot slot even aan de benzine of deze nog ‘vers’ ruikt.

4. IS DE KETTINGSPANNING NOG IN ORDE? Tenzij je motor geen ketting heeft is het altijd aan te raden even de kettingspanning te controleren. Maak het achterwiel vrij en meet het zwakste punt van de ketting. Deze moet tussen de 2 á 3 cm uit te trekken zijn. Controleer ook of de ketting en tandwielen niet versleten zijn.

5. LOOP EEN RONDJE OM DE MOTOR. Kijk ook even of er geen andere lekkages of defecten zijn. Schijn met een zaklamp rondom de motor. Check ook je verlichting.

Alles in orde? Dan kun je veilig de weg op.

Aanvullende informatie over Bax Verkeersopleidingen

Bij Bax Verkeersopleidingen zijn we gek op alles wat wielen heeft, en dat al ruim 60 jaar. Ook motorrijden zit in ons bloed. Vanaf 1983 worden er elk jaar leerlingen opgeleid volgens onze eigen bewezen methode.

Naast de nieuwe rijbewijsleerlingen geven wij ook op- friscursussen en gevorderde rijstijltrainingen. Onze KNMV gecertificeerde rijinstructeurs kijken graag samen met jou naar verbeterpunten om nog meer – en veiliger – te kunnen genieten van het motorrijden.

Nieuwsgierig naar onze opleidingen? Kijk dan snel eens op onze website of socials.

Posted in: News