Zorg voor jezelf, wij zorgen voor je bestelling. Klik hier voor meer informatie over onze verzendingen.

  • Gratis verzending en retourneren

    *Bestellingen vanaf €50, binnen Nederland

  • Vóór 17:00 besteld

    Volgende werkdag geleverd binnen Nederland

  • Laagste prijsgarantie

    En persoonlijke service

Swipe to the left

Tips voor het onderhouden van je motor

Tips voor het onderhouden van je motor
4 months ago

ONDERHOUD VOOR EEN OF MEERDERE WEKEN TOEREN

Als je voor het eerst wat langer op de motor gaat rijden, wil je natuurlijk goed voorbereid op weg gaan zodat je onderweg niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Wat moet je dan allemaal (laten) controleren? Om te beginnen check je de hoeveelheid kilometers die je denkt te gaan rijden en of je motor dan geen onderhoudsbeurt bij de dealer nodig heeft. Als je bijvoorbeeld 4000 kilometer denkt te gaan rijden en je motor is na 1000 kilometer aan een onderhoudsbeurt toe, laat die onderhoudsbeurt dan vóór je vertrek uitvoeren.

Controleer ook de profieldiepte van je banden als je onderweg niet met een versleten band geconfronteerd wilt worden. Ook de dikte van de remblokken is van belang; als je twijfelt of jezelf deze controle niet toevertrouwt, laat dit dan door de dealer uitvoeren. Verder controleer je ook de werking van de verlichting en het is altijd handig om een paar reservelampjes mee te nemen – voor koplamp en richtingaanwijzers. Heeft je motor een kettingaandrijving? Zorg dan dat de ketting op de juiste wijze is afgesteld met betrekking tot de kettingspeling. Bij de meeste motoren bedraagt de speling 2 à 3 centimeter, gemeten terwijl de motor zonder belading op de wielen staat. Zorg voor een goede smering van de ketting. Doorgaans moet de ketting bij droog weer elke 500 km worden gesmeerd; dit doe je bij voorkeur direct na een rit waarbij de ketting enigszins warm is. Hierdoor kruipt het smeermiddel gemakkelijk in alle kieren van je kettingschalmen. Bij natte omstandigheden smeer je bij voorkeur de ketting wat vaker.

Tenslotte neem je ook een bandenspanningsmeter mee zodat je ook onderweg regelmatig snel je bandenspanning kunt controleren. Als je met duopassagier en bagage gaat rijden, zorg dan voor een juiste verdeling van je bagage; in een tanktas doe je de zware spullen en in je zijkoffers en/ of bagagerol stop je je kleding en andere lichtere spullen. Probeer in ieder geval om zoveel mogelijk het gewicht vóór de achteras van motor te plaatsen. Controleer je banden dan ook op voldoende bandenspanning; deze mag in dit geval (duo plus bagage) wel 0,2 bar méér dan de fabrieksopgave zijn om een goed stuurgedrag te waarborgen. Verder controleer je vóór elke rit – ook tijdens je vakantie - de banden visueel op (bijna) ingereden scherpe voorwerpen en op de juiste bandenspanning. Als je al deze zaken voor elkaar hebt, rest er niets dan heerlijk te genieten van je motorvakantie! Goede reis!

- FRANS HULSEBOSCH

Tips voor het onderhouden van je motor

ONDERHOUD VOLGENS RAMON HOFSTEDE

Of het nou de straatmotor is of de circuitmotor, als het gaat over de dingen met betrekking tot veiligheid en onderhoud maak ik daar geen onderscheid in. Het onderhoud is dus in beide gevallen heel belangrijk in mijn ogen. In grote lijnen is het onderhoud dan ook wel degelijk hetzelfde.

Geregeld controleer ik allerlei slijtagedelen. Denk hierbij aan de banden, remblokken, ketting en tandwielen. Maar ook de dingen zoals motorolie, rem- en koelvloeistof, filters, bougies en lagers dienen na verloop van tijd gecontroleerd/vervangen te worden. Het smeren van de ketting en het controleren van de spanning hiervan dienen ook eens in de zoveel tijd gedaan te worden, evenals het controleren/servicen van de remklauwen. En zo zijn er nog wel meer dingen die in het straatje onderhoud vallen.

Iets wat ik zelf ook belangrijk vind is het rijden met de juiste bandenspanning, dit omdat rijden met een te lage/ hoge spanning kan zorgen voor onverwacht rijgedrag van de motor. En wat ik dan ook vaak even doe is kijken of ik ook enige vormen van lekkage zie: je verwacht het niet maar het zou kunnen natuurlijk. Ook is het schoonhouden van de motor iets wat ik bijhoud, dit zodat de motor er dan netjes en fris uitziet. Maar ook eventuele lekkages kun je op deze manier makkelijker opmerken.

Eigenlijk komt het er op neer dat de hele motor in mijn ogen in orde moet zijn, van A tot Z. De marge is klein op twee wielen en ik wil dan ook niets aan het toeval overlaten.

- RAMON HOFSTEDE

Tips voor het onderhouden van je motor

ONDERHOUD VOLGENS WAYNE TESSELS

Voor ons is voorbereiding en onderhoud natuurlijk van cruciaal belang tijdens de 8- en 24 uurs wedstrijden. Vooraf maakt het team veel onderdelen klaar zodat het tijdens de race simpelweg een kwestie is van het wisselen van bijvoorbeeld de wielen, de remklauwen inclusief remblokken en andere onderdelen. Dit is vooral om tijdswinst te behalen tijdens de pitstops. Het is bijvoorbeeld sneller om de complete remklauwen te wisselen dan alleen de remblokken. Daarna komt uiteraard het onderhoud om de hoek kijken.

Na de controle van de onderdelen worden ze gereinigd en onderhouden, zodat ze weer klaar zijn voor de volgende training of wedstrijd. Met de Fireblade wordt dit gedaan door de monteurs van het team. Als ik daarnaast voor mijzelf ga trainen, dan doe ik het onderhoud van de motor zelf of samen met mijn vader. Dit bestaat vooral uit algemene dingen zoals ketting, tandwielen en banden. Wij rijden relatief weinig kilometers ten opzichte van de strijders die met weer en wind op de motor zitten, maar het blijft belastend voor de motor. Dus na iedere trainingsdag worden in ieder geval alle slijtagedelen gecheckt.

- WAYNE TESSELS

Posted in: Bike Talk