Zorg voor jezelf, wij zorgen voor je bestelling. Klik hier voor meer informatie over onze verzendingen.

  • Gratis verzending en retourneren

    *Bestellingen vanaf €50, binnen Nederland

  • Vóór 17:00 besteld

    Volgende werkdag geleverd binnen Nederland

  • Laagste prijsgarantie

    En persoonlijke service

Swipe to the left

Wayne Tessels - Bol d'Or

Wayne Tessels - Bol d'Or
9 months ago

Ha beste ChromeBurner fans!

Zoals jullie via social media, Eurosport of een ander medium wellicht hebben kunnen zien, heb ik een drukke maar mooie afsluiting gehad van het seizoen. Na onze thuisrace op het TT Circuit in Assen heb ik een aantal dagen gewerkt en ben toen vertrokken naar Paul Ricard voor de 14h van Bol d’Or, om vervolgens van Zuid-Frankrijk de rit naar Hockenheim in Duitsland te maken. Hierbij hebben we echt werkelijk van alles meegemaakt. Wat een avontuur.

De voorbereiding voor de Bol d’Or, de eerste ronde van het WK Endurance, ging al veel eerder van start. Om zo’n wedstrijd goed te kunnen rijden moet je als rijder zowel fysiek als mentaal fit zijn, het vergt namelijk nogal wat. Samen met Raymon van Fitfactorij hebben we hier focus op gehad en wat trainingen aangepast. Van nature ben ik gelukkig al meer een duursporter dan een sprinter, wat in dit soort wedstrijden een voordeel kan zijn. Het is best wel een overstap van IDM Supersport op de Yamaha R6 naar de WK Endurance Fireblade. Ten eerste kreeg ik er 10liter benzine en 70pk bij, maar ook van een 2 keer 16 ronden wedstrijd naar 8 of 9 stints van ongeveer 28 ronden. Het weekend van de Bol d’Or zou ik dus feitelijk een heel IDM seizoen in één weekend rijden aan wedstrijdronden!

Het race weekend begon voor mij en mijn vader al op zondagmiddag waar we met de camper, uiteraard na het kijken van de MotoGP, vertrokken naar Le Castellet. Een rit van zo’n 1300 kilometer die we in twee delen gemaakt hebben. Op maandag kwamen we aan op het immens grote circuit van de ex van Formule 1 baas Bernie Ecclestone. En ik kan je verzekeren, als je dan toch in een scheiding ligt is dit geen verkeerd onderdeel van de verdeling van eigendommen… Het circuit is 5,8 kilometer lang met een onwijs lang rechtstuk waar het snelheidsrecord in de EWC staat op 349 km/u. Het weerzien met het RAC41 team was weer super, ondanks dat we met sommige teamleden met handen en voeten moesten communiceren door een kleine taalbarrière. De avond werd gevuld met spullen klaar leggen, inschrijven en andere zaken regelen voordat we dinsdag aan de vrije trainingen begonnen hadden.

Voor mij was het een aantal maanden geleden dat ik op de dikke 1000cc had gereden, maar kon er toch snel aan wennen. Mijn teamgenoot Guillaume heeft het afgelopen seizoen de motor verder ontwikkelt tijdens de races voor het Franse Superbike kampioenschap, dit was dan ook goed te merken. Voor mij lag vooral de focus op het leren kennen van de baan en mijn rijstijl weer aanpassen naar de Superbike die zo’n 70pk meer heeft dan de Supersport motor waarmee ik in het Duits kampioenschap voor SWPN rijd. We konden de dag goed afsluiten en wisten dat we de performance van de motor nog wat beter moesten krijgen om het gaatje naar de snelsten te dichten, maar voor een eerste dag mochten we zeker niet ontevreden zijn.

De woensdag is traditioneel de inschrijving, media en de keuringsdag. Voor mij een vrij saaie aangelegenheid om eerlijk te zijn. Alleen het keuren van mijn Held pakken en Shoei helmen kostte al bijna 2 uur. Dat had er dan ook vooral mee te maken dat de Franse officials un baguette et une tasse de café niet afslaan onder het werken door.. Gelukkig konden we op donderdag weer verder werken aan onze snelheid. Na wat problemen in de kwalificatie met de banden wisten we ons wel te verbeteren en waren we klaar voor de wedstrijd die op zaterdag verreden zou worden. En het zou een memorabele wedstrijd worden.. Inmiddels was het weer namelijk omgeslagen van 25 graden met zon naar regen, wind en kou. Mijn teamgenoot Maxime had het minder naar zijn zin op het natte Franse asfalt en hebben we in goed overleg met elkaar en de teamleiding besloten dat Guillaume en ik dubbele stints zouden rijden zolang het nat was. Dit betekende dus stints van ongeveer 2 uur afgewisseld met 2 uur rust waarin omgekleed, gedoucht, gegeten, gemasseerd en gerust moest worden...

Na een goede nachtrust ging Guillaume voortvarend van start op de natte baan en we wisten ons goed te handhaven rond de top-5. Onze strategie was om de wedstrijd goed op te bouwen en vooral in de tweede 12uur onze slag te slaan. Na 2 uur kwam Guillaume doorweekt van de motor af en mocht ik de Fireblade de sporen geven. Binnen twee ronden kwam er echter al een Safety Car de baan op. De regen was inmiddels zo hard dat het ondanks een stevig motorpak te voelen was op mijn huid. Na bijna een half uur achter de Safety Car gereden te hebben werd de wedstrijd stil gelegd door de wedstrijdleiding. Een goede beslissing, want er was op het lange rechte stuk heel weinig zicht en kregen we last van aquaplaning, dat is niet helemaal aan te raden als er snelheden van 300km/u + worden gehaald. Na een tijd van wachten werd duidelijk dat we de volgende dag om 6:00 zouden herstarten. Snel opwarmen, masseren, eten en slapen voor mij aangezien ik de start deze keer mocht doen.

Op zondag ochtend kregen we direct te maken met een verlichtingsprobleem waardoor we twee ronden verloren, maar ik wist ook dat de wedstrijd nog lang was en zou dus alles geven in de stints die nog kwamen. Na een sterke stint van 2 uur in de regen wist ik naar voren te komen. Ook Guillaume wist deze lijn door te trekken en we kwamen inmiddels weer in de top 15. De laatste 4 uur van de wedstrijd was de baan droog en knalden we zo hard als we konden over het circuit. Door strakke rondetijden en goed teamwork haalden we in het laatste uur zelfs nog de 9de plek! De ontlading bij het team was groot, het kwam ons zeker niet aanwaaien en we hebben er onwijs hard voor moeten werken. Van de cateringsploeg tot de monteurs en brandstofmannen aan toe. We wisten dat er meer in had gezeten, maar de vreugde was voelbaar. We hadden het gehaald en ondanks de tegenslagen die we onderweg kregen toch een top 10 klassering behaald, een top prestatie van het hele team!

Tot de volgende,

Wayne Tessels

ChromeBurner Racer





Posted in: Motorsport