Zorg voor jezelf, wij zorgen voor je bestelling. Klik hier voor meer informatie over onze verzendingen.

  • Gratis verzending en retourneren

    *Bestellingen vanaf €50, binnen Nederland

  • Vóór 17:00 besteld

    Volgende werkdag geleverd binnen Nederland

  • Laagste prijsgarantie

    En persoonlijke service

Swipe to the left

Wayne Tessels - Endurance Racing

Wayne Tessels - Endurance Racing
3 months ago

De samenwerking tussen Wayne Tessels en ChromeBurner is al een hele poos een actieve relatie. Wat in 2016 begon als een sponsordeal met het MTM Kawasaki WorldSSP600 team, liep in 2018 uit tot het Chrome- Burner Wayne’s Racing Team in diezelfde klasse. In 2019 was ChromeBurner hoofdsponsor van het SWPN team in het Duitse IDM klassement. Voor 2020 heeft Wayne de overstap gemaakt naar het endurance racen. Tijd om Wayne te spreken over zijn avonturen in het FIM-EWC kampioenschap.

OVERSTAP VAN IDM NAAR WK ENDURANCE

Voor de overstap naar het WK Endurance reed Wayne in het Duitse IDM kampioenschap. De races in dit kampioenschap werden vooral in Duitsland verreden, met enkele uitstapjes naar Assen, Most (Tsjechië) en Zolder (België). Op het moment van interviewen is Wayne net terug uit Maleisië, waar hij heeft meegereden in de 8 uur van Sepang. Waar hij ook gelijk kennis heeft kunnen maken met de internationale sfeer van het WK Endurance. “Ik heb diverse internationale kampioenschappen gezien, maar het EWC is wel een bijzondere. Bij sommige races zitten gewoon zo’n 90.000 bezoekers 24 uur lang de coureurs aan te moedigen. Sepang was uiteraard ook een bijzondere ervaring: mijn eerste race in Azië en dan ook op een circuit waar ook de MotoGP, F1 en dergelijke rijden, dat is wel echt bijzonder.” Wayne is één van de drie rijders van het Franse team RAC41. Samen met zijn teamgenoten Guillaume Atiga en Maxime Bonnot delen zij de Honda CBR1000RR. Op de vraag wat hij vindt van het feit dat hij de motor moet delen met zijn collega’s antwoordt hij lachend: “Natuurlijk is niet fijn om een motor te moeten delen. We hebben ook allemaal een andere rijstijl. Daar waar ik hard en laat rem, remt Guillaume bijvoorbeeld eerder maar pakt hiermee ook meer bochtsnelheid. Het maakt voor de rondetijden niet zo veel uit, maar bij een eigen motor kan hier rekening mee gehouden worden bij de afstelling ervan. Bij Endurance wordt er vooral rekening mee gehouden dat iedereen ermee uit de voeten kan en het is dan aan ons om daarmee te dealen.” Dit vindt Wayne overigens geen probleem, hij vindt dat dit hoort bij het Endurance racen.

VOORBEREIDING

Het rijden van meerdere uren is volgens Wayne een hele andere discipline dan de sprintraces in het IDM. Toch heeft hij zich snel weten aan te passen. Wayne reed in 2017 al zijn eerste Endurance race op Le Mans, dat ging volgens hem gelijk al goed en hij reed dan ook voorin mee in het Superstock klassement. Het niveau ligt ontzettend hoog, zeker als je ziet dat er rijders meedoen die in de top vijf van de MotoGP of WK Superbike mee kunnen rijden. Het verschil met het IDM zit vooral in uithoudingsvermogen. “Waar je bij het IDM een race hebt van een half uur, rijd je in de endurance soms negen stints van minimaal een uur.” Dat vergt wel wat van je lichaam en Wayne bereidt zich hier ook op voor, althans voor zo ver mogelijk. In Maleisië had hij namelijk te maken met 35 graden en 90% luchtvochtigheid, daar kun je je lichaam moeilijk op voorbereiden!

HET RIJDEN VAN ENDURANCE

Tussen het rijden van de stints door heeft Wayne effectief 45 minuten de tijd om te ‘rusten’. Wat hij in deze tijd doet verschilt, soms doet hij zijn ogen even dicht en luistert hij naar muziek. Voor echt diep slapen zijn de pauzes gewoon te kort. Soms wordt hij gemasseerd of moet hij eten. Zo’n 24 uurs race is gewoon zo intensief dat je die tijd wel echt volledig moet benutten om te rusten. Verschillende mensen van het team zijn in de weer om ervoor te zorgen dat de coureurs kunnen rusten en presteren wanneer ze wel op de motor zitten. Zo zorgt er iemand voor dat Wayne zijn pak, laarzen, helm en handschoenen klaar liggen zodat hij zich snel kan aankleden voor de volgende stint. Wanneer Wayne in de regen heeft moeten rijden en binnenkomt voor een rijderswissel, gaat er iemand met een föhn zorgen dat het pak weer droog wordt. Het zijn allemaal taken waar je je als rijder geen zorgen over hoeft te maken en waardoor je geconcentreerd kunt blijven op je eigen taak: racen.

HONDA CBR1000RR

Dat racen doen Wayne, Guillaume en Maxime dus op de Honda CBR1000RR. De afgelopen races reden zij nog op het uitgaande model van de Fireblade. Het compleet nieuwe model werd op EICMA 2019 gepresenteerd door Honda en is een flinke upgrade. Wayne kan niet wachten om deze motor te mogen gebruiken, maar zal nog even geduld moeten hebben. De fiets wordt op dit moment geprepareerd voor de racerij en hij hoopt tijdens de Bol d’Or dit seizoen te kunnen racen met het nieuwe model.

CIRCUITS

De Bol d’Or werd verreden op het Circuit van Paul Ricard in Frankrijk, daarnaast heeft Wayne ook al een endurance race gereden op Le Mans, eveneens in Frankrijk. Met Sepang heeft Wayne weer een mooi circuit van zijn lijstje kunnen strepen. “Sepang is wel echt een hele mooie baan, maar ook wel erg moeilijk, vooral de hoogteverschillen. Ik heb het wel geoefend op de Playstation, maar het blijft toch lastig.” Dichterbij huis vindt Wayne Oschersleben een mooi circuit. “Het mooie is dat er races zijn in Duitsland, Frankrijk en Azië en dat het voor mensen die willen komen kijken ook makkelijker wordt om er naartoe te komen.”

VERWACHTINGEN 2020

In 2020 gaat de focus volledig naar het WK Endurance. Het contract met RAC41 ligt er voor het hele jaar, dus daar is Wayne sowieso het huidige seizoen nog onder de pannen. Hij probeert hieromheen ook nog andere races te plannen, maar hoe en wat weet hij ons op dit moment nog niet te vertellen. Wel weet hij zeker dat hij zijn focus vooral wil richten op de superbikes, dus de 1000cc klasse. Wat betreft RAC41 schuift hij de collectieve ambities niet onder stoelen of banken. “We willen gewoon wereldkampioen worden.” Het is alleen nog maar de vraag of dat er in 2020 al een gooi naar het kampioenschap wordt gedaan, of dat het toch in het seizoen van 2021 wordt. De nieuwe Fireblade is flink verbeterd in vermogen en elektronica, hiermee kan de stap gemaakt worden om te strijden voor de overwinningen. Wat ook zeker gaat gebeuren, is dat Wayne in 2020 vloeiend Frans spreekt, gezien de Franse lessen op de avondschool.

Bonne chance, Wayne!

Posted in: Motorsport