This form is protected by reCAPTCHA - the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Het aanmaken van een account heeft vele voordelen:
SIZE GUIDE
OK
Met de M13 brengt AGV je een integraalhelm voor de prijs van een jethelm. Wacht even AGV? Ja AGV? Omdat MDS een dochterbedrijf is van AGV heeft het toegang tot alle kennis en ervaring van AGV zodat het helmen van een hoge kwaliteit af kan leveren voor een lage prijs. Studies hebben uitgewezen dat in 15% van alle ongelukken de eerste klap op wordt gevangen door het kin-stuk. Bij de M13 ben je dus aan het goede adres!
Dat AGV betrokken is bij het ontwerp van deze helm is duidelijk aan de strakke lijnen van dit Italiaanse design. De M13 houdt je hoofd koel door ventilatieopeningen op de voorkant van de helm en lucht extractors op de achterkant. Mocht het zweet je nu toch over de rug gaan lopen, geen probleem. De binnenvoering van de M13 is namelijk gemaakt van DryComfort (dat volledig uitneembaar en wasbaar is) materiaal dat een antibacteriële behandeling heeft gekregen om hem vrij van bacteriën en luchtjes te houden. De thermoplastic buitenschaal van de M13 is gemaakt van thermo-plastic ( verkrijgbaar in twee groottes) en weegt ongeveer 1550 gram. Het “buitenste” vizier dat met de M13 wordt geleverd is een krasbestendig Street 12 vizier gemaakt van duurzaam polycarbonaat. Dankzij AGV’s “Extra Quick Release System (XQRS)” kan de Street 12 binnen enkele seconden zonder gereedschap door een ander vizier vervangen worden. Door een snel-sluiter kun je de M13 gemakkelijk op en af zetten. MDS helmen bieden beginnende motorrijders goede bescherming, hoewel de M13 door al zijn features ook zeker gevorderde motorrijders van hun rit kan laten genieten.
U heeft uw review aangeboden ter goedkeuring.
Meten is weten - De omtrek van je hoofd geeft een goede richtlijn welke maat je nodig hebt voor een helm. Gebruik een meetlint om de grootst mogelijke omtrek van je hoofd te meten. Bij de meeste mensen ligt dit punt op ongeveer 2,5 cm boven je wenkbrauwen, langs de aanhechting van je oor en over de knobbel op het achterhoofd. In de maattabel vind je welke maat bij de omtrek van jouw hoofd in cm past.
Ieder hoofd is anders en daarom maken fabrikanten verschillende pasvormen, dit kan grofweg gecategoriseerd worden in drie vormen: rond, ovaal en rond-ovaal.
De meeste fabrikanten van motorhelmen zorgen voor een overwegend rond-ovale pasvorm zodat ze een zo groot mogelijk publiek aan kunnen spreken. Houd wel in de gaten dat de pasvorm van een helm erg complex is en moeilijk exact te beschrijven is. Er kunnen dus ook binnen deze drie categorieën kleine verschillen mogelijk zijn!
In de basis komen de helmmaten en daarbij bijbehorende aantal cm wel met elkaar overheen. Als je vorige oude AGV maat L was, is er een grote kans dat je voor je nieuwe Nolan ook gewoon een L nodig hebt. Maar zoals al eerder vermeld, kunnen er per merk en zelfs series kleine verschillen zitten in pasvorm. Daarom kan het voorkomen dat die gave nieuwe helm, ook wanneer je jezelf goed hebt opgemeten simpelweg niet lekker zit.
De maat en pasvorm controleer je op de volgende manieren:
Een goede ‘strakke’ fit is dus wat je zoekt, je wilt immers niet dat je tijdens het rijden je helm ineens verschuift. Als je denkt dat de helm te klein is, bedenk je dan goed dat de binnenvoering eerst even moet zetten en de helm dus iets ruimer zal worden bij gebruik. Met name de wangkussens voelen in het begin doorgaans vrij strak, maar worden al snel comfortabeler, zelfs als je bij je nieuwe helm de binnenkant van je wangen kapot bijt!.
Om er zeker van te zijn dat de helm goed zit, adviseren we om de helm thuis een half uur tot een uur op te houden. Heb je geen last van hoofdpijn, rode vlekken of drukpunten op je hoofd? Dan zit het goed!
De ECE (22.05 / 22.06) norm wordt in vele landen over de hele wereld erkend, maar niet alle landen accepteren deze norm voor gebruik op de weg. Het is belangrijk dat jouw specifieke helm de juiste certificering heeft voor het land waarin je je bevindt.
De USA hanteert overigens niet in iedere staat een helmplicht. Wil je uit veiligheidsoverwegingen tóch een helm dragen, dan kan er in ieder geval geen discussie ontstaan over de keuring van de helm. Weten welke regels er gelden per staat? Je leest het hier.
Hoewel bovenstaande keurmerken bekend en veel gebruikt zijn, zijn er ook andere landen die hun eigen unieke keurmerken hanteren en alleen deze accepteren. De volgende landen hanteren hun eigen certificering: USA (DOT), Brazilië (NBR), Japan (JIS), China (CCC).