This form is protected by reCAPTCHA - the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Het aanmaken van een account heeft vele voordelen:
SIZE GUIDE
OK
De Race-R Pro Carbon is een helm die lovende recensies krijgt van zowel professionele racers als beginners. De helm is zeer licht van gewicht (1250 gram) en blijft uiterst stabiel door de ingebouwde dubbele spoilers, zelfs bij snelheden boven de 300 km per uur. Het verschil tussen de Race-R Pro Carbon en de normale Race-R Pro is de verhouding carbon en aramide. In de Race-R Pro carbon helm is er veel meer carbon aanwezig, waardoor de helm duurzamer wordt en een betere bescherming geeft. Het prijsverschil tussen de Race-R Pro en de Race-R Pro Carbon is te verklaren doordat de verwerking van carbon in een helm moeilijker wordt naarmate er meer carbon in de helm verwerkt dient te worden.
De uitmuntende prestaties van de Shark Race-R Pro Carbon komen voort uit een combinatie van verscheidene kenmerken. Er zijn maar twee buitenschalen beschikbaar, maar door de voering die verkrijgbaar is in diverse maten zal de helm passen. De voering is gemaakt van bamboevezel, welke zeer geluidsdicht is. Daarnaast is de voering volledig uitneembaar en wasbaar. Het standaard vizier is krasbestendig en beslaat niet, waardoor je een perfect zicht hebt onder alle omstandigheden. Door het Quick Release Systeem kan het vizier zonder gereedschap in enkele seconden vervangen worden. De luchtuitlaten in het ventilatiesysteem zijn strategisch geplaatst om de luchtcirculatie te bevorderen. Door Shark’s eigen EasyFit systeem kunnen delen van de voering eenvoudig vervangen worden worden om zo een optimale pasvorm te garanderen, zelfs voor rijders die een bril dragen. De Dubbel-D gesp wordt in de Race-R Pro Carbon gebruikt als retentiesysteem, waardoor de helm ook als circuithelm gebruikt kan worden.
U heeft uw review aangeboden ter goedkeuring.
Meten is weten - De omtrek van je hoofd geeft een goede richtlijn welke maat je nodig hebt voor een helm. Gebruik een meetlint om de grootst mogelijke omtrek van je hoofd te meten. Bij de meeste mensen ligt dit punt op ongeveer 2,5 cm boven je wenkbrauwen, langs de aanhechting van je oor en over de knobbel op het achterhoofd. In de maattabel vind je welke maat bij de omtrek van jouw hoofd in cm past.
Ieder hoofd is anders en daarom maken fabrikanten verschillende pasvormen, dit kan grofweg gecategoriseerd worden in drie vormen: rond, ovaal en rond-ovaal.
De meeste fabrikanten van motorhelmen zorgen voor een overwegend rond-ovale pasvorm zodat ze een zo groot mogelijk publiek aan kunnen spreken. Houd wel in de gaten dat de pasvorm van een helm erg complex is en moeilijk exact te beschrijven is. Er kunnen dus ook binnen deze drie categorieën kleine verschillen mogelijk zijn!
In de basis komen de helmmaten en daarbij bijbehorende aantal cm wel met elkaar overheen. Als je vorige oude AGV maat L was, is er een grote kans dat je voor je nieuwe Nolan ook gewoon een L nodig hebt. Maar zoals al eerder vermeld, kunnen er per merk en zelfs series kleine verschillen zitten in pasvorm. Daarom kan het voorkomen dat die gave nieuwe helm, ook wanneer je jezelf goed hebt opgemeten simpelweg niet lekker zit.
De maat en pasvorm controleer je op de volgende manieren:
Een goede ‘strakke’ fit is dus wat je zoekt, je wilt immers niet dat je tijdens het rijden je helm ineens verschuift. Als je denkt dat de helm te klein is, bedenk je dan goed dat de binnenvoering eerst even moet zetten en de helm dus iets ruimer zal worden bij gebruik. Met name de wangkussens voelen in het begin doorgaans vrij strak, maar worden al snel comfortabeler, zelfs als je bij je nieuwe helm de binnenkant van je wangen kapot bijt!.
Om er zeker van te zijn dat de helm goed zit, adviseren we om de helm thuis een half uur tot een uur op te houden. Heb je geen last van hoofdpijn, rode vlekken of drukpunten op je hoofd? Dan zit het goed!
De ECE (22.05 / 22.06) norm wordt in vele landen over de hele wereld erkend, maar niet alle landen accepteren deze norm voor gebruik op de weg. Het is belangrijk dat jouw specifieke helm de juiste certificering heeft voor het land waarin je je bevindt.
De USA hanteert overigens niet in iedere staat een helmplicht. Wil je uit veiligheidsoverwegingen tóch een helm dragen, dan kan er in ieder geval geen discussie ontstaan over de keuring van de helm. Weten welke regels er gelden per staat? Je leest het hier.
Hoewel bovenstaande keurmerken bekend en veel gebruikt zijn, zijn er ook andere landen die hun eigen unieke keurmerken hanteren en alleen deze accepteren. De volgende landen hanteren hun eigen certificering: USA (DOT), Brazilië (NBR), Japan (JIS), China (CCC).