Airbags; de ideale aanvulling op je motoroutfit!

Je kan vast je geluk niet op dat je weer op pad kan met je motor! Bij ChromeBurner hopen wij uiteraard dat je motoroutfit helemaal up-to-date is en daarom adviseren wij je om nog eens goed te kijken naar alle voordelen die het airbagsysteem met zich meebrengt.

 

 

 

Wat is een airbag voor motorrijders?

Een airbag is niets nieuws, en eigenlijk kent iedereen ze al jaren van het gebruik in de auto. Maar omdat wij motorrijders nog wel eens de neiging hebben om naast de motor te vallen in plaats van tegen het dashboard, kan de airbag niet op de motor gemonteerd worden maar ligt de verantwoordelijk om een airbag toe te voegen aan jouw uitrusting dus geheel bij jezelf.

Een motorairbag zorgt dus voor maximale protectie, en is ontwikkeld om het hele bovenlichaam tijdens een ongeval te beschermen. In milliseconden vult het systeem zich met lucht waardoor het de impact op schouders, rug en borst verkleint en mogelijk botbreuken voorkomt. Daarnaast blaast de airbag ook rondom je nek op waardoor de kans op nekletsel aanzienlijk wordt verminderd. Airbagvesten voor de motor worden steeds populairder, met name omdat ze steeds beter betaalbaar worden en niet meer alleen weggelegd zijn voor de jongens van de MotoGP. Wist je trouwens dat ze bij de MotoGP en Dakar inmiddels ook echt verplicht zijn om te rijden met een airbag?

 

 

Welke type airbags zijn er?

Airbags kun je in de basis op 2 onderwerpen onderscheiden: het ontstekingsmechanisme en de compatibiliteit met andere onderdelen van je outfit.

 

Mechanische vs Elektronische airbags

In termen van ontsteking, dus het moment van ‘’opblazen’’ zijn er grofweg 2 groepen; mechanische en elektronische airbags. De mechanische activering vindt plaats via een aan de motor verbonden trekkoord. Vlieg jij met een hoge snelheid van de motor, dan activeert dit koord je airbag. Het grote voordeel van mechanische airbags is dat je ze nooit hoeft op te laden en dus altijd beschermd de weg op kan.

Elektronische airbags werken feitelijk met een brein, sensoren in het vest meten constant je snelheid, acceleratie en hellingshoek. Bij een val detecteert het vest dat en blaast dan indien nodig op. Het grote voordeel is dat zo'n elektronisch vest ook het verschil tussen een echte crash en een lullig momentje in de parkeergarage weet te onderscheiden en dan dus niet direct ontsteekt.

 

Geïntegreerde vs Universele airbags

Wanneer we over compatibiliteit spreken, hebben we het dus over ‘’hoe het airbagvest bij jouw motoruitrusting past’’. Er zijn jassen en ééndelige motorpakken waar de airbags (vaak merk-afhankelijk) naadloos geïntegreerd in kunnen worden, met als grootste voordeel dat het vaak een grote mate van comfort geeft omdat je niets extra's aan hoeft te trekken.

Daarnaast zijn er ook vesten die je simpelweg onder of over je huidige motorjas kunt dragen. Het grootste voordeel hiervan is dat je een vest bij meerdere outfits kunt gebruiken. Let er wel op dat wanneer je een universeel vest onder jouw motorjas draagt dat deze niet te strak zit zodat het vest ook echt kan opblazen als dat nodig is!

 

 

Het Furygan airbag systeem onder de loep!

Er zijn inmiddels heel wat airbags van een aantal merken op de markt. Vandaag duiken we wat dieper op één van de systemen in; Het Furygan airbagsysteem. Dit is een elektronisch vest dat universeel te dragen is onder elke motorjas, ideaal dus voor eigenlijk iedereen die ooit op de motor stapt.

Met deze airbag weet Furygan heel wat power te verwerken in een verrassend comfortabel vestje. Het comfort hebben ze kunnen bereiken door de airbag van elastische materialen en 3D Mesh technologie te maken. Dit zorgt voor voldoende ventilatie en een thermoregulerende en isolerende luchtlaag. Belangrijker nog is dat in een mum van tijd de airbag bescherming biedt aan alle vitale gebieden zoals je nek, rug, borst en buik.

Bijzonder aan het vest van Furygan is dat er standaard een D3O rugprotector in verwerkt zit, dit is een feature die je zeker niet altijd tegenkomt. Deze rugprotector biedt CE-level 2 bescherming, voldoende ventilatie en is speciaal op maat gemaakt om het patroon veilig in te verwerken. Naast de D3O rugprotector is de airbag ook voorbereid op D3O chest protectors.

 

Maar wellicht het belangrijkste bij zo’n elektronische Airbag is het ‘brein’. Furygan verzorgt dit via de technologie van In&Motion. Het is bij deze airbag mogelijk om verschillende standen te kiezen, die de daarbij behorende niveaus van gevoeligheid instellen. De airbag heeft een street, track & adventure optie. Een MotoGP-rijder zal in bochten al veel schuiner gaan dan de woonwerkverkeer-rijder, en de Furygan airbag kan daar dus rekening mee houden. Je bent verzekerd van ruim 20 uur batterijduur, wat je dus in staat stelt serieuze ritten te rijden. Zo had zelfs Mirjam Pol de Furygan Airbag aan tijdens de langdurige races van de 2022 Dakar Rally. Mocht de airbag afgaan tijdens een rit en de airbag zelf is niet beschadigd, dan kan je zelf in een handomdraai het patroon vervangen zonder dat je de airbag terug hoeft te sturen naar Furygan.

Om gebruik te maken van ‘het brein’ van In&Motion moet je de airbag activeren door een abonnement af te sluiten. Hier zijn verschillende opties voor; van €12,- per maand of €120,- per jaar. In plaats van het leasen kan je de software ook direct kopen voor €399,-.

Voor Mirjam Pol verving deze Furygan Airbag haar MX protectievest en neckbrace, wat haar hele uitrusting een stuk comfortabeler maakte zonder daarbij in te leveren aan veiligheid. En voor ons als ‘’gewone’’ consument biedt het een ongekende stap in veiligheid vooruit. Wij bij ChromeBurner geloven dan ook dat dit dé toekomst is van bescherming op de motor!