Customs bouwen met WIMOTO

Een eigen werkplaats waar hij al zijn bouwideeën uit kon werken. Lange tijd droomde de 35-jarige Wido Veldkamp daarvan, maar inmiddels mag hij al een stuk verder dromen. Nu heeft hij zich een volgend doel gesteld; de Nederlandse evenknie van Roland Sands worden.

Interview Wido Veldkamp

Het bedrijfspand van WiMoto verraadt niet direct dat hier een handige jongen zit die prachtige customs maakt. Binnen ga je geen hippe Chesterfield-bank of kekke tapijtjes vinden, de gebruikelijke items van hippe customshops. Niets van dit alles. Nee, de werkomgeving van Wido Veldkamp is strak en vooral functioneel. Werkbanken op wielen, veelzijdige machines in de hoeken en een speciale opslagruimte op de eerste verdieping. Plus, een kantoor waar hij aan de slag kan gaan met 3D-tekeningen.

Daarover later meer, eerst maar eens ontdekken wie Wido Veldkamp nu daadwerkelijk is. Een ietwat vergeelde foto in zijn kantine verraadt dat de overdracht van de liefde voor motoren al op vroege leeftijd plaatsvond. “Mooi hé, dat je bij het zadel nog net de hand van mijn moeder ziet”, lacht Wido. “Ze moest me ook wel tegenhouden, want ik was daar pas drie maanden oud. Toen moest er natuurlijk een foto gemaakt worden op de Laverda 750 SF2, de trots van mijn vader. Die kocht hij nieuw in 1974.”

 

Hoewel een motorrijdende vader geen directe garantie is dat zoonlief ook een passie voor motoren ontwikkelt, gebeurt dat wel bij Wido. Tijdens zijn middelbare schoolperiode ontdekt hij ook nog eens een aanverwante liefde; die voor de techniek van gemotoriseerde tweewielers. “Mijn vader heeft lange tijd niet op zijn Laverda gereden, die stond in onderdelen op zolder. Na dertien jaar vond hij dat het tijd werd om ‘m weer op te bouwen en daar heb ik ‘m bij geholpen.”

In diezelfde periode is Wido ook drukdoende met het rijdend houden van zijn scooter, een Italjet Formula 50. “Man, wat een ramp. Alles wat kapot kon gaan, ging ook daadwerkelijk kapot aan die scooter. Als arme scholier had ik natuurlijk geen geld om ‘m te laten repareren, dus deed ik alles zelf. Ik had er helemaal geen verstand van, maar gelukkig sleutelde mijn vader vroeger ook aan brommers. Die heeft me dus flink op weg geholpen.”

Onderdelen maken

Doordat Wido zijn eigen scooter goed weet op te knappen, kan hij de Italjet voor een prima bedrag verkopen. Dat zet hem aan het denken. Hij begint scooters op te kopen en na een goede opknapbeurt doet hij ze weer van de hand. “Dat was dus eigenlijk mijn bijbaan. Langzaamaan begon ik die scooters te customizen met aftermarket parts, maar dat ging op een gegeven moment ook vervelen. Zodoende ben ik wat gaan klooien met het lasapparaatje van mijn vader.” Wido weet uiteindelijk een minibike in elkaar te zetten en merkt dat hij het leuk vindt om zelf de nodige onderdelen te maken.

 

Het is daardoor niet vreemd dat hij na het gymnasium een opleiding kiest waar hij dit soort werk uit kan voeren. “Ik ben eerst gaan kijken naar werktuigbouwkunde, maar vond dat toch te theoretisch. Het probleem was dat haast alle universitaire studies zo zijn, maar ik wilde wel graag met mijn handen aan de slag. Gelukkig was dat mogelijk bij de opleiding industrieel ontwerpen aan de TU Delft. Daar hadden ze een gigantische werkplaats waar je zelf prototypes kon maken.”

Op de universiteit komt Wido, niet heel verrassend, terecht bij het NovaBike-project. “Je hielp mee met de ontwikkeling van een racemotor en je kreeg er zelfs studiepunten voor. Ik hoefde er dus niet heel lang over na te denken om mee te doen.” De student doet tijdens het project veel ervaringen op. Zo ontwikkelt en tekent hij diverse onderdelen met SolidWorks, een 3D CAD-programma. “Bij NovaBike kwamen eigenlijk twee werelden bij elkaar. Ik kon lekker bouwen in de werkplaats, maar ook mijn ideeën uitwerken op de computer. Voor mijn gevoel was dat de meest ideale situatie waarin ik me kon bevinden.”

Minder tijd

Na zijn studie trekt Wido Veldkamp de stoute schoenen aan en schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel. WiMoto is geboren, maar de start blijkt alleszins niet gemakkelijk. “Ik woonde nog op kamers in Delft, dus daar had ik helemaal geen ruimte om te werken. Daarnaast kent niemand je, dus ik had niet heel veel werk via mijn eigen bedrijf. Om toch de nodige inkomsten te genereren, ben ik bij een off-shore constructiebedrijf terechtgekomen. Daar leerde ik veel over SolidWorks.” Ondertussen blijft Wido bouwen aan zijn droom, een eigen werkplaats. Uiteindelijk weet hij ook daadwerkelijk een bedrijfspand te bemachtigen, in het Gelderse Elst. “Daar was ik natuurlijk enorm blij mee, maar de reisafstanden waren een probleem. Ik woonde in Delft bij mijn vriendin, werkte in Woerden en had dus mijn werkplaats in het oosten van het land liggen.” Wido besluit dan ook om werk in de buurt van Elst te zoeken. Hij vindt al snel een gelijksoortige job in Arnhem. “Dat was een verademing, maar nog altijd kon ik mijn aandacht niet volledig op WiMoto richten.

Ik had financiële zekerheid door die fulltime baan, dus ik hoefde me eigenlijk nergens druk om te maken. Alleen bleef het knagen dat ik hierdoor veel minder tijd kon besteden aan het najagen van mijn droom. WiMoto begon overigens wel steeds beter te lopen, waardoor de druk ook toenam. Op die manier kon ik dat niet heel lang volhouden.” Als Wido’s vriendin Frederieke haar studie afrondt, volgt een volgende stap in zijn avontuur met WiMoto. “Ze vond al snel werk in Nijmegen en met die zekerheid durfden we het wel aan dat ik me volledig op WiMoto zou gaan richten. Dat was natuurlijk spannend, want nu moest ik het nodige inkomen gaan genereren. Als dat niet lukte, was het gelijk klaar met de droom.”

Werkwijze van Roland Sands

De eerste zes maanden blijken behoorlijk lastig te zijn, maar uiteindelijk doet één telefoongesprek de volledige toekomst van zijn bedrijf veranderen. “Ik bedacht me dat ik misschien wel wat kon betekenen voor een webshop die specifieke onderdelen voor caféracers verkocht. Daarom belde ik de eigenaar op en het bleek gelijk goed te klikken. Hij zag markt in subframes voor specifieke modellen en dus ontwikkelde ik er eentje voor een BMW R80, een motor die veel voor custom-projecten wordt gebruikt.” Het onderdeel blijkt gelijk in trek te zijn, want na een week zijn de eerste vijf subframes al verkocht. “Het bleek een gat in de markt te zijn en vanaf dat moment ontplofte het echt”, laat Wido weten. “Inmiddels maak ik subframes voor zo’n veertien verschillende modellen.”

De inkomstenbron via de productie van subframes zorgt ervoor dat Wido Veldkamp zich ook regelmatig kan storten op bijzondere bouwprojecten. Het is de manier waarop hij zijn ware talent kan tonen. “Er zijn maar weinig custombouwers in Nederland die zelf onderdelen kunnen maken. Door mijn opleiding industrieel ontwerpen en de ervaring met SolidWorks laat ik via de computer zien wat er mogelijk is. Als klanten daadwerkelijk een soort van eindresultaat kunnen zien, dan trekt dat ze vaak over de streep.” De gebouwde motoren van WiMoto (zie kaders) werden uitstekend ontvangen door het publiek, getuige de lovende commentaren op gerenommeerde websites over custom motoren. Wido ziet dan ook een toekomst voor zich waarbij hij zich steeds meer richt op het aanbieden van bepaalde onderdelen die hij dan weer toont op zelfbouwmotoren.

“Mijn grote voorbeeld op dat vlak is Roland Sands, een zeer bekende Amerikaanse custombouwer. Zijn werkwijze wil ik graag overnemen. Hij maakt samen met zijn team heel vette motoren en daar zitten dan de mooiste spullen op. Die verkoopt hij daarna dan weer. Dat vind ik wel een mooie manier van werken en dat is ook wel de richting die ik graag op wil.”

Suzuki GS 550

De eigenaar van deze Suzuki kwam er zelf niet meer uit en schakelde de hulp van Wido Veldkamp in. Het resultaat is ‘stunning’. Zoals altijd werd eerst SolidWorks gebruikt om alvast een idee te hebben van het eindresultaat. Met de goedkeuring van de eigenaar ging WiMoto aan de slag met deze GS 550. Niet alleen de complete look veranderde, ook de geometrie ging op de schop. Hierdoor is het een scherp sturende motor geworden, die ook nog eens flink wat gewicht verloor. Deze Suzuki weegt slechts 160 kilo. En zoals WiMoto graag werkt, alles is tot in de puntjes verzorgd.

Honda CBX 1000

Eén van Wido’s laatste projecten is deze ongelooflijke CBX 1000. Uiteraard valt de motor al op door het legendarisch zescilinder-blok, maar daar is nog wat extra’s aan toegevoegd. De eigenaar van de motor wilde graag een enkelzijdige ophanging, van zowel voor- als achterwiel.

Dat was natuurlijk een fijne uitdaging voor de man achter WiMoto. In SolidWorks zocht hij de juiste geometrie op en zo ontstond ook het idee om een girder voorvork te maken. Op die manier was het mogelijk om ook aan de voorzijde een enkelzijdige ophanging te realiseren. Wido leverde daarmee een zeer unieke CBX op.

Ducati 900SS

Ooit was dit dus een Ducati 900SS, maar dat zie je helemaal niet meer terug in deze caféracer, genaamd Wheels of Fortune. Eigenlijk herken je enkel het blok vrij duidelijk, de rest van de motor komt uit de koker van de eigenaar en WiMoto.

Het originele frame werd volledig gemodificeerd en aan de achterzijde tref je nu een zelfgemaakte swingarm aan. Ook de stereo schokbrekers zorgen voor een compleet andere look. Mooi detail zijn natuurlijk de verborgen uitlaten in het kontje. Deze motor kent niet alleen prachtige looks, ook de stuurkwaliteiten zijn duidelijk verbeterd. Dat kreeg WiMoto voor elkaar door een andere geometrie te gebruiken, evenals het lozen van de nodige kilogrammen. Zo weegt deze caféracer nu slechts 149,5 kilo.