De mensen achter RAC41 ChromeBurner

Maak kennis met Julien Diguet, racemanager van het team.

Het raceseizoen voor de teams in het FIM EWC Endurance kampioenschap staat op het punt om te beginnen. Nadat meermaals de kalender is gewijzigd, lijkt het er nu eindelijk op dat we de mannen van het RAC41 ChromeBurner team in actie zullen gaan zien!

Een mooi moment om eens een kijkje achter de schermen te nemen. We lopen er vaak aan voorbij, maar het raceteam is natuurlijk meer dan alleen de rijders die we op tv zien. Achter deze coureurs schuilt een heel peloton aan expert die op hun vakgebied op het hoogste niveau willen presteren. In deze blog lichten we de mensen uit die in de schaduw van de rijders opereren. In deze blog lees je het verhaal van Julien Diguet, racemanager van RAC41 ChromeBurner.

 

Julien Diguet

Wie ben je, wat is je leeftijd en waar kom je vandaan?


Ik ben Julien Diguet, 41 jaar oud en kom uit Blois, Frankrijk.

Wat is je geschiedenis met de motorsport?


Al van kleins af aan heb ik een fascinatie en passie voor de motorsport. Ik keek alles wat op tv was, niet alleen motorsport maar eigenlijk alles van topsport. Toen ik 14 werd kocht ik een scooter en ging er een wereld voor me open. Ik was verknocht aan dat ding en heb daar twee jaar op gereden. Op mijn 16e ben ik direct voor het 125cc rijbewijs gegaan en rond diezelfde tijd ben ik ook begonnen met mijn opleiding tot motorfiets monteur. Niet veel later, zo rond mijn 17e, reed ik veel te hard reed en ben ik ternauwernood ontsnapt aan een serieus ongeluk. Vanaf dat moment heb ik alles verkocht, heb ik een circuitmotor gekocht en ben ik gaan racen.

Hoe heb je de job als Racemanager gekregen?


Na het vertrek van de vorige Team manager, moest RAC41 op zoek naar een opvolger. De voorkeur lag wel bij uit iemand uit het team met sterke communicatieve vaardigheden en die organisatorisch erg sterk was. Uiteindelijk zag men in Thierry Pincemin de perfecte kandidaat hij heeft vervolgens ook de rol als Team manager op zich genomen. Hierdoor kwam de rol als Race manager vrij en heeft Thierry mij naar voren geschoven, mede ook door mijn ervaring als voormalig coureur.


 

Een raceweekend

Mijn werk is echt heel leuk! Het is moeilijk voor te stellen, maar dit hele race team bestaat (op de engineer na) volledig uit vrijwilligers. Allemaal zijn we hier omdat we dezelfde passie hebben: motorracen! Het managen van passies is uitdagend, maar zó leuk. We worden namelijk allemaal gedreven door doelen en resultaten die we proberen te bereiken op de race weekenden. Dit maakt ons team ook zo uniek, je ziet weinig teams die op dit niveau werken met vrijwilligers. Daarnaast zorgt de eigenaar van RAC41 ChromeBurner ervoor dat we in een ontzettend plezierige omgeving kunnen werken.

Een raceweekend heeft twee kanten; het is de beloning op het harde werken tijdens het ‘offseason’, maar ook erg stressvol. Een raceweekend begint eigenlijk al op maandag. Dan help ik mee met de administratie en zorg dat het team klaar is. Dinsdag doen we altijd de eerste runs op een circuit en zit ik samen met de techneuten uit het team rond de tafel. Op de woensdag keuren we de motor en moet ik ervoor zorgen dat problemen worden opgelost zodat we zonder al te veel gekkigheid naar het weekend kunnen kijken, want de dag erna is het tijd voor de eerste kwalificatie, waarna we de rondetijden gaan analyseren.

De vrijdag staat in het teken van de tweede kwalificatiesessie en moet ik ervoor zorgen dat alle puntjes op de ‘i’ staan, zodat we op en top klaar zijn voor de race. Dat betekent ervoor zorgen dat mensen op de juiste plekken zijn met de middelen die ze nodig hebben om te presteren en dat we op alle scenario’s zijn voorbereid. Zaterdag is raceday, deze dag ben ik verantwoordelijk voor een vlekkeloos verloopt en moet ik ervoor zorgen dat alle communicatie binnen het team top is. Op zondag is de race afgelopen, hopelijk met een goed resultaat, en beginnen we langzaam met opruimen. Dit is in een notendop hoe een race week(end) eruit ziet voor mij.

Tegenslagen
Niet ieder raceweekend verloopt even soepel, je hebt namelijk te maken met tegenslagen en uitdagingen. Dit kan natuurlijk allerlei vormen hebben, denk aan bijvoorbeeld de weersomstandigheden. Een andere tegenslag die altijd op de loer ligt zijn technische mankementen aan de motor of een val van een rijder. In zo’n situatie probeer je er alles aan te doen om de motor zo snel mogelijk weer aan het racen te krijgen. Bij korte sprint races betekent een val of een technisch mankement vrijwel direct einde verhaal, bij Endurance racen niet direct omdat de races meerdere uren beslaat. We zetten dus alles op alles om de motor weer op de baan te krijgen, want er kan nog van alles gebeuren. Wanneer de motor niet meer te redden is, zit er niets anders op dan uit de race te stappen… Dat is altijd zuur, maar je moet sterk zijn, ervan leren en positief blijven, anders slaat dit door naar de volgende races.

Covid-19
Ook Covid-19 heeft natuurlijk effect gehad. Onze voorbereiding is verstoord, omdat we een zeer strenge lockdown hebben gehad. We konden niet werken aan de motor, de kalender van de FIM EWC kon alleen onder voorbehoud gemaakt worden, met als gevolg dat we niet naar een datum toe konden werken. Al met al hebben we alles op alles gezet om de juiste voorbereidingen te treffen voor de eerste race. We hebben het doel om dit seizoen bij de eerste drie te zitten en ik heb er alle vertrouwen in dat ons dat zal lukken. We hebben een goede machine en dito rijders, dus we kijken uit naar Le Mans!

Race data
12 en 13 juni - 24 Heures Motos op Le Mans in Frankrijk

17 juli - 12H of Estoril op Estoril in Portugal

18 en 19 september - Bol d'OR op Paul Ricard in Frankrijk

Is jouw racehart sneller gaan kloppen? Check dan hieronder onze race helmen, suits en laarzen!