Van avontuur naar avontuur

Zeker in deze vervelende corona periode kunnen we het goed voorstellen dat je verschillende motor dromen op je bucketlist zet. En misschien is er zelfs plek voor een waanzinnige wereldreis. Om je te inspireren, zochten wij Mike Schram op. Een echte avonturier in hart en nieren.

Op wereldreis met Mike Schram

Hoewel Mike Schram slechts 25 jaren telt, beleefde de Nederlander al flink wat avonturen in zijn leven. Zo vertrok hij samen met zijn ouders richting Australië, als jochie van acht. “We woonden voorheen in Friesland, maar zijn daarna geëmigreerd naar de andere kant van de wereld. Mijn ouders vonden het een betere plek voor mij om op te groeien. Meer ruimte en geen drukte om je heen. Zodoende ben ik opgegroeid op een cattle station, waar ik ook voor het eerst op een motor kwam te zitten.” Het avontuurlijke karakter van zijn ouders leidt uiteindelijk tot een rigoureus besluit als Mike de leeftijd van 16 bereikt. Ze verkopen hun huis, nemen afscheid van haast al hun bezittingen en trekken er eind 2012 op uit om een groot deel van de wereld te ontdekken. Per motor.

“In Australië mag je op je zestiende al een motorrijbewijs halen, dus dat heb ik uiteraard gedaan. In het eerste jaar mag je maximaal op een 660 cc rijden, dus mijn keuze viel al snel op de Yamaha XT660R.” Zowel vader Aad als moeder Jeanette grijpen naar het stuur van een Triumph Bonneville en na een minimale voorbereiding starten ze aan het grootse avontuur. “Dat was natuurlijk geweldig”, verklaart Mike. “Zelf is bij mij het avonturen-lampje gaan branden op het moment dat ik Long Way Round van Ewan McGregor en Charley Boorman had gezien. Daar zag ik dat het mogelijk was om twee leuke activiteiten te combineren, namelijk motorrijden en kamperen. Overigens was die serie ook een wijze les om te zien hoe het juist niet moest. Onderweg met te grote motorfietsen en te weinig tijd om echt te genieten van de reis. Dat wilden we dus toch iets anders aanpakken.”

Ander plan

Het plan van familie Schram is om eerst Nieuw-Zeeland aan te doen, daarna door te reizen naar Alaska om vanuit daar een rechte lijn te trekken naar Argentinië. “Dat verliep uiteindelijk toch anders. Eenmaal in Centraal-Amerika moesten we terug naar Nederland om voor opa en oma te gaan zorgen. Die hadden hulp nodig en dus besloten we om het reisschema te veranderen.” Het drietal motoren wordt dan ook verscheept naar Spanje en vanuit het Zuid Europese land vertrekken ze richting Nederland. “Daarna zijn mijn ouders ook nog eens gescheiden”, legt Mike uit. “Ik denk niet dat het door de wereldreis is gekomen, maar een daadwerkelijke reden heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen. Dat blijft voor mij een vraagteken. Het was wel duidelijk dat mijn moeder niet lekker in d’r vel zat. De kilometers in Europa zijn de laatste geweest die we met z’n drieën hebben gereden.”

Mike en Aad besluiten om alsnog hun wereldreis voort te zetten en vervolgen hun trip. Ze vertrekken naar Oost Europa, vervolgd door een reis door Azië. Via China, Pakistan, India, Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja en Maleisië komen ze uiteindelijk weer uit in het land waar ze de reis begonnen, Australië. Het is tijdens dit Aziatische gedeelte van hun wereldtrip dat het idee voor een volgend avontuur ontstaat. Eentje die ervoor zorgt dat Mike Schram, samen met zijn vader, zich inmiddels heeft gevestigd in Nederland. Hellevoetsluis om precies te zijn. “Om door Myanmar te reizen, moesten we een overheids gids in de arm nemen. Dat deden we met een paar andere mensen, waaronder ook een Australisch stel dat op de motor aan het rondreizen was. We konden goed met elkaar opschieten, dus we zijn nog wat langer samen gaan reizen. Alleen in Thailand ging het vreselijk mis, want die vrouw brak haar arm, waarbij beide botten uitstaken. Klein probleem, het dichtstbijzijnde ziekenhuis lag driehonderd kilometer verderop.”

Onverwacht succes

Met spoed rijdt het Australische stel richting het ziekenhuis, terwijl Mike en Aad alle spullen inpakken om het duo achterna te rijden. “Eenmaal bij het ziekenhuis moesten we een tijdje wachten en kwamen de eerste foto’s naar buiten van de Husqvarna 701. We hadden al eens een paar nachtjes nagedacht over de ideale reismotor en deze kwam toch aardig in de buurt. Met wat aanpassingen kon het wel wat worden, hadden we het idee.” Met het einde van de wereldtrip in zicht trekken vader en zoon de stoute motorlaarzen aan. Ze besluiten om zich te vestigen in Nederland, werken hun plan uit en starten Nomad-ADV op. “Tijdens onze reis leerden we verschillende bedrijven kennen en in het begin zijn we hun producten gaan verkopen. Tassen, koffers, tandwielen, dat soort zaken. Daarmee konden we het nodige geld bij elkaar krijgen om een draaibank te kopen.”

Met de mogelijkheid om eigen producten te maken, gaan Mike en Aad op gesprek bij Husqvarna. “Ze vonden het een leuk idee en dus konden we een demo motor gebruiken om onze adventure-kit te ontwikkelen. We hadden de hoop om uiteindelijk minimaal tien stuks te kunnen verkopen, zodat we in ieder geval de materiaalkosten hadden terugverdiend. Uiteindelijk gingen er in het eerste jaar zo’n driehonderd kits weg.” Het onverwachte succes zorgt dat het bedrijf al snel groeit en tegenwoordig hebben ze al adventure-kits klaarliggen voor tien verschillende modellen. “En dat resultaat bereikten we eigenlijk vanzelf. De feedback die we terugkrijgen, is dat we goede kwaliteit leveren voor een niet al te hoge prijs. Op die manier kunnen we waarschijnlijk het verschil maken met andere partij en die dit soort kits leveren.”

Hoop op volgende trips

Hoewel Mike met de oprichting van zijn eigen bedrijf in een volgend avontuur is beland, kent de oprichting van Nomad-ADV ook een vervelende keerzijde. Hij is niet meer in staat om zomaar ‘even’ een lange tocht op de motor te maken. “We hebben het druk en dat zorgt ervoor dat er geen ruimte is om een grote reis te ondernemen. Dat zal ik dus de komende jaren op een lager pitje moeten zetten”, betreurt Mike. “Als ik de lotto win, pak ik echter morgen nog mijn tassen in. Maar goed, dat zal natuurlijk niet zo snel gebeuren. We hebben ervoor gekozen om door te zetten met het bedrijf, want het is toch mooi om samen dit voor elkaar te krijgen. Tuurlijk vind ik het jammer dat we daardoor op korte termijn niet nog een grote motortocht kunnen maken, maar het betekent ook weer niet dat ik helemaal geen reizen meer ga maken.”

Mike hoeft niet lang na te denken om een reis-verlanglijstje op te lepelen. “Ik wil nog eens terug naar Scandinavië, en dan helemaal offroad richting de Noordkaap. Ik hoop stiekem die trip in het najaar van 2021 te kunnen maken, maar dat ligt natuurlijk ook heel erg aan de corona crisis.” Op een nog hogere plek staat echter een ontdekkingstocht door Zuid-Amerika. Daar is Mike namelijk niet aan toegekomen tijdens zijn eerdere wereldreis. “Dat moet er zeker nog een keertje van komen. We zouden daar eigenlijk naar toe gaan, maar door de ontstane situatie werd dat Europa. In de winter zal het wat minder druk zijn in ons bedrijf en dan is het voor ons gemakkelijker om de deuren van Nomad ADV te sluiten. We hebben geen ander personeel, dus op die manier is dat uiteindelijk nog wel voor elkaar te krijgen. Hopelijk ontstaat die mogelijkheid ergens in de komende jaren, zodat we die trip alsnog kunnen maken.”

Wil je zelf ook een flinke motortrip ondernemen? Als jonge wereldreiziger heeft Mike Schram dan nog wel de nodige adviezen voor je klaarliggen. Check hieronder zijn tips:

Motorkeuze

“Heel belangrijk, neem een motor die niet al te zwaar is. En zorg dat ie over goede vering beschikt. Als je de hele dag op een slechte weg rijdt, dan kom je met een zere rug te zitten als de vering niet in orde is. En een dag later heb je er nog steeds last van. Dat is zonde, want dan geniet je veel minder van de reis. Zorg ook voor niet te veel bagage, waardoor je alsnog heel wat kilo’s meeneemt. Pak je spullen maar eens in en leg het daarna op de weegschaal. Je schrikt je rot. Ga daarna kijken wat je eventueel thuis kunt laten. Veel reizigers nemen bijvoorbeeld enorm veel onderdelen mee, maar die kun je later ook bij een dichtstbijzijnde dealer halen. Voor hetzelfde geld gaat het helemaal niet kapot en sleur je de hele reis zo’n onderdeel mee.”

Ga gewoon

“Uiteraard moet je enige voorbereiding in je reis steken, maar ga daar geen maanden mee bezig zijn. We kwamen onderweg een paar Duitsers tegen en die hadden anderhalf jaar gespendeerd aan de voorbereiding. Uiteindelijk kun je niet alles vooraf plannen en is het soms zelfs handiger om bepaalde zaken in het land zelf te regelen. Plus, heb je vooraf bijvoorbeeld verscheping geregeld, dan moet je per se op die datum in de haven zijn. Wat nu als je problemen met je motor krijgt? Niet heel handig dus.”

Niet te snel

“Een tip die aansluit op het vorige punt, neem de tijd. Veel reizigers zitten met een bepaald tijdschema in hun hoofd en dat geeft onbewust toch minder vrijheid. Mensen vragen ook vaak hoeveel kilometers je dan per dag zo’n beetje kunt rijden. Mijn vader zegt dan altijd: des te minder, des te beter. Dat betekent namelijk dat het onderweg heel mooi was. Uiteraard varieert het heel erg, want als je weet dat je een saai stuk tegemoet gaat, dan probeer je natuurlijk wat meer kilometers op een dag te maken. Ik ga er normaal gesproken vanuit dat ik gemiddeld zo’n tweehonderd kilometer per dag afl eg. En bij een lange trip las ik ook elke week een rustdag in.”

Ben jij net zo'n avonturier als Mike? Check dan hieronder onze adventure gear!