Reportage SpidiReportage Spidi

Kwaliteit staat boven alles; reportage Spidi

Iedereen weet natuurlijk allang dat je bij Chromeburner moet zijn voor de beste motorkleding. En dat geldt dus ook voor handschoenen. Daarom nemen we enkel topmerken onder onze hoede, zoals het Italiaanse Spidi. Uiteraard komen hun juweeltjes niet vanzelf in de shop te liggen. Wij zijn nogal nieuwsgierig naar het volledige ontwikkelproces en zochten het dus uit.

Het begin

Als iets niet bestaat, dan is er eigenlijk maar één mogelijkheid. Zorgen dat jij het maakt. Zo moet Renato Dalla Grana ook gedacht hebben, als hij in 1977 met Spidi begint. Er zijn in die tijd nauwelijks goede handschoenen voor motorrijders te vinden en dus besluit hij om die markt eens een serieuze boost te geven. Vanuit zijn garage in Montebello Vicentino, nabij de stad Vicenza, gaat Dalla Grana aan de slag om de best mogelijke motorhandschoen te ontwikkelen en zoekt direct ook de beste omgeving uit om zijn product te testen. Hij heeft al snel in de gaten dat de handschoen op één specifieke plek een snelle ontwikkelingscurve kan meemaken, en dat is binnen de muren van de Grand Prix-paddock. De Italiaan probeert zijn product in ‘78 om de handen van de beste rijders ter wereld te krijgen en dat lukt hem. Hij weet meerdere topcoureurs te strikken, onder wie Kenny Roberts. De fabrieksrijder van Yamaha weet in dat jaar zelfs zijn eerste wereldtitel te bemachtigen en het brengt ook gelijk de handschoen van Spidi onder de aandacht. De Speed Kenny, zoals de Spidi dan inmiddels heet, zal ook de jaren erna om de handen van de wereldkampioen 500 cc zitten. Zowel Roberts (1978, 1979 en 1980) als Franco Uncini (1982), Freddie Spencer (1983) en Eddie Lawson (1984 en 1985) rijden met de goed beschermende handschoen van Renato Dalla Grana.  

Speed KennySpeed Kenny
SpidiSpidi

Meer budget

Het blijkt een gouden zet van Dalla Grana om de ontwikkeling van zijn Spidi handschoen op het circuit uit te voeren, met de allersnelste coureurs van de wereld als proefpersonen. In een kort tijdsbestek krijgt hij enorm veel feedback op zijn product en weet hierdoor al snel een enorm hoge kwaliteit te leveren. Innovatie na innovatie volgt. Het zorgt er zelfs voor dat hij enkele jaren later, 1989 om precies te zijn, zich met Spidi ook kan toespitsen op de volledige uitrusting van de motorrijder. Hierdoor is er eveneens meer ruimte voor onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen en dat werpt continu zijn vruchten af. Eén van de resultaten is bijvoorbeeld het feit dat de ingenieurs het voor elkaar krijgen om het composietmateriaal van Spidi’s Warrio-rugprotector ook te gebruiken voor de handschoenen. Hierdoor ontvangt de motorrijder nog meer bescherming en blijft alsnog de fijne ergonomie behouden. De vele ontwikkelingsuren leiden in 1999 ook tot de eerste airbagjas, waardoor Spidi als eerste motorkledingfabrikant deze techniek gebruikt. Het is overigens niet heel vreemd dat ze bij Spidi zich enorm concentreren op onderzoek naar nog betere motorkleding. Vanaf dag één kent protectie namelijk de allerhoogste prioriteit bij de Italiaanse fabrikant. Zodoende richten ze ook een eigen Safety Lab op. Op deze afdeling wordt continu gewerkt aan het verbeteren van de bescherming, door bijvoorbeeld de handschoenen van gecrashte motorrijders te analyseren. Al die kennis benutten ze om de Spidi-producten altijd op extreem hoog niveau te houden.

Om dat voor elkaar te krijgen, kijken ze in Montebello Vicentino (waar het bedrijf nog altijd is gevestigd) verder dan enkel hun eigen expertise. Spidi werkt samen met enkele externe partijen om hun producten nog verder te verbeteren. Zo schakelen ze al jaren het bedrijf Toray in. Dit Japanse team van specialisten houdt zich bezig met het nabootsen van extreme weerscondities, waardoor zij de perfecte omstandigheden kunnen creëren om Spidi’s waterdichte en ademende H2OUT-membraan te testen.

Stevige relatie

Naast het zorgen van de nodige bescherming wil Spidi uiteraard ook een mooi product leveren. Het blijven uiteindelijk toch Italianen en die houden van goede designs. Hiervoor gaan ze eveneens met een externe partij aan de slag. Voor een groot deel van de collectie wordt er met het bekende Drudi Design samengewerkt. Dit bedrijf van Aldo Drudi heeft enorm veel ervaring op het gebied van ontwerpen in de motorindustrie. Zo is hij onder meer verantwoordelijk voor de helmendesigns van Valentino Rossi, maar draait hij zijn hand ook niet om om de aankleding van het circuit van Misano te verzorgen. Al jaren is er een innige en stevige relatie tussen Spidi en Drudi Design.

Met alle technische ontwikkelingen en fijne designs is het voor de Italiaanse motorkledingfabrikant mogelijk om een heel mooie collectie aan handschoenen neer te zetten. In totaal beschikt Spidi over 29 verschillende modellen. Een groot deel daarvan is ook beschikbaar als specifiek exemplaar voor de slankere vrouwenhand. Om al die handschoenen bij de dealers te krijgen, is uiteraard een goed logistiek plan nodig. Zeker aangezien Spidi een zeer strenge kwaliteitscontrole hanteert. In tegenstelling tot veel andere fabrikanten worden alle producten nog met de hand gecontroleerd. Een tijdrovende klus, maar op deze manier kan Spidi een zeer hoge standaard aanhouden.

Spidi classic gloveSpidi classic glove
Safety labSafety lab

Rap tempo

Nadat alle controles (soms zelfs een drievoudige keuring) zijn uitgevoerd, kan de logistieke operatie beginnen. Vanuit het hoofdkantoor sturen ze dit proces aan en kan een nationale importeur haar aanvraag doen voor de levering van de nodige producten. In Nederland voert Batavi Trading die taak uit. Zodra zij een bestelling hebben geplaatst, wordt in rap tempo gezorgd dat de producten het magazijn verlaten en via wegtransport op pad gestuurd. Op die manier kan Batavi Trading snel beschikken over voldoende voorraad, zodat hij hun dealernetwerk zo efficiënt mogelijk kunnen bedienen. De laatste stap die dan nog volgt, is het daadwerkelijk versturen van de gevraagde items naar de dealers.

Daarna ligt de verantwoordelijkheid bij het winkelpersoneel, om de collectie van Spidi aan de man te brengen. Door de hoge kwaliteit van de producten is dat niet de meest moeilijke taak, maar ook hier geldt uiteraard dat motorrijders allereerst moeten ervaren dat Spidi enkel kwaliteitsproducten maakt. Dit vergt de nodige kennis over de motorkleding van het Italiaanse topmerk en dus worden er ook met regelmaat producttrainingen gegeven. Op die manier is het voor personeel van een motorzaak mogelijk om een duidelijke uitleg te geven. Op die manier weet de motorrijder precies welke technieken er allemaal schuilgaan in de Spidi handschoen die hij of zij aantrekt.

Leer van de beste kwaliteit

Een groot voordeel voor Spidi is het feit dat ze zich bevinden in de regio van Veneto. Deze streek van Italië staat namelijk bekend om haar leer en hier bevinden zich ook de beste leerlooierijen van Europa. Door de jarenlange ervaring van Spidi, ze vieren in 2022 hun 45-jarige jubileum, weten zij precies waar ze het beste leer kunnen krijgen. Voor de handschoenen van de Italiaanse motorkledingfabrikant gebruiken ze voornamelijk leer dat afkomstig is van geiten, schapen, lammeren en kalveren. De enige uitzondering is de Carbo Kangaroo, waarbij we waarschijnlijk niet hoeven uit te leggen welk materiaal is gebruikt.  

Carbo KangarooCarbo Kangaroo