This form is protected by reCAPTCHA - the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Het aanmaken van een account heeft vele voordelen:
In deze blog blikken we terug op alle hoogte- en dieptepunten die wij en onze partners in 2021 hebben meegemaakt. Inclusief twee kampioenen, een dramatische comeback tijdens het seizoen en onze visie op het jaar dat bijna voorbij is. Lees alles over het seizoen van RAC41 ChromeBurner in het FIM Endurance World Championship, het seizoen van Mirjam Pol in de FIM Baja World Cup, haar voorbereidingen op Dakar 2022, het seizoen van Thije Ligtermoed in de Molenaar NSF100 Cup en onze kijk op het afgelopen jaar en visie op 2022.
2021 was een jaar vol ups en downs voor RAC41 ChromeBurner! Het team heeft zich de afgelopen seizoenen geleidelijk verbeterd door de juiste mensen aan te trekken en daarmee verder te professionaliseren. Het EWC kampioenschap ging in juni, na veel vertraging, eindelijk van start.
Hoopvol op een goed seizoen begon het team met positieve trainingssessies op het circuit van Le Mans. Het team had de derde startplaats weten te bemachtigen door tijdens de kwalificatie tactisch met de banden om te gaan. Na de start in de beroemde Le Mans-stijl ging Chris Leesch goed van start, maar hij werd in de eerste bocht van de 24-uursrace uitgeschakeld door een rijder achter hem. Het noodlot had het RAC41 ChromeBurner raceteam getroffen. De Fireblade vloog in brand, wat geblust moest worden. Leesch bracht de Honda terug naar de pitbox. Maar na een poging om de motor te repareren en een poging van Wayne Tessels om de baan op te gaan, was het duidelijk dat het team de race niet kon uitrijden. De elektronica van de motor was beschadigd geraakt, en het team trok zich een uur na het begin van de race terug uit de race.
In de tweede race van het seizoen, de 12 uur van Estoril, had RAC41 ChromeBurner een keurige P16 kwalificatie overall en startte als 5e Superstock team. Wayne begon goed aan de race en slaagde erin tussen P4 en P6 te blijven in de Superstock-klasse, waardoor een podiumplaats binnen handbereik bleef. Maar na een pitstop werd er een lek in de radiator gevonden, veroorzaakt door de impact van een steentje, door deze tegenslag verloor het team 12 minuten. Hierna besloot het team om wat meer risico's te nemen door de strategie voor de stints aan te passen. Deze risico's leverden RAC41 ChromeBurner niet de beloning op waar het op gehoopt had. Het team vocht zich terug richting de top van de rangschikking, maar verloor die plaatsen nadat de brandstoftank was opgedroogd. Grégory Fastré rende met de Honda terug naar de pits maar er was geen echte hoop meer op een goed resultaat. Het team concentreerde zich op het uitrijden van de race op een constant tempo en ze eindigden als 14e in de Superstock-klasse en als 26e in het algemeen klassement.
In de laatste race van het seizoen, de legendarische Bol d'Or, begon het team wederom hard te werken tijdens de trainingssessies. Het team als geheel voelde zich goed en werkte goed samen. Het harde werk werd beloond in de kwalificatie, waar RAC41 ChromeBurner erin slaagde om P4 te kwalificeren in de superstock klasse en P15 algemeen. Na de start van de race had het team het moeilijk in de warmere omstandigheden, waardoor ze terugvielen naar de 6e plaats. In de latere, koelere, fasen van de race wisten Leesch, Tessels en Fastré posities te winnen tot aan de tweede plaats aan het begin van de avond. In de nacht gebeurde er veel, door wat regen. Door een paar problemen tijdens de bandenwissel verloor het team een paar posities, maar nadat het weer begon te regenen hield het team het tempo hoog, met Wayne als snelste Superstock-rijder op de baan. Na een kleine schuiver slaagde hij erin om de machine snel terug naar de pits te brengen. Bij zonsopgang stond het team op de 7e plaats algemeen en 5e in de Superstock-klasse. Na de regen in de nacht droogde de baan 's ochtends op en het team reed goede stints met een constant tempo, waardoor het team in de loop van de ochtend twee posities steeg. In de laatste uren van de race wist het team nog een laatste team te passeren, wat betekende dat de eindpositie van RAC41 ChromeBurner tijdens de 2021 Bol d'Or 2e was in de Superstock klasse en 4e overall, een geweldige prestatie van het team!
Voor 2022 hoopt het team op deze prestatie voort te bouwen en natuurlijk wat meer geluk te hebben. De basis voor een beter seizoen ligt er, met verdere verbeteringen die nog moeten komen! Hopelijk wordt het harde werk van RAC41 ChromeBurner beloond met goede prestaties onder toeziend oog van het enthousiaste publiek dat we normaal gesproken bij de FIM Endurance World Championships zien.
Na het besluit van Mirjam om niet deel te nemen aan de Dakar 2021, vanwege budgettaire en planningstechnische redenen. Een grote teleurstelling voor Mirjam en de Nederlandse Dakar-fans, maar ook veel begrip in deze onzekere tijden.
Na een jaar met uitersten in 2020. Met het behalen van haar beste resultaat ooit in de Dakar rally, maar ook met het verlies van twee van haar dierbare collega's. Wat haar begrijpelijkerwijs diep heeft geraakt. Ze zei in een interview: "De passie voor onze sport is groot en we kennen allemaal de risico's van het rijden van rally's." Na de gebeurtenissen van de Dakar 2020 besloot Mirjam een stap terug te nemen en haar ervaringen te verwerken. Het finishen van een Dakar is een prestatie op zich en Mirjam zei: "Als je dicht bij het verlies van twee vrienden in de rally bent, is de medaille nog waardevoller. Dat betekent niet dat ik de pijn niet voel, het tegendeel is waar. Sterk zijn betekent voor mij: de pijn voelen, begrijpen en accepteren. Daarna kun je verder gaan. Uiteindelijk zal dit me alleen maar sterker terug laten komen."
Haar terugkeer in de Dakar werd uitgesteld van 2021 naar 2022 en Mirjam wilde zich zo goed mogelijk voorbereiden. Daarom nam ze deel aan de FIM Baja World Cup. Ze zette tijdens de eerste race de toon voor de rest van het WK met een eerste plaats bij de vrouwelijke rijders in Dubai. In Aragon kon ze dit resultaat niet herhalen, maar eindigde ze als tweede in het klassement bij de vrouwen. In de laatste twee wedstrijden van de competitie toonde ze echte klasse en eindigde ze zowel in Hongarije als in de slotwedstrijd in Portalegre als eerste.
Dankzij deze resultaten werd ze gekroond tot FIM Baja World Cup-kampioen in de categorie vrouwen en eindigde ze als 9e in het algemeen klassement! Na deze geweldige prestatie is ze volledig voorbereid op de Dakar 2022, die zaterdag 1 januari 2022 van start gaat. Haar grootste concurrent van de afgelopen jaren, Laia Sanz, heeft ervoor gekozen om haar debuut in een auto te maken voor de komende 12 etappe lange rally. Dit betekent dat Mirjam één van de favorieten zal zijn om bovenaan het klassement van de vrouwelijke rijders te eindigen. Veel succes aan Mirjam en alle deelnemers aan de Dakar, geniet van de rit!
Thije Ligtermoed, een jongen met veel potentieel in de motorracerij, die net 14 jaar is geworden. In 2021 toonde hij opnieuw zijn potentieel door bovenaan te eindigen in het eindklassement van de Nederlandse Molenaar NSF100 cup. In zijn laatste van drie jaren in deze klasse eindigde hij met 250 punten, om zijn rivaal met een marge van 7 punten te verslaan. Tijdens zijn carrière in de cup kwam hij thuis met de rookietitel in 2019, vice-kampioen in 2019, vice-kampioen in 2020, en om het af te maken Nederlands kampioen in 2021. In deze afgelopen jaren behaalde hij 15 racezeges, 10 tweede plaatsen, 8 derde plaatsen, en 7 pole positions. Goed gedaan Thije! En we kijken uit naar je mooie toekomst.
Net als vele anderen hebben wij 2021 als een hectisch jaar ervaren. We doen nog steeds ons best om motorrijden voor iedereen zo leuk mogelijk te maken, zeker in de toekomst! Vooruitkijkend naar 2022 hebben we een heleboel leuke dingen op de planning staan. We willen onze service en ons assortiment blijven verbeteren, we willen iedere motorrijder helpen om zo veel mogelijk plezier te hebben tijdens het rijden.
In 2021 hebben we ons assortiment uitgebreid, door verschillende merken toe te voegen. We hebben ons aanbod verbreed door producten in ons Motocross assortiment toe te voegen bovenop ons bestaande assortiment, van merken als Fly Racing, Shot, Oakley, en Spect Red Bull. En met de toevoeging van het gerenommeerde motorbagage merk aan onze collectie werd een nieuwe categorie toegevoegd. Daarnaast hebben we ons productaanbod verdiept, door merken toe te voegen als LS2, Stylmartin, Daytona, Trilobite, Halvarssons, en Lindstrands. Met LS2 hebben we helmen toegevoegd voor de meeste types. In Stylmartin en Daytona hebben we merken gevonden die bekend staan om hun motorlaarzen van topkwaliteit. Terwijl Trilobite een van de topmerken is voor motorjeans. En Halvarssons en Lindstrands bieden een aantal geweldige motorkleding opties.
Hoewel het toevoegen van deze merken een goed begin is, geeft het slechts een indruk van wat er nog komen gaat. We hopen onze collectie in 2022 nog verder uit te diepen en te verbreden. Daarnaast willen we blijven werken aan onze naamsbekendheid wereldwijd. We blijven altijd werken om de meeste producten in onze ruimte te kennen, zodat we u zo goed mogelijk kunnen helpen. Volgend jaar kunt u uitkijken naar meer content die onze expertise op een intrigerende en vermakelijke manier deelt.
Bekijk ons MX/Enduro en Race/Sport aanbod en neem een kijkje op onze andere blogs voor meer verhalen, tips, trucs en inspiratie!