2021 Suzuki Hayabusa


Oude tijden herleven met Frans Hulsebosch. Op pad met de nieuwe Hayabusa van Suzuki, er zijn slechtere werkdagen....

Start van een mooie dag


We wachten nog even op Frans Hulsebosch, de perfecte man voor de dag. Al tientallen jaren is hij namelijk vaste klant bij Suzuki en vandaag rijdt hij voor het eerst op de 2021 Hayabusa. De naam Hayabusa roept bij vrijwel iedereen direct een emotie op. Bij ons is het vooral de waardering voor een stukje technologisch vernuft. Maar bij Frans zit het dieper. Hij is namelijk jaren geleden werkzaam geweest bij Nimag, de importeur van Suzuki’s in Nederland. Toendertijd van Frans een van de eerste die op de eerste generatie Hayabusa mocht rijden. Nu, ruim 20 jaar later, is het tijd om de inmiddels derde generatie te gaan rijden!

Suzuki GSX1300R Hayabusa


We halen de motor op in Afferden, waar Suzuki Center Hoegee is gevestigd. Na een kop koffie wordt de GSX1300R Hayabusa naar buiten gerold en stapt Frans op, om vervolgens richting de fotolocatie te gaan. Helaas moet de motor nog ingereden worden, dus het gas kan niet volledig open, maar als we aankomen op de plaats van bestemming zet Frans zijn helm af en daaronder vandaan komt een lach van oor tot oor. “Wat een koppel zeg! Man, dat ding wil er echt vandoor... Niet normaal!” Wat we ons echt wel voor kunnen stellen met 187pk en 150nm aan koppel.

Wat is er nieuw?


We staan nog even naar de motor te kijken en staan er versteld van dat Suzuki de nieuwe Hayabusa een geheel nieuw design heeft weten te geven, zonder dat daarbij de kenmerkende details van voorgaande generaties uit het oog zijn verloren. De motor vraagt eigenlijk wel direct om een set aftermarket uitlaten, want hoewel ze goed passen bij de lijn van de motor, zijn ze wel erg stil en eigenlijk ook niet de mooiste.

Het instrumentencluster is daarentegen wel heel erg fraai, wat moet het een machtig gevoel zijn om die wijzer de hele klok rond te zien gaan om die topsnelheid van 300 km/h aan te tikken! Het instrumentarium van de Gen. 3 is trouwens nauwelijks anders dan die van de tweede generatie GSX1300R, wat wij een goed punt vinden. De halve tablets op de nieuwe motoren zijn mooi, maar er is weinig beter dan een stel knappe analoge tellers.

Brons


De bronskleurige accenten op dit exemplaar zijn erg smaakvol en accentueren de vormen en dieptes in de machine. Hoewel we fan zijn van chroom, had van ons het chrome striptje langs de zijkant niet gehoeven. Het front van de motor is dan weer typisch Hayabusa maar met een frisse nieuwe blik. De richtingaanwijzers zijn ten opzichte van de tweede generatie heel netjes weggewerkt in de lijnen van de motor.

De outfit


Om het plaatje helemaal compleet te maken hebben we Frans in een outfit die perfect bij Hayabusa past. De Shark Spartan GT is een helm die perfect past bij het karakter van de motor: feilloos hoge snelheden halen zonder moeite. Hoewel de helm veel gebruikt wordt op het circuit is eigenlijk een hele sportieve tour helm. Door de vele kleurstellingen voor de GT is het makkelijk een exemplaar te vinden met de juiste kleurstelling voor op de Hayabusa, in dit geval de Shark Spartan GT Tracker WKQ.

De jas en broek


De jas en broek zijn beide van Furygan. De Furygan Morpheus past qua kleurstelling perfect bij de motor. Het rundleer is van zeer hoge kwaliteit en wordt vergezeld door de verwijderbare binnenvoering en bescherming op de juiste plekken. De Furygan Ghost broek is door middel van een rits vast gemaakt aan de jas.

Handschoenen

Een hightech motor vraagt natuurlijk om hightech handschoenen om al die kracht in toom te houden. De Knox Handroid Pod voldoet precies aan die voorwaarde, als je het ons vraagt. De perfecte keuze voor de sportieve rijder die voorkeur geeft aan een korte schacht, maar toch race bescherming wilt en ook de beste feedback wilt tijdens het rijden.

Laarzen


De Sidi Performer laarzen zijn eigenlijk alles wat je nodig hebt als sportieve rijder. Top bescherming op de enkel en schenen, vervangbare toe slider, kwalitatieve materialen, veel bewegingsvrijheid en een uitstekende prijs!

Terug naar huis...


Het is tijd om de motor terug te brengen naar Hoegee. Jammer, maar onze dag zit erop… en Frans stapt weer op zijn eigen 2021 V-Strom, welke we ook op de foto hebben gezet met de 2021 Lindstrands collectie.

Benieuwd naar dat resultaat? Kijk dan hier

Bekijk hieronder alle foto’s met de nieuwe Hayabusa!

Check onze volledige collectie helmen, laarzen en handschoenen hieronder!