This form is protected by reCAPTCHA - the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Het aanmaken van een account heeft vele voordelen:
Maak kennis met Chris Leesch, coureur bij RAC41 ChromeBurner.
We zijn halverwege het seizoen van RAC41 ChromeBurner in het FIM EWC Endurance kampioenschap. Een heerlijk gevoel om weer te mogen racen, met als eerstvolgende race de 24 uur tijdens de Bol d’Or op Paul Ricard, Frankrijk op 18 en 19 september .
Met het interview met Julien Diquet, racemanager van RAC41 ChromeBurner spraken we iemand die voornamelijk achter de schermen acteert, nu is het tijd om iemand te spreken we meer in beeld zien gedurende de races: Chris Leesch, één van de drie rijders voor het team. Wie is de man onder die opvallende lichtblauwe helm? Je leest het hier!
Mijn naam is Chris Leesch, 26 jaar en kom uit Luxemburg.
Eigenlijk, zoals het bijna bij iedere rijder is die ik ken, van mijn vader. Hij is altijd al gepassioneerd rijder geweest en rijdt zelfs nu nog trackdays! Er zijn zóveel dingen die het motorrijden en het racen leuk maken. Maar het is voornamelijk de vrijheid die je voelt vanaf het moment dat je het vizier sluit; het enige wat nog telt ben jij en de motor.
Ik rijd al wat jaartjes mee in het Endurance kampioenschap en ben altijd wel in contact geweest met het RAC41 team. Maar met de komst van Julien Diguet als nieuwe team manager en de nieuwe Honda Fireblade vielen eigenlijk alle puzzelstukjes op de goede plek. Ik ben heel blij om hier te zijn en met dit team een nieuw avontuur aan te gaan!
De raceweekenden in het FIM EWC kampioenschap zijn best wel lang, want het ‘raceweekend’ begint eigenlijk al op de maandag voor de race. Dan moeten we ons al melden op het circuit. De dinsdag staat vrijwel altijd in het teken van de eerste vrije training. Voor mij is dit het moment om te zorgen dat de setup van de bike goed is. Een goede afstelling van de motor betekent dat de elektronica en het chassis perfect werkt in alle omstandigheden voor iedere rijder. Een niet heel gemakkelijke klus dus!
De druk begin ik te voelen op de donderdagen. Dan gaat het om “Getting into Qualifying mode”, en zo veel mogelijk uit jezelf en de motor weten te wringen, in één rondje. En alles geven moet écht, want iedereen in dit kampioenschap is zo ontzettend snel, dan je er echt alles uit moet halen om een hoge positie te kunnen halen. Tussen alle sessies door is het belangrijk om zoveel mogelijk rust te pakken en dat is echt niet makkelijk met alle teambesprekingen, media evenementen en signeersessies. Laten we zeggen dat alle dagen goed gevuld zijn.
De ochtend voor de race begint altijd kalmer dan andere dagen. Iedereen is gefocust op de race en is bezig met zijn eigen taken. Dan het hoogtepunt van de week, het moment wanneer de rode lichten worden gedoofd en de groene gaan branden. Eindelijk racen, daar zijn we natuurlijk voor!
Midden in de raceweek ben ik volledig gefocust. Het gaat erom dat je in de juiste mindset komt. Je moet je zenuwen aan de kant zetten en eigenlijk in die ‘tunnel’ stappen waar het alleen gaat om jou en de motor. Het liefst blijf ik weg bij alle extra dingetjes zoals bijgelovigheid enzo. Toen ik jonger was geloofde ik daar in, maar naarmate ik ouder wordt leidt het me eigenlijk te veel af van het racen.
Voor mij is het daarom ook een zegen dat ik een vriendin heb die mij door dik en dun steunt. Ik ben inmiddels 3 jaar samen met haar en natuurlijk is het niet altijd even makkelijk om met een coureur een relatie te hebben, maar ze doet het fantastisch. Ik ben in ieder geval dankbaar dat ze er altijd is wanneer ik moet rijden.
Ik hou van de uitdagingen en emoties die dit soort wedstrijden met zich meebrengen vanuit zowel een rijder perspectief als die vanuit het team. Het uitrijden van een race die meerdere uren duurt is al een prestatie op zich, laat staan als je op het podium weet te bereiken.
Een van mijn mooiste momenten die ik heb gehad als rijder was dat ik het podium wist behalen bij de 24h van Le Mans. Dit was ook de eerste keer dat ik al mijn vrienden en familie had uitgenodigd om te komen kijken. Dat maakte het extra speciaal en ook wel emotioneel.
Maar vooral het rijden is gewoon gaaf! Je kan meerdere stints maken gedurende de race en je moet je kunnen aanpassen aan verschillende omstandigheden die je bij een normale sprintrace nooit zou tegenkomen, denk aan bijvoorbeeld het weer, verschil tussen licht en donker, de vermoeidheid, bandenkeuzes, verschillende strategieën. Al deze factoren spelen zo’n ontzettend grote rol bij het Endurance racen dat het ervoor zorgt dat je constant beter wordt.
Of ik het lastig vindt om de motor te moeten delen? Nee hoor. Althans, je moet er wel ‘open minded’ in staan en niet te veel aan jezelf denken als het gaat om de afstelling. Het kost wel veel tijd om een motor af te moeten stellen naar drie rijders, maar het wordt op een gegeven een proces en iedereen werkt hard om te zorgen dat iedere rijder er mee uit de voeten kan.
Daarnaast ben je ook altijd bezig met in het inbouwen van bepaalde marges tijdens het rijden. Zeg dat we, in vergelijking met sprintraces, op 95% rijden. Een race duurt natuurlijk meerdere uren en je kunt niet constant op de limiet rijden, want een fout is zo gemaakt en een crash zit in een klein hoekje. Crashen mag gewoon niet, want daar is het hele team de dupe van. Het is belangrijk het fysieke stuk te managen in die zin. Het komt erop neer dat je altijd zo hard gaat als de omstandigheden en de omgeving het toelaten.
De afgelopen race waar het RAC41 ChromeBurner team aan mee deed, was de 6 uur van Spa. Ditmaal met een ander kampioenschap, aangezien Spa niet op de racekalender staat van de FIM EWC in 2021. RAC41 ChromeBurner reed mee als voorbereiding op de kalender van 2022 waar Spa Franchorchamps wel op de agenda staat. Laat dit nou het favoriete circuit zijn van Chris. “Het legendarische Spa Francorchamps is mijn favoriete baan. De layout is uniek, snel en soms ook wel angstaanjagend. Je kunt er ook van alles vinden, van ‘flat out’ bochten in z’n 5 tot aan langzame hairpins die je in de eerste versnelling moet doen. Ik ben echt heel blij dat Spa op de kalender staat voor 2022 en dat het voor mij bijna een thuiswedstrijd is, is natuurlijk ook mooi!
Ik wil races winnen! Ik denk dat we de ingrediënten hebben om hoge ogen te gooien in het kampioenschap in de Superstock klasse. Het team de potentie heeft om bij de beste teams te horen, denk ik. We investeren veel in het team en werken hard om het juiste klimaat te creëren om te kunnen presteren. En daarbij komt ook dat ik er van overtuigd ben dat onze Honda Fireblade een van de betere fietsen is op de grid!
Benieuwd hoe Chris Leesch en zijn teamgenoten Gregory en Wayne het er van af brengen tijdens de 24h van de Bol d’OR? Houd onze Instagram en Facebook in de gaten voor de laatste updates. De volledige race wordt uitgezonden op Eurosport Player. Ook ben je van harte welkom om de race te volgen in onze showroom. Dus zet 18 en 19 september alvast in je agenda!
REPLICA HELMEN
Racepakken
Race Laarzen