Tips van een Dakar-veteraanTips van een Dakar-veteraan

 

Tips van een Dakar-veteraan

 


Klaar voor Dakar! Elke motorrijder die niet vies is van een beetje zand droomt aan het begin van het jaar waarschijnlijk over maar één ding... Deelname aan de Dakar Rally. Onze medewerker Kevin is zo iemand. Met het zien van de meest spectaculaire beelden wil hij het liefst zo snel mogelijk op zo’n dikke rallymotor stappen. Om hem alvast een beetje op weg te helpen, schakelden wij meervoudig Dakar rijdster Mirjam Pol in. Zij weet namelijk als geen ander hoe je je moet voorbereiden op zo’n avontuur.

Wie is Mirjam Pol?

Hoewel ze ‘pas’ 37 jaar is, mogen we Mirjam Pol en het woord Dakar-veteraan wel in één zin samennemen. Inmiddels heeft de inwoonster van Borne namelijk acht Dakar Rally’s achter haar naam staan, waar ze er zeven van finishte. Al op jonge leeftijd begint Mirjam met crossen en op haar 22e stapt ze voor het eerst op een Dakar-motor. “Ik was bijna klaar met mijn studie, had geen vaste relatie, geen huur of hypotheek te betalen, dus eigenlijk het ideale moment om in zo’n avontuur te stappen”, laat Mirjam weten. “Enige probleem, ik had helemaal geen ervaring met rallyrijden. Ik had zelfs nog nooit enduro gereden of leren navigeren.”

Ondanks het gebrek aan ervaring, weet ze toch aan de finish te komen. Het jaar erop merkt ze een groot verschil op met haar Dakar-debuut. “Ik wist wat ik kon verwachten, dus was daardoor in staat om me veel beter voor te bereiden.” Tijdens haar derde Dakar Deelname weet Mirjam zelfs het vrouwenklassement te winnen. Na een pauze van zes jaar maakt ze in 2018 haar comeback in de Dakar Rally. Het plan was om ook begin 2021 de rally der rally’s te rijden, maar helaas moest ze deze overslaan door de financiële perikelen die de corona crisis teweegbracht.

Mirjam PolMirjam Pol

Tip 1: Bepaal je eigen grenzen

“Tuurlijk moet je een bepaald basisniveau hebben als het om offroad rijden gaat. Om eerlijk te zijn, als ik nu iemand zie rijden met dezelfde rijkwaliteiten als ik tijdens mijn eerste Dakar, dan raad ik deelname voorlopig af. Ik ging echt met de hakken over de sloot richting mijn eerste rally. Als je basissnelheid namelijk een tikkeltje hoger ligt, scheelt dat enorm veel. Je hoeft dan ineens niet meer in het donker te rijden en dat maakt de Dakar zoveel minder zwaar. Misschien nog wel belangrijker is hoe het tussen je oren zit. Blijf rustig en gebruik je verstand. Ik zie nog te vaak dat rijders boven hun eigen kunnen gaan rijden. Dat houd je misschien twee dagen vol, maar daarna gaat het een keertje mis.

Datzelfde geldt als het aankomt op navigatie. Twijfel je, ga dan even rustiger rijden om de situatie goed te bekijken. Dat kost je een tiental seconden, maar uiteindelijk levert het je tijdwinst op als je daardoor de juiste keuze maakt. Ook dat zie ik regelmatig fout gaan bij andere deelnemers. Daarnaast moet je zorgen dat je altijd een oplossing weet te vinden voor een probleem. Er zitten soms duinen in de route die haast niet te nemen zijn. Je ziet dan iedereen moeite hebben. Als ik het dan twee keer heb geprobeerd, ga ik geen derde poging aan. Dan zoek ik naar een alternatieve route, aangezien ik weet dat ik het anders niet ga redden. Blijf ik het proberen, dan verspil ik onnodig veel energie. Dat moet je wel erkennen en dat is vaak lastig voor veel rijders. Die moeten het per se voor elkaar krijgen om over die duin te komen.”

Bepaal je eigen grenzenBepaal je eigen grenzen

Tip 2: Bespaar energie

Je zit en staat de hele dag op de motor, dus je moet ervoor zorgen dat je conditioneel in orde bent. Het is van belang dat je zuinig met je energie omspringt. Dat begint bijvoorbeeld al met je rijhouding. Klappen vang je gemakkelijker op door een lichte knik in de knieën en de ellebogen naar buiten te laten wijzen. Veel rijders zie je staan op snelle paden, maar ik ga dan juist zitten. De reden? Energiebesparing. Je vangt namelijk heel veel wind en dan kun je wat mij betreft beter achter het ruitje kruipen.

Daarnaast helpt het als je vertrouwen in je eigen rijden hebt. Is dat niet het geval, dan sta je te krampachtig op de steps. Door veel te rijden, krijg je automatisch meer gevoel en kost het minder energie om de hele dag op de motor te zitten. Iets waar niet heel veel rijders vooraf aan denken, is kleding. Door je goed warm aan te kleden, gebruik je ook minder energie. Doordat we tegenwoordig onze spullen achter kunnen laten bij het begin van de special zorg ik voor een extra goede uitrusting. We beginnen namelijk vroeg aan de dag en dan is het in Saudi-Arabië erg koud. Ik gebruik dan ook verwarmde handschoenen, windjack en een regenpak. Je bent een kwartier langer bezig om alles aan te trekken, maar je lichaam hoeft minder hard te werken om je warm te houden. Dat kan een serieus verschil opleveren op de momenten dat je het zwaar begint te krijgen.”

Bepaal je eigen grenzenBepaal je eigen grenzen

Tip 3: Wees flexibel

Dit is eigenlijk geen tip, maar dat moet je zijn. En dan bedoel ik niet fysiek, al is het natuurlijk wel handig als je gemakkelijk beweegt. Nee, je moet snel kunnen schakelen als bepaalde plannen geen doorgang kunnen hebben. ’s Ochtends stap je op de motor en kan het zomaar zijn dat je na tien seconden al je plan in de prullenbak kunt gooien. Wat doe je dan? Ga je de hele dag tobben over dit mislukte plan of zorg je voor een andere mindset? Een goed voorbeeld was mijn Dakar van 2018. Ik was er zes jaar tussenuit geweest en had me erg goed voorbereid. Alles klopte, maar al vroeg in de rally kreeg ik te maken met een klein valpartijtje. Zo ongelukkig, op heel lage snelheid. Negen van de tien keer stap je gewoon weer op, maar nu brak ik mijn onderarm. Daar gaat je hele Dakar, terwijl ik juist een goede klassering wilde gaan bereiken. Je kunt daar continu chagrijnig over gaan zijn, maar dat heeft geen enkele nut. Ik stelde mezelf een nieuwe missie, wilde per se de finish gaan halen. Elke dag werd ik minder en minder, maar uiteindelijk is het me toch gelukt. Het is geen fijne Dakar geweest, maar achteraf kun je wel trots terugkijken dat je doorzet. Finish je namelijk een Dakar, dan ben je in mijn ogen al een winnaar.”

Wees flexibelWees flexibel

Tip 4: Leer navigeren

“Een roadbook zegt niet ‘keer om’ als je fout rijdt. Rallyrijden draait natuurlijk voor een groot deel om het navigeren en ik mag wel zeggen dat dat mijn specialiteit is. Voordat je de Dakar Rally gaat rijden, is het slim om vooraf al de nodige kilometers te rijden met een roadbook. Het is geen hogere wiskunde, maar je moet wel rijden én navigeren. Dat is toch wel even wat anders dan gewoon een uitgestippeld parcours volgen. Op die manier weet je ook precies hoe je moet handelen als je verkeerd rijdt, want dat gaat sowieso gebeuren. Overigens rijden de toprijders voornamelijk op de sporen van hun voorgangers, waardoor je ook vaak ziet dat de eerste starter weer wordt bijgehaald. Die moet namelijk meer concentratie op het roadbook leggen. Overigens heb ik nu bij verschillende rally’s ook de dag moeten openen en dat is toch heel anders rijden. De eerste keer reed ik driemaal fout in de eerste zes kilometer, ik was teveel afgeleid. Die ervaring nam ik mee en ik begon met een andere mindset als ik weer eens een special moest openen. Het was niet voor niets dat ik als eerste mocht beginnen, dat betekent dat je sowieso de snelheid hebt om vooraan te rijden. Uiteindelijk vond ik het juist fijn om te openen, aangezien er dan nog geen sporen staan. Daardoor word je niet afgeleid door afwijkende sporen.”

Leer navigerenLeer navigeren

Tip 5: Zorg voor een goede voorbereiding

“Heb je geen of nauwelijks offroad-ervaring en wil je toch je droom najagen om Dakar te rijden? Stippel dan een meerjarenplan uit. Ik zou rallyrijden niet aanraden als je op je 40e nog moet beginnen, maar het is niet onmogelijk. Het gaat erom dat je de nodige ervaring op gaat doen. Begin met wat trainingen, doe eens aan een offroad-rit mee. Bouw het rustig op en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk kilometers maakt. Je gaat ook tegen mislukkingen aanlopen, maar laat je daardoor niet van de wijs brengen. Dat hoort erbij en daar leer je alleen maar van. Na verloop van tijd kun je dan eens gaan denken aan het volgende onderdeel, navigeren. Schrijf je eens in voor een kleinere rally en krijg het gevoel hoe het is om te rijden met een roadbook. En niet te vergeten, je gaat merken hoe een zware rallymotor aanvoelt. Ook dat is wel een verschil waar je rekening mee moet houden. Met een volle tank benzine van maar liefst 32 liter rijd je ineens op een compleet andere machine, dus het is goed om dat eens mee te maken.

Verder zou ik als tip mee willen geven dat je niet alleen in Nederland blijft rijden. Zoek vooral het buitenland op, aangezien je daar echt veel van leert. Daar vind je veel meer variatie op het gebied van offroad rijden. Uiteraard is het ook goed om je motor te leren kennen, en dan bedoel ik op technisch vlak. Je hoeft echt geen monteur te worden om aan je machine te kunnen sleutelen. Laatste en vooral belangrijkste tip die ik op het gebied van voorbereiding kan geven is: ga ervoor! Als je het gevoel hebt dat je klaar bent om het avontuur aan te gaan, doe het dan. Iedereen kan namelijk een mening hebben over je, maar uiteindelijk beslis je zelf. Dat gold bij mij ook zo toen ik met Dakar begon. Volgens alles en iedereen had ik nul procent kans om de finish te bereiken. Uiteindelijk reed ik ‘m toch uit. Rijtechnisch was ik er nog niet klaar voor, maar gelukkig beschik ik ook over andere eigenschappen. Zo geef ik nooit op, daarin ben ik verschrikkelijk eigenwijs.”

Zorg voor een goede voorbereidingZorg voor een goede voorbereiding

Napraatje met Kevin

Hoewel hij de afgelopen jaren vooral op de straat en het circuit te vinden was, rijdt ChromeBurner-medewerker Kevin van Eijk de laatste tijd ook veelal op onverhard terrein. “Echt leuk om te doen”, meent hij. “Met een oude Honda Transalp reed ik een deel van de TET-route (Trans Euro Trail, red.) in Noord-Frankrijk en dat was geweldig mooi.” Het zorgde er zelfs voor dat hij een andere motor aanschafte, de nog meer op offroad gerichte KTM 690 Enduro. Kevin verbouwde ‘m zorgvuldig, zodat hij de perfecte metgezel heeft voor zijn toekomstige ritten in het zand. Om beter voorbereid te zijn, had hij het geluk dat hij een dag kan optrekken met Mirjam Pol. De meervoudig Dakar-rijdster voorzag hem van de nodige rijtips. Na afloop merkte Kevin direct dat hij met meer vertrouwen op zijn motor zat.

“Eigenlijk wist ik niet goed hoe ik offroad moest rijden. Je kijkt wel wat YouTube-filmpjes, maar je hebt niemand die je echt ziet rijden en je kan corrigeren. Daarom was het erg fijn dat ik vandaag met Mirjam kon rijden. Zo zag ze gelijk dat mijn rijhouding niet goed was. Ik krijg ook altijd heel snel last van mijn bovenbenen, daar stond dus te veel spanning op. Ik heb geleerd om veel meer met mijn hoofd richting het stuur te gaan en dat zorgde voor een groot verschil. Daarnaast stond ik heel veel, ook in de bochten. Mirjam hielp me om een goede zitpositie aan te nemen. Het wiel graaft zich nu veel meer in in het zand, waardoor ik met veel meer vertrouwen een bocht durf te maken.” Overigens was Kevin de eerste minuten van de training zich vooral aan het verwonderen over het niveau van Mirjam. “Eerst houd je een gezellig praatje met haar en sta je er eigenlijk niet bij stil dat ze Dakar-rijdster is. Als ze eenmaal haar rally-outfit aantrekt, transformeert ze gewoon ineens. Het is vrij intimiderend als ze dan losgaat. Wat een snelheid laat ze zien! Daar kan ik alleen maar van dromen.”

Napraatje met KevinNapraatje met Kevin

Ga jij volgend jaar ook de Dakar rijden? Check dan ons assortiment adventure kleding!