Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur

Van avontuur naar avontuur met KTM

Hoewel het gros van de allroad-rijders niet snel een zandweggetje opzoekt, is het uiteraard wel mogelijk om de gebaande paden achter je te laten. Zeker als je een KTM Adventure onder je kont hebt. Maar, is het van belang om het onbekende avontuur met de nieuwste 890 Adventure R aan te gaan of beleef je nog voldoende plezier met een ‘oudje’ als de 990 Adventure? Wij zochten het uit, samen met Dakarrijdster Mirjam Pol.

De deuren van het busje worden opengeslagen en met een soepele beweging laat ChromeBurner-medewerker Mark van der Mierden de gloednieuwe KTM 890 Adventure R van de rijplank rollen. Nog voordat de allroad op zijn zijstandaard kan rusten, is Mirjam Pol al een rondje aan het maken. Ze is nieuwsgierig naar deze Oostenrijker, want aan alles is te zien dat deze geschikt moet zijn om mee offroad te rijden. En ja, dan heb je de aandacht van Pol gelijk te pakken. Vreemd is dat niet, als je weet dat zij de enige Nederlandse is die de Dakar Rally op de motor reed, winnaar van het damesklassement in 2009 was en dat kunststukje met haar deelname dit jaar nogmaals wist te herhalen. En oh ja, ‘toevallig’ werd ze vorig jaar ook nog eens de winnaar van de FIM Baja World Cup bij de vrouwen.

Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur
Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur

Mirjam Pol hoef je dus niet uit te leggen hoe je met een offroad-motor om moet gaan, maar toch heeft ze de nodige vragen als ze de 890 Adventure R voor zich ziet staan. Ze is namelijk niet gewend om op straatmotoren te rijden die de nodige capaciteiten in zich hebben om het onverharde terrein op te zoeken. De Twentse geeft normaliter enkel gas met rally-, cross- en enduromotoren. Het grootste verschil wordt gelijk ontdekt, samen met haar partner in crime voor deze dag. Naast de Dakarrijdster staat namelijk Kevin, marketeer bij ChromeBurner en de trotse eigenaar van de KTM 990 Adventure in dit vergelijk. Hij geeft aan de hand van de verschillende menu’s op het 5 inch TFT-display de nodige uitleg aan Pol over de aanwezige elektronica op dit 2021-model. “Eigenlijk zit er alles op en aan. Traction control, cruise control, verschillende mappings en uiteraard ABS. Die is dan weer hellingshoekafhankelijk, net als de
tractieregeling op deze 890 Adventure R.”

Ondanks de volledige uitleg over de aanwezige elektronica concludeert Mirjam al snel dat ze, nog voordat ze de eerste meters heeft gereden, de meeste hulpmiddelen direct wil uitschakelen. “Ik ben gewend om zonder te rijden, dus dat heb ik nu liever ook. In het zand heb ik dan toch meer controle over de motor.” Hoewel ze zelf niet veel elektronica op haar Dakar-motor (een Husqvarna FR 450 Rally om precies te zijn) heeft zitten, wil dat niet zeggen dat ze een felle tegenstander van elektronische hulpmiddelen is. Integendeel zelfs. “Ik denk dat het alleen maar goed is dat dit soort motoren met de nodige elektronica wordt uitgevoerd. Op straat kan het echt van toegevoegde waarde zijn als je bij voorbeeld heel plotseling moet remmen. Normaal zou je voorwiel wegglijden en nu blijf je toch overeind. Dat maakt natuurlijk een wereld van verschil.” Langzaam begint de elektronica overigens ook een weg te vinden naar de offroad-competitie, weet Pol. Zo is vooral Honda op dat gebied al vergevorderd. “Alleen blijft het lastig, want je moet er echt een behoorlijk voordeel uit zien te halen. Doe je dat niet, dan is het enkel een risico. Meer elektronica betekent automatisch ook meer kans op storingen. En dat is iets wat je juist wilt voorkomen in de motorsport.” Met de elektronica dus uitgeschakeld, maakt Mirjam Pol zich klaar om de KTM in zijn eerste versnelling te zetten. Het is tijd om eens te zien of deze 890 Adventure R indruk kan maken op zijn rijdster. Al gelijk is duidelijk dat Pol inderdaad geen interventie van de ECU op het achterwiel wil hebben, want al snel is deze zoekende naar de nodige grip. Al spinnend schiet ze vooruit en probeert ze de nodige paardenkrachten uit de 889 cc parallel-twin aan het werk te zetten.

Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur
Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur

Dat blijkt een vrij gemakkelijke opgave te zijn, gezien er met 105 pk voldoende vermogen in de Oostenrijkse krachtbron verscholen zit. Tel daar een maximaal koppel van 100 Nm bij op en je weet dat je nooit bang hoeft te zijn dat het saai wordt aan boord van deze KTM. Op korte afstand volgt Kevin het spoor van Mirjam en hoewel hij op een ruim tien jaar oudere 990 Adventure zit, kent hij weinig moeite om het tempo bij te houden. Vreemd is dat ook niet, want beide KTM’s blijken niet ver van elkaar af te staan. Tenminste, wat betreft de theoretische cijfers dan welteverstaan. De tweede generatie van de Adventure (KTM begon deze allroad-lijn in 2003), met heerlijke 75 graden V-twin, perst er namelijk eveneens een goede 105 pk en 100 newtonmeter uit. Hoewel de getallen gelijk zijn, blijkt het gevoel toch behoorlijk anders te zijn. Dat is de duidelijke conclusie als beide rijders van KTM hebben gewisseld. Mirjam: “Je ontvangt echt een totaal andere rijbeleving, puur door het verschil in karakter. Bij de 890 moet je echt wat meer toeren draaien om het juiste koppel te vinden. Dat vind je bij de 990 Adventure al veel eerder. Daar ligt het onderin en zodoende beschik je snel over een hoop power. Dat vind ik prettiger rijden, maar het kan je ook sneller verrassen. Wellicht is dat ook de insteek van KTM geweest, om de 890 Adventure R wat geschikter te maken voor mensen die wat minder offroad-ervaring hebben. Als  de kracht wat hoger in de toeren zit, hoef je niet gelijk te stoeien als je het gas opendraait.”

Kevin is het duidelijk eens met de negenvoudig Dakardeelneemster. De eigenaar van de KTM 990 Adventure stipt een ander duidelijk verschil aan tussen deze twee broeders. “Mijn eigen motor lijkt wat hoger op zijn poten te staan dan de 890, maar dat kan ook aan het zadel liggen. Die van de 990 loopt aan de zijkanten wat af, terwijl de 890 plat en vlak blijft.” Mirjam vult aan: “Ik sta altijd veel op de motor en ook daarin verschillen ze qua houding die je dan aan moet nemen. De 890 Adventure R is wat smaller, waardoor je de motor gemakkelijker kunt klemmen. Dat is prettig, maar daarentegen sta je op de 990 weer een stukje fijner. Door
de breedte heb je iets meer o-benen nodig, maar het voelt wel comfortabeler aan. Je staat echt rechtop, terwijl je bij de 890 wat meer voorover moet hangen.” Na de eerste conclusies te hebben besproken, is het tijd om nog wat kilometers op deze bospaden af te leggen. Kevin is blij dat hij Mirjam mooi kan volgen, want heel vaak krijg je niet de kans om de gekozen rijlijnen van een Dakarrijdster te gebruiken. In een krappe rechterbocht glijdt even het voorwiel van de 990 Adventure weg, maar corrigeert hij de boel op juiste wijze. Het is het teken om weer even een pauze in te lassen. Terwijl de KTM’s natikken, hebben Kevin en Mirjam de ruimte om nog wat te discussiëren over deze twee allroads. “Heel eerlijk, ik had verwacht dat ik die 990 niet fijn zou vinden”, laat Mirjam Pol weten. “Hij ziet er zo groot en lomp uit, maar ik ging erop zitten… Dat voelde eigenlijk meer dan prima aan. De 990 komt veel meer in de buurt van mijn eigen rallymotor.” Op de WP-vering valt weinig aan te merken, al is de 890 Adventure R een stuk harder geveerd. “Het is hier redelijk vlak en de vraag is hoe de 990 zal reageren als we wat meer hobbels en gaten tegenkomen. Zolang ie niet doorslaat, is het geen ramp dat ie wat zachter is afgeveerd.” 

Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur
Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur

Nu de diepe Akrapovic-sound van de 990 Adventure weer klinkt, is het duidelijk dat de pauze definitief voorbij is. Mirjam en Kevin zijn duidelijk nog niet klaar met dit vergelijk. Hoewel ze waarschijnlijk allang een eindconclusie kunnen trekken, is het gewoon leuk om nog even over de bospaden te razen. Er is hier ook geen kip te bekennen, dus een extra rondje kan geen kwaad. Na een tijdje worden beide KTM’s bedankt voor hun bewezen diensten en is het tijd om de 890 Adventure R weer in het busje te zetten. Kevin maakt zich ondertussen op om zijn 990 Adventure mee naar huis te nemen, maar uiteraard wordt allereerst nog even een slotakkoord opgemaakt. Kevin heeft nog wel wat te melden over de rempartij van de nieuwste Adventure-telg, voorzien van radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen. “Op dat vlak merk je dat de 990 toch een paar jaartjes ouder is. De remmen van deze nieuwe KTM geven een veel beter remgevoel”, concludeert hij. Mirjam heeft haar eindconclusie ook wel helder, na een dagje spelen met deze twee KTM allroads. “Het is eigenlijk best een lastig vergelijk. Ze dragen allebei de Adventure-naam, maar ze zijn echt totaal verschillend. Je hebt hier toch wel te maken met een klein generatiekloofje. Kijk, zo’n 890 Adventure R oogt natuurlijk echt geweldig. Het is een gave machine om te zien en rijdt ook nog eens prima. Zeker voor de beginnende offroad-rijder is het een fijne fiets om de kneepjes van het vak te leren, te danken aan het vriendelijkere karakter van het blok en alle aanwezige elektronica. Daarentegen verrast de 990 Adventure me ook op diverse vlakken. Ik had niet verwacht dat het zo fijn zou rijden. Het doet me veel meer denken aan mijn eigen rallymotor, dus ik ben eerder geneigd om op de 990 te stappen.” Kevin stemt tevreden toe, als eigenaar van het 2009-model dat hier in het vergelijk is gebruikt. “Het is natuurlijk heel logisch, maar het prijskaartje van een tweedehandse 990 is een stuk gunstiger. Als je dus niet in de markt bent voor een nieuwe 890 Adventure R, dan is er dus een meer dan prima alternatief beschikbaar.”

KTM 890 Adventure R

Motor 889cc, paralleltwin, DOHC

Vermogen 105 pk @ 8000 tpm

Koppel 100 Nm @ 6500 tpm

Transmissie 6 versnellingen, kettingaandrijving

Frame Chroommolybdeen buizenframe

Vering voor 48mm WP XPLOR USD, volledig instelbaar, 240mm veerweg

Vering achter WP XACT PDS monoshock, volledig instelbaar, 240mm veerweg

Remmen voor Radiaal, 4 zuigers, Brembo, 2x 320mm schijf

Tankinhoud 20 L

Zithoogte 880 mm

Gewicht (droog) 195 kg

Prijs €17.600,- (BE €14.999,-)

Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur
Van avontuur naar avontuurVan avontuur naar avontuur

KTM 990 Adventure

Motor 999cc, 75° V-twin, DOHC

Vermogen 105 pk @ 8500 tpm* 

Koppel 100 Nm @ 6750 tpm

Transmissie 6 versnellingen, kettingaandrijving

Frame Chroommolybdeen buizenframe

Vering voor 48mm WP USD, veervoorspanning instelbaar, 190mm veerweg*

Vering achter WP PDS monoshock, veervoorspanning instelbaar, 190mm veerweg*

Remmen voor Axiaal, 2 zuiger, Brembo, 2x 300mm schijf

Tankinhoud 22 L

Zithoogte 860 mm*

Gewicht (droog) 209 kg

Prijs €6.000 - €10.000 (occasionprijzen)*

*De motor in deze test is een 990 Adventure. Later zijn er wijzigingen geweest qua vering (instelbaarheid én veerweg) en zithoogte met de komst van de 990 Adventure S en R. De occasionprijzen lopen dan ook behoorlijk uiteen. De R had met 113 pk ook iets meer topvermogen.