Het nieuwe ECE 22.06 keurmerk voor helmen

Het nieuwe motorseizoen staat weer voor de deur. Sinds juni 2020 is er een nieuw veiligheidskeurmerk geïntroduceerd, ECE 22.06. Dit is het goede moment om wat meer over dit keurmerk te vertellen. Ben je benieuwd naar wat het keurmerk inhoudt en wat dit voor jou betekent? Lees dan snel verder!

Wat houd de ECE normering in?


De ECE normering is een van de meest gebruikte veiligheidsnormen voor ons in Europa. Dit is een Europese typegoedkeuring om de minimale veiligheidseisen aan te geven voor motorhelmen. Het is verplicht om met deze ECE norm te rijden in Europa. Dit in tegenstelling tot het keurmerk van motorkleding, wil je hier meer over lezen? Bekijk dan onze blog over: Het CE-keurmerk voor motorkleding!
Het doel van de ECE norm is om de consument zo goed mogelijk te beschermen tijdens de rit. Zo kun je dus met een ECE gekeurde helm met een gerust hart op je motor stappen.

Wat is het verschil tussen ECE 22.05 en ECE 22.06?


De ECE 22.05 is tegenwoordig nog de meest voorkomende norm. Deze versie wordt voornamelijk getest op schokabsorptie, stevigheid, slijtvastheid en roll-off. Ook wordt er een impact test gedaan en het vizier wordt getest op de sterkte van de sluiting. Bij de nieuwe ECE 22.06 norm worden deze testen ook uitgevoerd. Doordat deze norm strenger is dan de voorgaande versie worden er ook een aantal extra testen uitgevoerd om nog meer veiligheid te bieden in het verkeer. Het grootste verschil tussen deze normen is dat, naast dat nu ook alle accessoires getest worden, er meerdere impact testen en rotationele crashtesten gedaan worden. Dit wordt gedaan omdat de fabrikant vaak de stukken waarop het getest wordt stevig maakt en de rest van de helm vergeet.

Waar wordt voor het ECE 22.06 keurmerk op getest?


Voor het verkrijgen van een ECE 22.06 keurmerk wordt op drie extra onderdelen                    getest. Dit gaat dan voornamelijk over extra impact testen, rotationele crashtesten en de accessoires worden getest. De belangrijkste verbeteringen in de test zijn:

  • Bij de extra impact testen wordt de impact getest op verschillende snelheden en andere hoeken, dit gebeurde in het verleden niet.
  • Door rotationele testen uit te voeren wordt er een beter beeld geschetst hoe de helm presteert als deze op een bepaald obstakel terecht komt. Dit wordt bij de nieuwe norm nauwkeurig getest om de grotere impacts van een val te voorkomen, denk hierbij aan zwaar hoofdletsel.
  • Ook worden de accessoires op de helm uitgebreid getest. Voorheen werd alleen de sluiting bij bijvoorbeeld het vizier getest. Bij deze nieuwe norm wordt ook de sterkte van het vizier zelf getest. De test die de helm moet doorstaan is bijvoorbeeld dat een ijzeren bal met snelheden van 220 km/u tegen het vizier komt en deze niet mag breken of mag afbrokkelen.

Wat betekent het ECE 22.06 keurmerk voor jou?


Dat deze nieuwe ECE 22.06 norm is gesteld betekent niet dat je niet meer met een helm kan rijden met de ECE 22.05 norm. Deze blijft geldig en je kunt hier gewoon mee blijven rijden. Het wil ook niet zeggen dat helmen met deze norm niet veilig zijn. Het enige verschil is dat er bij de nieuwe norm nog strengere eisen zitten en dat om zo nog meer veiligheid in het verkeer te brengen.

Het is wel vanaf januari 2024 alleen nog maar toegestaan voor de fabrikant om helmen met de ECE 22.06 norm te maken en verkopen. Het gebruiken van een ECE 22.05 helm zal nooit verboden worden, maar bedenk wel dat er een ‘levensduur’ van +- 5 jaar aan je helm zit, wil je hier meer over weten kijk dan naar onze blog: Hoe lang gaat een motorhelm mee?

Ben je nieuwsgierig geworden naar ons uitgebreid assortiment ECE gekeurde helmen? Bekijk ons assortiment ECE gekeurde helmen van verschillende merken zoals: AirohNolan en Shoei!