Custom motorcycle buildersCustom motorcycle builders

De mooiste parels op onze aarde

Het is jaloersmakend, wat sommige custombouwers voor elkaar krijgen. De meest prachtige creaties zie je online en in de bladen voorbijkomen, gebouwd door deze kunstzinnige motorliefhebbers. Speciaal voor jou zijn wij ‘de wereld’ rondgegaan om enkele van deze geweldige custom motoren op een rijtje te zetten. Geniet ervan!  

Velocette van Hazan Motorworks

Ongekend mooi, deze Velocette. De sierlijke bouw kent een duidelijke signatuur en de kenner weet dan gelijk dat deze elegante custom afkomstig is van niemand minder dan Max Hazan. De 40-jarige Amerikaan heeft weer een pareltje afgeleverd met deze Velocette, waar hij wederom een klassiek motorblok als krachtbron gebruikte. Ook daaraan kun je een motor van Hazan Motorworks herkennen, want hij hecht veel waarde aan het hart van de custom. Bij dit project kon de in Los Angeles gevestigde bouwer helemaal losgaan, aangezien de aanstaande eigenaar hem volledig vrij liet in de te maken keuzes. Op eBay wist hij een Velocette MAC-blokje te scoren, maar zag gelijk de potentie om deze te koppelen. En dus zocht Hazan naar een tweede exemplaar, die hij uiteindelijk in de UK wist te vinden. Het resultaat van het kloppende hart in deze fiets is verbluffend mooi. Daar bleef het echter niet bij, want de techneut ging uiteraard nog een stepje verder op allerlei andere gebieden, zoals de voorvork, het dunne chroommolybdeen buizenframe, de V-brake en de smalle tank waar ook plaats is voor een oliereservoir. Zonder enige twijfel hoort deze motorfiets en bouwer in deze lijst te staan.      

Foto’s: Shaik Ridzwan

Hazan MotorworksHazan Motorworks
Hazan MotorworksHazan Motorworks
Hazan MotorworksHazan Motorworks
Hazan MotorworksHazan Motorworks
Workshorse SpeedshopWorkshorse Speedshop

Indian Appaloosa van Workshorse Speedshop

Onder de rook van Brussel vind je de werkplaats van Brice Hennebert. Deze sympathieke Belg is al jarenlang verzot op motoren en hoewel hij nog niet extreem lang bezig is met het verbouwen van motorfietsen, heeft hij al wel naam weten te maken in het wereldje van de custombouwers. Dat dankt hij deels aan dit specifieke project uit 2019, waarbij hij een standaard Indian Scout Bobber ombouwde tot sprinter. Ter ere van het honderdjarige jubileum van het legendarische motormodel mocht hij flink aan het sleutelen om de Scout om te toveren tot een krachtig wapen voor de Sultan of Sprint-competitie. In totaal werkte Brice ruim 700 (!) uur aan de Appaloosa, voordat hij tevreden was en het doek van de motor kon trekken. Naast het fantastische bodywork ontdek je natuurlijk heel veel racy onderdelen op deze Indian. Grijpgrage Beringer 4D-remmen, een uniek Akrapovic uitlaatsysteem en uitstekend veerwerk van het Zweedse Öhlins. En oh ja, de Belg monteerde ook NOS (nitrous oxide system) op de Appaloosa. Voor een beetje extra pit, zullen we maar zeggen.    

Foto’s: Indian Motorcycle

Workshorse SpeedshopWorkshorse Speedshop
Workshorse SpeedshopWorkshorse Speedshop
Workshorse SpeedshopWorkshorse Speedshop

Midas Royal van Rough Crafts

Lang was er twijfel, gaan we hier de afwijkende Indigo Flyer (zoek maar eens op…) plaatsen of laten we een built zien die veel meer de daadwerkelijke stijl van Rough Crafts toont? Het werd het laatste en dus zie je hier de Midas Royal. De man achter het bedrijf Rough Crafts is overigens de Taiwanees Winston Yeh, een bouwer die in het verleden al de nodige belangrijke custom built-prijzen in de wacht wist te slepen met zijn creaties. Hij blijkt dus een zeer kundig persoon te zijn en die ook, ondanks zijn jonge leeftijd, de nodige bagage met zich meeneemt. Zo liep hij bijvoorbeeld eerder al stage bij misschien wel de meest bekende custombouwer, Roland Sands. Maar goed, belangrijker is het feit dat hij dus de bedenker is van deze prachtige machine. Nadat hij al met verschillende merken (zoals Yamaha en MV Agusta) samenwerkte, sloeg hij ditmaal de handen ineen met Royal Enfield. Zodoende is het ook niet onlogisch om de 650 cc paralleltwin van de Continental GT (en Interceptor) als kloppend hart te zien. De klassieke look van de krachtbron combineerde Winston uiteindelijk met een strak carbonfiber kuipwerk, dat refereert aan een klassieke endurance-racer. Over het kleurenschema hoefde de Aziatische bouwer niet lang na te denken. De fiets werd uitgevoerd met de typische Rough Crafts look. Zwart is namelijk het toverwoord van Winston Yeh.

Foto’s: Alex Olgiati

Rough CraftsRough Crafts
Rough CraftsRough Crafts
Rough CraftsRough Crafts
Rough CraftsRough Crafts
WrenchmonkeesWrenchmonkees

REVmonkee van Wrenchmonkees

Denemarken staat nou niet direct te boek als een echt motorland, maar daar heeft Wrenchmonkees maling aan. Zij slingeren vanuit het Scandinavische land met regelmaat een gave custom de wereld in. Hun meest brute creatie moet wel de REVmonkee zijn, die ze in 2017 onthulden. In samenwerking met het Nederlandse motorkledingmerk REV’IT! bouwden zij een speciale nineties-superbike, met als basis… de Kawasaki H2 met supercharger! Maandenlang werkten Per Nielsen en Nicholas Bech, de twee belangrijkste pionnen binnen Wrenchmonkees, aan de H2-basis en creëerden zodoende een custom die prima bij de filosofie van de opdrachtgever past. De stoere styling werd zodoende gecombineerd met high-tech onderdelen. Naast het prachtige motorblok met de diverse elektronische snufjes schroefden zij een hoop producten van hoge kwaliteit op de REVmonkee. Check bijvoorbeeld de lichte Dymag CH3 magnesium-wielen, verfijnde Hyperpro-vering, sterke Beringer-rempartij én exclusieve Dunlop banden. Het zal geen verrassing zijn dat dit monster ongelooflijk snel is. Zonder enige moeite won de REVmonkee in 2017 dan ook de sprintrace-competitie tijdens Glemseck 101, een groot custom-event in Duitsland.

Foto’s: Mark Meisner

WrenchmonkeesWrenchmonkees
WrenchmonkeesWrenchmonkees
WrenchmonkeesWrenchmonkees

The Dominator van Ironwood Custom Motorcycles

Natuurlijk willen we ook graag een Hollands tintje aan dit artikel geven en dat doen we via het bedrijf van Arjan van den Boom, genaamd Ironwood Custom Motorcycles. De hippe custombouwer uit Almere kent de nodige populariteit op Instagram en deelt uiteraard op dit online platform zijn toffe creaties. Dat deed hij in 2020 dus ook met The Dominator. In opdracht van BMW Motorrad Nederland en TW Steel ging hij aan de slag met, hoe kan het ook anders, een BMW R1250GS. Deze populaire allroad werd flink onder handen genomen door Arjan en zijn team. Na maandenlang aan dit project te hebben gewerkt, ontstond uiteindelijk een zeer futuristisch design. Verfrissend om een GS eens vanuit een andere hoek te zien. Deze custom schittert door de vele details; zoals de carbon wielen, open luchtfilters en een tank waar een horloge in is verwerkt.  

Foto’s: BMW Motorrad Nederland

Ironwood Custom MotorcyclesIronwood Custom Motorcycles
Ironwood Custom MotorcyclesIronwood Custom Motorcycles
Ironwood Custom MotorcyclesIronwood Custom Motorcycles
Ironwood Custom MotorcyclesIronwood Custom Motorcycles
Roland Sands DesignRoland Sands Design

KRV5 Tracker van Roland Sands Design

Iemand die zeker niet mag ontbreken in deze lijst is Roland Sands. Deze Amerikaan heeft een indrukwekkend imperium in de custom wereld gebouwd. Hij timmert niet alleen aan de weg met het customizen van motoren, maar hij ontwikkelt zelfs volledig eigen lijnen. Zo kun je bijvoorbeeld accessoires en (motor)kleding bij RSD kopen. Het was overigens niet zo gemakkelijk om te kiezen welke custom built we hier wilden laten zien. Lange tijd stond de BMW Concept 90 op de planning, maar uiteindelijk kiezen we voor de KRV5 Tracker. Daarvoor zijn er twee redenen: het extreme ontwerp én de samenwerking met het MotoGP-project van Kenny Roberts. Hoewel we flink wat jaren terug moeten, 2006 welteverstaan, is dit nog steeds een parel van jewelste. De Tracker is behoorlijk speciaal en dat is niet alleen vanwege het feit dat Roland Sands deze motor bouwde. Nee, dat zit ‘m vooral in het gebruikte blok. Je ziet namelijk een V5 tussen de framebuizen zitten, dat rechtstreeks uit de MotoGP afkomstig is. Deze 200 pk sterke krachtbron werd het kloppende hart van dit custom project. Om er dan uiteindelijk deze Tracker van te bouwen, getuigt van ballen. Zeker als je nagaat dat Sands ook geen voorrem monteerde, zoals het een echte flattracker betaamt. Pure klasse!

Foto’s: Roland Sands Design

Roland Sands DesignRoland Sands Design
Roland Sands DesignRoland Sands Design
Roland Sands DesignRoland Sands Design