Blijf op de hoogte van Mirjam Pol's Dakar 2023

Een veteraan in de rally der rally's. Mirjam Pol rijdt dit jaar voor de 10e keer mee met het Dakar. Wij houden Mirjam's prestaties hier en op onze socials in de gaten! Dus zorg dat je een oogje in het zeil houdt!

Finish Dakar 2023! 15-01-2023

Mirjam Pol wint voor de derde keer de zwaarste rally ter wereld! Ondanks het feit dat de laatste etappe van de 45ste editie van de Dakar rally niet echt soepel verliep voor Mirjam Pol mag zij zich wederom Dakar-winnaar noemen in het damesklassement. Een geweldige prestatie van de Twentse, die ook nog eens ontzettend heeft genoten van haar tiende Dakar rally- en daardoor het predicaat 'legend' mag dragen. Mirjam; 'Wat hebben we door majestueuze duinenpartijen gereden zeg! De laatste dagen in het Empty Quarter heb ik zoveel plezier gehad in het zand, prachtig!' Mirjam Pol staat wijd en zijd bekend om haar tactisch vermogen, haar navigatie skills en het rijden in het zand en zwaar terrein. Ze moet het niet hebben van snelle en stenenpaden maar juist op die ondergrond heeft ze vriend en vijand verbaasd. “De eerste week zou ik door moeten zien te komen want ik wist dat dit niet mijn terrein zou zijn. Ik heb daar ook vreselijk afgezien en heb op de tweede dag een gigantische schuiver gemaakt die ook net zo goed het einde van mijn deelname had kunnen zijn. Maar, ik heb iedereen verbaasd en eigenlijk mijzelf nog het meest door in die week al een hele goede klassering neer te zetten”, legt ze uit. Het werd de laatste etappe nog onverwachts spannend voor Mirjam Pol. “Dit was niet mijn allerbeste etappe en dat is een understatement. Ik denk dat ik al drie keer onderuit was geschoven toen ik zag dat een voorganger langs het pad reed en gewoon door kon rijden dus ik dacht dat doe ik ook. Nou, dat was niet zo slim. Ik stond meteen muurvast! Wat een ellende. Ik weet niet wat het was, het leek wel cement. Zonder mijn teamgenoot Wesley (Aaldering #120) was ik er werkelijk niet uitgekomen en stond ik daar nu nog”, laat een opgeluchte Mirjam weten. Regen en kou speelden de deelnemers vooral in de eerste week behoorlijk parten maar Mirjam liet zich niet kennen en ging niet bij de pakken neerzitten. Zij wist welke toetjes er op haar in de tweede week lagen te wachten; de monsterlijke zandbergen in het Empty Quarter. “Die etappes hadden, wat mij betreft in elk geval, nog wel ietsje zwaarder mogen zijn. Het liefste had ik hoge en zachte duinen zonder de vlakke stukken ertussen. Want op die vlakke stukken kregen mijn concurrenten de mogelijkheid om weer op adem te komen en mentaal weer bij te tanken. En daar ben ik op het allersterkst!” “Maar, alles bij elkaar genomen heb ik gemerkt dat ik ‘overall’ ontzettend gegroeid ben en nog zeker niet aan mijn top zit. Ik heb ontzettend genoten van mijn tiende Dakar rally en kijk uit naar wat er allemaal nog op mijn pad komt”, eindigt de kersverse Dakar winnares! 

Afscheid Empty Quarter - STAGE 13 - 14-01-2023

Mirjam nam vandaag, met een heel mooi resultaat, in stijl afscheid van het imposante Empty Quarter. 'Oh, wat een heerlijke special stage weer vandaag. Deze duinen waren minder hoog, het waren duinen waar je heerlijk op kun surfen. Al slalommend ben ik door de special gereden. Ik moest natuurlijk ook wel aan het werk, ook met m'n koppie. Dat begon al aan de start', vertelt Mirjam. Soms moet je gewoon nuchter nadenken. “Komt er ineens midden in de special een motor op mij af rijden! Huh? Ik kijk nog eens op het roadbook en denk, nee joh, over een paar kilometer komt er pas een waypoint. En even later, komt er weer één de andere kant op rijden. Ja, dan ga je wel twijfelen. Maar, lang verhaal kort, rustig blijven, gewoon nadenken en letterlijk en figuurlijk je eigen pad volgen, Pol. En zo geschiede… ik ben gewoon doorgereden, en ja hoor, ‘pling’ het waypoint! En uiteindelijk reed iedereen weer achter mij!” Vervolgens reed Mirjam met een groepje van zo’n zes motorrijders op. Jongens die vanmorgen allemaal voor haar gestart waren. Toen ze doorkreeg dat ze deze rijders bij kon houden was haar mooie positie van vandaag veiliggesteld. “Doordat zij allemaal vóór mij gestart waren en ik gelijk met hen finishte maakte ik op ieder van hen weer tijd goed.” Het resultaat mag er zijn: vandaag is Mirjam 36ste overall geworden en werd ze 18de in het R2 klassement. Ze start de laatste etappe met startnummer #44 en als 44ste motorrijder. Nog een dag te gaan!

Onmetelijk hoge duinen - STAGE 12 - 13-01-2023

Volgens Mirjam zaten er in deze editie van de Dakar rally 3 echte duinen etappes. Twee heeft ze er goed afgevinkt, maar bij de derde ging het niet geheel vlekkeloos. Het maakt Mirjam niet heel veel uit, want dit is verreweg de allermooiste duinendag. Het was gevaarlijk, het was hoog, het was soms gemeen, soms heel zacht, het had gewoon alles vandaag. De duinen waren zo mooi, Mirjam heeft er ook even bewust voor stil gestaan dat zij op een hele unieke locatie rijdt. Ze heeft zich dat op die ongelooflijk hoge duinen ook echt gerealiseerd. Er leek soms geen einde aan deze duinen te komen. Zo onwerkelijk mooi was het, en zo onwerkelijk hoog. Ze zag wel een spoortje lopen op die duinen en toen besefte ze dat ze er wel overheen kon, want een voorganger heeft het eerder ook gedaan. Vol in de zesde versnelling de zandberg op, snel terug naar de vijfde versnelling om er vol voor te gaan en zo proberen boven te komen wat echt gaaf was. Ze heeft een paar keer geholpen om andere deelnemers te helpen die vastzaten, soms raakte ze de aansluiting kwijt op de vlakke stukken maar kwam dan weer terug in de duinen. De zon maakte het soms moeilijk om de conditie van een top van een duin te kunnen inschatten. Ze heeft haar pasta achter de kiezen, een verfrissend colaatje gedronken en geniet nu van een lekker bakje koffie. Ze maakt zich op voor de laatste twee dagen. 'Nog twee etappes voor de boeg, morgen de laatste duinendag en dan volgt zondag na de allerlaatste special stage, als alles goed blijft gaan het podium!', laat een opgewekte Mirjam weten.  

Mirjam Pol DakarMirjam Pol Dakar

Het mag wel zwaarder - STAGE 11 - 12-01-2023

Terwijl het hele deelnemersveld zich puffend, steunend en kreunend door de dagen zwoegt, zegt Mirjam doodleuk na het eerste gedeelte van de marathonetappe; 'Nou, dat had wel zwaarder gemogen.' Dit zijn de etappes waar Mirjam goed in is en waar zij verschil in kan maken. Maar dat lukte niet meer in deze special stage, want na elke duinenpartij kwam een grote open vlakte. Dan kan iedereen die zich volledig leegreed in de duinen weer even op adem komen op het vlakke stuk. Als rijders in die duinen al op het randje van breken staan dan zijn dit de etappes dat ze over hun grens heen gaan en kapotgaan. En zo schuift ze steeds verder naar voren. Mirjam heeft ontzettend genoten van het prachtige duinenlandschap waar ze zich zo in thuis voelt. Ze reed deze etappe heel constant. Ze zijn lekker vroeg in het bivak en ze heeft haar motor al nagekeken, die heeft het prima gehouden. Ook de filters en olie doen het prima! Ze vond het rijden in het beroemde en beruchte Empty Quarter prachtig! Dit is hoe het hoort te zijn. De duinen, het landschap, eigenlijk alles was perfect. Ze geeft wel aan dat ze geluk heeft gehad dat ze niet in de problemen is geraakt, want dan heb je hier een hele andere ervaring. Al met al mag ze niet klagen. Ze heeft een geweldige etappe gehad en ze is er goed doorheen gekomen. Mirjam kijkt uit naar de 185 kilometer lange special stage in het Empty Quarter met hopelijk veel uitdaging. 

Geen energie - STAGE 10 - 11-01-2023

'Voor iemand die zijn dag niet had, denk ik dat ik wel een goede dag had.' Deze uitspraak van Mirjam heeft uitleg nodig. Ze zijn vannacht wel opgestaan en via een lange verbinding naar de special gereden, maar ze had niet het idee dat ze echt wakker was. Aan de start had ze gelijk al een naar gevoel van vermoeidheid en uitputting. Ze had vandaag nauwelijks puf. Degene met wie Mirjam startte had hier ook last van dacht ze. Al snel bleek dit tactiek te zijn, maar gelukkig is ze hem snel voorbij gereden. Hij wilde graag achter Mirjam rijden in de duinen en niet voor haar. Vervolgens is ze achter een Chinese rijder gaan rijden totdat hij zich vastreed. Terwijl ze met haar 'startvriend' door de duinen reed kwam er een jongen uit Koeweit voorbij. Hij reed veel sneller, maar ze wilde bij hem gaan rijden. Of moest ze toch voor stabiel en zekerheid kiezen? Ze koos natuurlijk voor de eerste optie en dat pakte goed uit. Ze bleef op ongeveer 100 meter achter hem rijden en het pepte haar iets op en ze was er weer helemaal bij met haar hoofd. Zo heeft ze de special gereden totdat de man uit Koeweit een verkeerde duin op reed en zich vastreed en Mirjam kon zo in haar eentje de finish halen. Het leek alsof dit niet haar dag was, maar toen ze de finish overkwam en het resultaat zag besefte ze dat het toch wel een goede dag was. Ze is op tijd terug in het bivak en ze gaat zich nu voorbereiden op de marathonetappe van morgen en overmorgen in het Empty Quarter! 

Rijden zonder roadbook - STAGE 9 - 10-01-2023

De eerste etappe na de rustdag is niet bedoeld om de rijders direct weer op de pijnbank te leggen, maar robuuste stuurmanskunst zal goed van pas komen in de wadi's en ravijnen in het begin van de special. Van het pad afraken en worstelen met de navigatie zijn slechts twee van de gevaren in deze special. Ze zullen ook een prachtige duinenrij moeten overwinnen op de weg terug naar het bivak. Mirjam Pol had vandaag een goede dag met een nog beter resultaat; ze reed vandaag een 23ste tijd in het R2-Klassement en staat in datzelfde klassement na 9 etappes 29ste. En dat deed ze ook nog eens zonder roadbook. Haar navigate ging op de verbindingsroute kapot. Voor de start heeft ze nog geïnformeerd of ze dat nog kon repareren, maar helaas. Ze had de keuze uit twee opties: 1.Handmatig haar roadbook doordraaien wat levensgevaarlijk is, want dan heb je maar één hand aan het stuur. Of optie 2. Haar roadbook vergeten en achter een andere rijder aanrijden. Twee slechte opties, maar veel meer keuze was er niet. Degene die Mirjam kennen weten dat zij voor de uitdagende eerste optie is gegaan. Helaas kwam Mirjam er snel genoeg achter dat zij deze optie niet 400 kilometer lang kon volhouden. Vervolgens is ze bij een rijder gaan rijden die snel genoeg reed, maar die ze gelukkig wel bij kon houden. Dit hield wel voor haar in dat zij op andere moest vertrouwen om de waypoints te halen, want zonder roadbook weet je namelijk ook niet waar die liggen en waar je die zou moeten zoeken. Soms ging ze op ervaring een waypoint zoeken. Ze ging ook op het gedrag van andere rijders af. Ze keek wie er 'sneaky' vandoor ging of juist vol overtuiging. Daar keek ze als eerste naar. Mirjam heeft het super naar haar zin en dat is aan alles te merken. Ze is niet snel uit het veld te slaan en met de dagen die komen gaan zal ze veel profijt hebben van deze instelling. Ze is heel erg nieuwsgierig wat haar en alle andere rijders te wachten staat en wat de dag van morgen en vooral de marathon etappe gaan brengen. Ze hoopt er in ieder geval op dat ze kan genieten, want het beloven een paar bijzondere dagen te worden. Ze gaat vroeg slapen en probeert zo veel mogelijk rust te pakken, want morgen moet ze er super vroeg uit omdat het een lange verbinding is. Daarna volgt een 113 kilometer lange etappe, niet echt lang maar wel 113 kilometer echte duinen. 

Terugblik week 1 - RUSTDAG - 09-01-2023

'Be careful what you wish for', Ik hoor het David Castera nog zeggen'', laat Mirjam weten. Onder de deelnemers was uitgesproken dat ze uitkeken naar een zwaar Dakar 2023. Mirjam kijkt terug op een week met regen, stenen, kou, wind en lange dagen. Maar ze heeft super veel zin in week 2! Tijdens de rustdag in Riyahd krijgt Mirjam de tijd om terug te blikken op de eerste week. Het leek voor haar een groot gevecht om de rustdag te bereiken, maar dat geldt voor iedere deelnemer. Mirjam stelde zich het Dakar wel anders voor dan op de tweede dag een crash te maken. Uiteindelijk had Mirjam daar wel erg veel geluk mee gehad, want dat moment had zomaar het einde van haar tiende Dakar kunnen zijn. Mirjam heeft nog niet echt stil kunnen staan wat er in de tweede etappe gebeurde. Ze is zelfs nog niet bij een dokter of fysio geweest om zichzelf na te laten kijken. Ze heeft er geen tijd voor gehad. Ze vindt het jammer dat het zo veel heeft geregend en dat het zo koud is geweest. Een goede ouderwetse Dakar hoort zwaar te zijn vindt Mirjam. Ondanks dat Mirjam overal beurs is en veel pijn heeft is ze blij met het resultaat wat zij heeft gehaald. Ze heeft zichzelf goed weten te herpakken na de schuiver en de technische issues van stage 5. Mirjam staat aan de vooravond van Dakarweek 2 die in het teken staat van heel veel zand. In het damesklassement is ze de strijd aangegaan met Sandra Gomez uit Spanje en Kirsten Landman uit Zuid-Afrika. Op de Zuid-Afrikaanse die in het kist-klassement rijdt heeft Mirjam 4,5 uur voorsprong. De Spaanse Sandra reed soms voor en soms achter Mirjam in het klassement. Zij is normaal sterker op de snelle, harde paden, de stenen en het techinische gedeelte. Mirjam moet het hebben van het zand, het navigeren en de fysiek zware en lange etappes. En natuurlijk hadden de rijders ook nog wat onlogische en bizarre toestanden omtrent het slechte weer, het cancelen van de special, het marathonbivak2.0, alle ingrediënten voor een bijzondere en enerverende week. Mirjam vindt dat ze mag zeggen dat ze sterk heeft gereden deze eerste week. Ze heeft vooral zichzelf verrast door het handelen met de technische problemen met haar motor. En dan komt nu de tweede week van het Dakar die in het teken staat van zand, zand en nog eens zand en duinen. Mirjam staat nu in het algemeen klassement na 8 etappes 50ste en in het R2-Klassement (zonder de fabrieksrijders) staat ze 29ste en in het damesklassement staat ze bovenaan. Al met al een mooie prestatie na zo'n eerste week Dakar. 

Een nieuwe route - STAGE 8 - 08-01-2023

Mirjam Pol en alle andere motor- en quadrijders hebben gisteren geen special stage gereden naar het bivak in Al Duwadimi. Vandaag zijn zij wel vertrokken voor een mooie special. Dit gedeelte is nieuw, ook voor diegene die al vaker rondom Riyad hebben gereden. Het eerste gedeelte bevat prachtige en fotogenieke valleien in het hart van de bergen. Het tweede gedeelte is totaal anders met immense open woestijnvlaktes. Als de rijders deze dag goed door zijn gekomen wacht hun in Riyad op maandag eindelijk hun welverdiende rustdag. En deze rust moeten ze echt nemen, want de organisatie heeft grootse plannen voor de tweede week. Afgelopen dagen leken rommelig en chaotisch, maar niets was minder waar. De Dakar organisatie heeft alles eruit weten te halen wat erin zat gezien alle omstandigheden. Mirjam heeft de finish bereikt en ook bij deze etappe lijkt het erop dat ze weer zeer constant heeft gereden. Het voorlopige resultaat is er weer eentje om trots op te zijn. Ze werd in deze achtste etappe 43ste (inclusief fabrieksrijders en quads) en staat in het R2-Klassement 22ste. Dat zijn zeer goede resultaten om ná de rustdag de tweede week mee te beginnen. 

Stage afgelast voor motoren en quads - STAGE 7 - 07-01-2023

In verband met de weersomstandigheden van vandaag en de uitputting en vermoeidheid van de motorrijders hebben de organisatoren van het Dakar besloten de stage af te lassen tussen Riyad en Al Duwadimi. De motoren en quads rijden daarom vanaf 10 uur via de openbare weg uit het bivak van Riyad om naar het marathon bivak in Al Duwadimi te gaan. Mirjam is blij dat de organisatie deze keuze heeft gemaakt. De rijders van het Dakar hebben goede kleding, maar deze kleding is niet bestand om snel droog te worden, ze hebben nu tijd om de kleding goed te laten drogen. Wanneer het overdag regent en je bent aan het racen is het prima, maar op een lange route over weg worden de rijders alleen maar ziek en dat is niet de bedoeling van het Dakar. 

 

 

 

 

 

1000 kilometer - STAGE 6 - 06-01-2023

Als Mirjam het bivak in Riyad vandaag binnenrijdt heeft ze de 1000 kilometer er op zitten, waarvan 1/3 offroad. Dat is ongeveer een retourtje Amsterdam naar Parijs op de motor! Je kan wel zeggen dat het de organisatie van de Dakar lukt om deze 45ste editie heel zwaar te maken. Mirjam is over de finish van de special gereden en het lijkt er op dat ze zich terug heeft weten te knokken in het klassement. En als ze dan het bivak binnen is gereden is ook dat bivak een groot waterballet. Even is er niets belangrijk, alleen warm worden en een droog plekje zien te vinden en natuurlijk een bord pasta! Vandaag vroeg er iemand aan Mirjam of het wel normaal was hoe zwaar dit Dakar is. Mirjam antwoord met de vraag: 'wilde je naar de zwaarste rally ter wereld? Nou dan ben je hier op het juiste adres.' Ook Mirjam heeft het zwaar, maar dit is wat zij en alle andere rijders willen. Ze vindt het zelfs prachtig dat ze over een paar weken terug kan kijken op dit Dakar en kan zeggen dat ze het toch maar heeft gedaan! Mirjam rijdt haar tiende Dakar en weigert ook in termen van opgeven te denken. Al moet ze kruipend de finish halen. Ze gaat door! Vorig jaar hebben ze aan de organisatie duidelijk gemaakt dat ze een zwaar Dakar willen en nou dat hebben ze gekregen. Het is zwaar, het is nat, het is koud, maar dit is het Dakar! Verder heeft ze een goede dag gehad. Ze kon de deelnemers die voor haar reden makkelijk inhalen. Ze vloog ze voorbij. Ze maakte een klein foutje waardoor ze onderuit vloog, maar gelukkig zonder schade kon ze doorrijden. Volgens Mirjam heeft ze goede zaken kunnen doen in het klassement en daar is ze blij mee. De dag van morgen veranderd van uur tot uur. Het laatste wat bekend is over de zevende etappe is dat bij de motoren niet in westrijdverband gereden gaat worden. De motoren vertrekken vanaf de bivak om de 30 seconden, naar het volgende bivak Al Duwadimi, waar zij in een marathonetappe-bivak verblijven om zondag van daaruit de achtste etappe te gaan rijden. De meervoudige wereldkampioene heeft zich herpakt na de dag van gisteren, want ze finisht 45ste en staat op dit moment bovenaan in het damesklassement!

Moeilijke opgave - STAGE 5 - 05-01-2023

Als de duisternis is gevallen rijdt Mirjam Pol het Bivak binnen. Daar begint zij met haar verhaal. Het begin van de etappe was fijn voor Mirjam. Het was een fijne dag en ze had er echt zinin en ging er met volle moed tegenaan. Ze reden zelfs een stuk met z'n vieren totdat er op Mirjam haar motor een rood lampje begon te branden. Dat is natuurlijk geen goed teken. Gelukkig reed teamgenoot Wesley Aaldering voor Mirjam die voormalig monteur is geweest bij het team. Mirjam haalde hem in om even te checken wat het lampje inhoudt. Wesley kon al snel vertellen dat de motor waarschijnlijk een koelvloeistof/water lek had. Met deze wetenschap moest Mirjam dus eerst uitzoeken wat er aan de hand was en het lek dichten of zorgen dat ze voldoende water had om het telkens bij te vullen. Dit is geen makkelijke opgave in de woestijn. Mirjam is vervolgens rustig verder gereden tot dat zij ineens een helikopter zag staan. Daar is e gestopt en heeft ze geprobeerd het lek te vinden. Dat is helaas niet gelukt en toen is ze met een enorme lading water rustig verder gereden. De beschermkap van de motor had ze meegegeven aan de organisatie met de helikopter, zodat zij deze er niet telkens af moest te schroeven om water bij te vullen. Ze baalt er enorm van dat ze veel tijd heeft verloren, maar ze blijft positief en is blij dat ze het lampje überhaupt zag. Ook vond ze het super fijn dat Wesley voor haar reed en haar kon voorzien van advies en natuurlijk dat er een helikopter stond in de middel of no-where. Ze heeft tenslotte wel gewoon alle waypoints gehaald! Ze kijkt uit naar wat de dag van morgen weer gaat brengen!   

Mirjam Pol DakarMirjam Pol Dakar

 Zand en duinen - STAGE 4 - 04-01-2023

Na de crash van eergisteren en het waterballet van gisteren van de nu al legendarische derde etappe kwam Mirjam tot de conclusie dat het zo slecht nog niet ging! Toen ze haar lijf zag in het volle licht schrok ze toch wel een beetje alles was beurs en blauw het was een pallet vol met kleur! Bij de teams in het bivak is het een ander verhaal. De bivak staat volledig blank en ook bij HT Rally Raid Husqvarna Racing is het niet anders. Er werd keihard gewerkt om de rijders warm te krijgen, de motorkleding enigszins te drogen en ondertussen worden de motoren ook nog eens onder handen genomen. De vierde etappe kon vandaag gewoon plaatsvinden! De rijders en de motoren stonden vandaag weer fris en fruitig klaar. Gister zei Mirjam dat ze zich aan het verheugen was op de vierde etappe, want het zou een etappe zijn met meer zand en duinen, daar rijdt zij het liefste in. Het was haar terrein en ze heeft een heerlijke dag gehad. Ze moest wel even inkomen, maar daarna kon het genieten beginnen voor Mirjam. Ze kreeg het in de eerste 10 kilometer voor elkaar om het niet te halen om over een duin heen te rijden, terwijl andere rijders dit wel lukte. Niet een keer maar wel vier keer kwam dit voor! Er moest wat gebeuren, dus ze is een versnelling lager gaan rijden en meer toeren gaan maken en toen lukte het om erover te komen! Het zand is loodzwaar geworden door de regen en dat vroeg om een andere benadering. Na de tankstop veranderde het terrein, maar Mirjam genoot er niet minder om. Het leek voor Mirjam op een lange strandrace ze heeft de gashendel open gedraaid en genoten! Op het laatst zag ze een roadbook bijna niet meer, want ze was erg vermoeid geraakt. Maar een nacht goed slapen moet dit verhelpen. Wat de dag van vandaag nog rest is in alle rust de dag van morgen voorbereiden. Haar bord pasta heeft ze al naar binnen gewerkt en er rest haar niets meer dan een goede nachtrust om klaar te zijn voor de stage van morgen, want die liegt er niet om! 

 Het regent - STAGE 3 - 03-01-2023

Het lukt Mirjam zich te verbijten en het lijkt alsof ze haar beurse lijf onder controle heeft na de desastreuze dag van gisteren. Deze derde etappe kijkt ze tegemoet zoals zij dat zo goed kan en al eerder heeft gedaan; 'Koppie erbij houden en zorgen dat je met zo min mogelijk ellende in de andere bivak aankomt.' Het begon te regenen in Saudi-Arabië. Eerst zachtjes, maar al snel heel hard! Bij kilmometer 334,8 werden de rijders stopgezet. Het weer werd te heftig voor de laatste kilometers. Mirjam en de andere rijders zitten te schuilen in een tent en zich op te warmen aan een vuurtje buiten als ze te horen krijgen dat er geen wedstrijdkilometers meer zijn voor ze. Via de openbare weg rijden alle deelnemers naar het bivak va Ha'il. Wat dit exact inhoudt voor het klassement is nog niet bekend. Verder lijkt het met Mirjam goed te gaan na gisteren!

Hard onderuit - STAGE 2 - 02-01-2023

De etappe van vandaag was er voor Mirjam eentje waarbij ze bij voorbaat dacht; 'Vandaag moet ik zorgen dat ik erop blijf zitten en ik geen gekke dingen meemaak.' Het was een rare dag voor Mirjam. Het heeft zelfs nog geregend vandaag en het was overleven om binnen te komen. De route lag Mirjam niet, maar zulke dagen horen erbij tijdens het Dakar. Ze had gek genoeg wel het idee dat ze er beter in begon te komen. Het leek alsof het minder hard werken was. Het kostte haar minder moeite dan gisteren om in een goed ritme te komen. Tot ongeveer 100 kilometer toen Mirjam over een pad met allemaal stenen reed ging het goed. In een oogwenk en met een behoorlijke snelheid geheel snel en onverwachts gleed Mirjam haar motor onder haar weg en viel ze eraf. Het airbagvest ging af en ze is eerst even blijven liggen. Ze had snel in de gaten dat ze gelukkig niets had gebroken, maar de pijn voelde ze gelijk overal. Van linkerschouder tot rechterknie naar haar linkerteen, alles was beurs en deed pijn!

Ze baalt enorm van deze schuiver die ook een behoorlijk schade aan haar motor heeft gebracht. Haar team en monteurs buigen zich nu over haar motor. Mirjam probeert te overzien wat dit voor de rest van de rally te betekenen heeft. Ze is wel realistisch als ze uitspreekt dat door deze dag de rest van haar Dakar zich toch wel heel anders in laat kleuren. Het is nu even aankijken hoe Mirjam zich morgenvroeg voelt, maar ze hoopt dat het geen kwestie van overleven op de motor gaat worden. Ze wil haar lichaam motiveren om weer in de racestand te komen. Mirjam is uiteindelijk als 80ste gefinisht in het algemeen klassement en in R2-Klassement als 45ste!

Zware dag - STAGE 1 - 01-01-2023

Mirjam moest vandaag hard werken om te finishen. 'Zo zeg! Wat een lange en zware dag,' laat ze weten als ze aan het einde van de dag het bivak weer binnen is gereden. Het laatste stuk van de verbindingsroute reed ze zelfs al in het schemerdonker. Ze is er klaar mee voor vandaag! Terwijl er een bord pasta voor haar gehaald wordt, vertelt ze verder: ' Het was een moeizame dag. Terwijl het gisteren zo lekker liep, kwam ik vandaag niet goed in mijn ritme en leek alles zo moeiliijk te gaan. Zeker het eerste gedeelte van de special vond ik het een drama met die stenen en rotsen. Het leek nooit op te houden. In een rivierbedding raakte ik een steen die ik niet kon ontwijken waardoor ik onderuitging maar gelukkig zonder ernstige gevolgen.'

Kortom was het een dag waarop het echt fout kon gaan. Het kwartje kon de goede of de verkeerde kant opvallen. En toch was het resultaat niet echt te merken, het laatste gedeelte van de etappe bevatte duinen en daar lukte het Mirjam om toch weer tijd in te halen. Ze finishte in het algemeen klassement als 73ste en als 36ste in het R2-Klassement!

Mirjam Pol DakarMirjam Pol Dakar

De eerste kilometers zitten erop - Proloog - 31-01-2022

De eerste kilometers van Mirjam Pol's 10e Dakar zitten erop. Na de finish vertelde ze dat ze strak heeft gereden en geen foutjes heeft gemaakt. Ze had misschien zelfs wel sneller kunnen rijden, maar een foutje is snel gemaakt. Ze zeggen niet voor niets tijdens een proloog dat je meer kan verliezen dan winnen! Ze heeft vandaag meerdere rijders een schuivertje zien maken. Voor Mirjam was deze dag een fijn begin van haar tiende Dakar! 

De route was snel vandaag en dat gaf Mirjam het gevoel dat ze het tempo er goed in had zitten. Het geeft vertrouwen voor de aankomende dagen. Ze heeft een aantal dagen goed kunnen slapen. Een goede nachtrust is voor Mirjam van groot belang voordat ze aan een wedstrijd begint. Mirjam heeft na vandaag extra veel zin in de dag van morgen, de eerste 'echte' lange etappe. Na morgen weet ze ook een beetje hoe ze ervoor staat!

Uiteindelijk finishte ze als 87ste algemeen en als 46ste in het R2-klassement. Een prima uitgangspositie voor de dag van morgen!

Het begin - Voorbereidingen - 29-12-2022

Het is begonnen voor Mirjam Pol de Dakar 2023! Dinsdagavond is Mirjam vanaf Rotterdam vertrokken richting Yanbu, Saudi-Arabië. De eerste dag stond vooral in het teken van acclimatiseren, wennen aan de brandende zon en het regelen van allerlei randzaken. Vandaag staan de keuringen op het programma en natuurlijk de shakedown! Mirjam is om 11:00 uur lokale tijd ingedeeld voor de administratieve checks en om 16:20 uur wordt ze verwacht voor de technische scrutineering. Daarnaast zal Mirjam vandaag gebruik maken van de mogelijkheid om samen met haar team, HT-Rally Raid Husqvarna Racing, haar motor te testen en af te stellen tijdens de shakedown. Tijdens dit Dakar houden wij Mirjam in de gaten en schrijven we over haar prestaties in ons blog en op onze social media kanalen. Dus zorg dat je ons in de gaten houdt!

Voorbereidingen...

Mirjam Pol ChromeburnerMirjam Pol Chromeburner

Wil je zelf de Dakar uitrijden?

Bekijk dan onze adventure collectie en bekijk de tips van Dakar-veteraan Mirjam Pol zelf!