This form is protected by reCAPTCHA - the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Het aanmaken van een account heeft vele voordelen:
In 2009 kocht ik mijn eerste “sportfiets”, in de vorm van een Honda CBR400RR, een “babyblade” en ben er vrijwel direct mee het circuit op gegaan. Mijn houding op de motor was toen gebaseerd op het afkijken bij anderen naar “hoe het zou moeten” en dat maar gewoon proberen in de praktijk.
Op zich werkte dit prima, ook om erachter te komen wat voor mij een lekkere positie is. Uiteindelijk bleef ik toch een beetje aanklooien wat betreft mijn houding en had duidelijk behoefte aan wat tips en tricks. Zeker als je merkt dat wat je aan het doen bent niet vertrouwd voelt.
Zodoende heb ik een trackday met instructie geboekt. Hier leer je echt van alles wat je nodig hebt op circuit, zoals: de juiste versnellingen kiezen en rempunten op de baan zoeken etc. Maar vooral de zithouding vóór een bocht, in en na een bocht. Op die manier ontwikkel je een goede basis en kan je kijken wat voor jou het beste werkt en waar je het lekkerst mee op de motor zit. Daarnaast steek je ontzettend veel op van vrienden en ook via fora kom je veel te weten over hoe je goed op de motor zit. Van Youtubefilmpjes van (ex) coureurs heb ik ook veel opgestoken!
Een algemene juiste houding op de motor is er eigenlijk niet, maar er zijn natuurlijk wél foute houdingen. Het is dus belangrijk om geen foute houding aan te nemen en een houding waarmee jij comfortabel op je motor zit. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van veel oefenen en veel rijden! Enkele praktische tips om mee beginnen:
1. Zet je kont wat meer naast de motor, zelfs als het voelt alsof je er helemaal naast hangt. In de praktijk is dat vaak niet eens zo!
2. Zorg dat je hoofd wat meer naar voren gaat en naar beneden
3. Zorg ervoor dat je binnenste arm wat buigt en naar buiten steekt. Houd je buitenste arm gestrekt en op de tank leunend.
probeer niet te veel dingen tegelijk te veranderen, maar pak elke sessie weer iets nieuws op. Bovenstaande in de praktijk brengen en oefenen is op het circuit het makkelijkst en het meest veilig, toch heb ik op straat ook de nodige kneedowns gemaakt! Met een kneedown op de foto kunnen is natuurlijk gaaf, maar het belangrijkste is dat jij er comfortabel genoeg mee bent om ze te maken. Alleen als je met vertrouwen op de motor zit, zal je harder en lekkerder het circuit kunnen rondgaan!- Dennis Batterink