ervaringsdeskundige Ducatim over adventure reizen op de motorervaringsdeskundige Ducatim over adventure reizen op de motor

Ervaringsdeskundige Ducatim over adventure reizen op de motor

Ducatim is een heel ervaren adventure rijder en heeft al heel wat offroad kilometers in de banden, met uiteenlopende uitdagingen. Zo trotseerde hij onder andere de hitte in Marokko en maakte hij dit jaar nog een avontuurlijke trip door de bergen van Italië. In deze blog geeft hij je tips om jezelf goed voor te bereiden op een motorvakantie.

19 juli 2023

Adventure rijden wordt steeds populairder

Adventure (of beter gezegd all-road) motoren zijn steeds populairder aan het worden. Te zien aan de vele GS-en, Multistrada’s, KTM Adventure’s, Ténéré’s en natuurlijk de op de vroegere Parijs-Dakar Cagiva gebaseerde Ducati Desert X die je meer en meer ziet rondrijden. Steeds meer motorrijders zien de mogelijkheden, buiten het gewone woon-werkverkeer en de vrijetijdsritjes, om de motor te gebruiken voor vakantietripjes of weekendjes weg. En dan is de sportmotor, maar zelfs ook een pure naked misschien niet je ideale reispartner. En al helemaal niet als je ook nog iets avontuurlijker een keer een gravelpad of een Strada Bianca zou willen pakken. Of een stukje van de TET route. 'TET' is de afkorting voor de TransEuropean Trail die door, de naam zegt het al, heel Europa mooie offroad routes heeft, die over het algemeen héél goed te doen zijn voor de beginnende offroadrijder met weinig of geen ervaring.

 

Maar waar moet je allemaal aan denken wanneer je een keer een weekendje weg of vakantie op de motor wil gaan doen? Ik neem je graag mee in mijn eigen ervaring en wat ik zelf handig vind!

 

Planning is key

Het begint bij je planning. Wat wil je gaan doen? En waar? Ga je een week op de bonnefooi het mooie weer achterna met je tentje achter op de motor? Of plan je een trip naar het buitenland en ga je van hotel naar hotel? Of zoek je een regio op en ga je daar vanuit één centrale plaats routes rijden en kom je elke dag weer terug bij je B&B, camping of hotel? Zorg ervoor dat je een plan hebt voordat je vertrekt. En besluit je om geen plan te hebben? Dat is ook een plan ;).

adventure rijden wordt steeds populairderadventure rijden wordt steeds populairder
adventure rijden wordt steeds populairderadventure rijden wordt steeds populairder
adventure rijden wordt steeds populairderadventure rijden wordt steeds populairder

Bron: Ducatim

Denk goed na over hoe je je bagage meeneemt

Als je op de bonnefooi gaat rijden, moet je zeker rekening houden met extra bagage en de opbergmogelijkheden daarvoor. Denk aan koffers of panniers. Die laatste zijn (meestal waterdichte) ‘zachte’ koffers. Of eigenlijk meer een soort van tassen die je op de motor kunt bevestigen. Het voordeel van de harde koffers is dat ze robuust en afsluitbaar zijn. En, afhankelijk van de grootte, ook wel meer opbergruimte bieden. Het nadeel is dat het meestal je motor ook weer wat breder (en uiteraard zwaarder) maakt. Als je echt wat sportiever offroad gaat rijden, dan kunnen ze bij een val makkelijker beschadigen, en jijzelf ook. Mocht je onverhoopt met een arm of been tussen de koffer en de ondergrond komen dan kan dat erg vervelend uitpakken. Ikzelf heb daarom bewust voor een systeem met panniers gekozen.

 

Tip: een tanktas of koffer kan erg handig zijn om bijvoorbeeld je pasjes en portemonnee op te bergen voor tol en tanken. En ook je camera als je tussendoor mooie momenten op de gevoelige plaat wil vastleggen, of voor je volgers thuis of op de socials.

 

Kies voor goede en multifunctionele kleding

Ik heb de meeste vormen van weekendjes weg en vakanties met eigen motor inmiddels al wel gedaan; vanuit één hotel, van hotel naar hotel, maar ook in de Marokkaanse desert in Bedoeïenententen overnacht. Als ik een weekendje weg ga, heb ik alleen toiletartikelen, schoon ondergoed en een regenset bij me. Daarvoor heb ik gekozen voor de SPIDI Allroad H2Out. Door de 3 lagen ben je op alle weersomstandigheden voorbereid. Ik heb er met 40 graden in Marokko mee gereden en dat was zelfs toen door de vele ventilatie prima te doen. Zeker zo goed als mijn zomerse outfit: het SPIDI Progressive Net Windout jack en motorjeans. Maar het grote voordeel van zo’n modulair kledingsysteem is, dat je bij veranderende weersomstandigheden heel makkelijk en snel jezelf kunt omkleden. En als je het niet draagt, zijn die extra lagen heel licht (wat heel fijn is, vooral als je wat meer offroad zou gaan) en compact op te bergen in je koffers of panniers. Of zelfs in een rugzakje.

 

En over rugzakjes gesproken: denk eens aan de mogelijkheid van de zogenoemde 'camel bags'. Geen gezeul meer met flesjes drinken. Niet meer afhankelijk zijn van de stops onderweg. Vooral heel handig als je wat meer in afgelegen gebieden rijdt; je hebt je drinken altijd bij de hand. Ideaal zelfs om tijdens het rijden een paar slokken te kunnen nemen.

"Ik heb de meeste vormen van weekendjes weg en vakanties met eigen motor inmiddels al wel gedaan"

kies voor goede en multifunctionele kledingkies voor goede en multifunctionele kleding
kies voor goede en multifunctionele kledingkies voor goede en multifunctionele kleding
kies voor goede en multifunctionele kledingkies voor goede en multifunctionele kleding

Bron: Ducatim

Houd rekening met flexibiliteit van (hand)schoenen

Draag altijd goede motorlaarzen of –schoenen. Zeker als je een keer een stukje gravel- of zandpad pakt. De kans op een slippertje is dan toch wat meer aanwezig. Als ik vooral op de weg rijd dan draag ik graag mijn XPD X-Radial sneakers; goede bescherming voor de enkels en ook makkelijk om op te lopen. Ik draag ze zelfs na een woon-werkritje op mijn werk. Maar ga je wat meer sportief rijden en ook offroad? Overweeg dan een adventure- of zelfs MX laars. Die laatste zijn echte crosslaarzen en bieden natuurlijk de beste bescherming. Ze zijn echter wel erg stug; vrijwel geen enkelflex (en dat is bij kortere benen en de wat hogere allroad motoren soms wel een uitdaging weet ik inmiddels…) en ook erg dikke neuzen. Je moet de positie van je schakelpedaal dan daarop gaan aanpassen. En ook belangrijk: je hebt veel minder gevoel met je achterrem. Als je je achterrem al niet veel gebruikt, dan waarschuw ik je alvast: dat ga je met offroad rijden in ieder geval wel heel veel doen. Ik vind zelf een meer adventure georiënteerde laars zoals de Alpinestars Toucan een prima compromis. Deze ziet er stoer ‘MX-achtig’ uit en geeft heel veel steun en bescherming met de interne enkelbrace. Daarnaast biedt deze laars ook wat meer flex en veel meer gevoel. Dit is voor het gemiddelde allroad reizen met gravel en zand-/modderpaden prima. Ga je (hard) enduro rijden, dan moet je wel over naar MX laarzen en -uitrusting. Maar dan is dit bovenstaande allemaal ook niet voor jou van toepassing.

 

Kies uiteraard altijd voor een paar goed passende handschoenen. Voor mij is pasvorm en gevoel erg belangrijk. Net als de achterrem ga je met offroad rijden veel meer met je koppeling en voorrem spelen. En als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld, ga je 100% zeker ook die gravelpaden pakken. Of als je in het buitenland een keer verrast wordt omdat de weg gewoon ophoudt en je op gravel, grind of zand verder moet.

 

Overweeg een offroadhelm

De helm is ook weer een heel ander speelveld dan de normale race- of toerhelmen. Een zonneklep (‘beak’) op je helm is echt heel handig. En de opengewerkte vizieropening ook. Niet alleen voor je ruimere zicht, maar ook als je er een crossbril bij zou willen dragen. En bij de offroadhelmen is meestal het kinstuk ook wat verder naar voren zodat je bij een val niet meteen de integraalbeugel op je kin/tanden krijgt. Veiligheid voor alles. Meestal zijn dit soort helmen trouwens van nog meer ventilatie voorzien dan reguliere integraalhelmen. En dat is heel fijn, omdat je toch wat fysieker bezig bent als je van het asfalt af gaat. Daarnaast koel je ook minder snel af door de veel lagere snelheden. Een aanrader dus! En buiten dat: het oog wil ook wat hè. Het ziet er ook gelijk veel stoerder uit als je met zo’n helm op je allroad bike zit.

overweeg een offroadhelmoverweeg een offroadhelm

Bron: Ducatim

Extra protectie

Ga je op een gegeven moment wat sportiever offroad rijden, dan is wat extra protectie zeker aan te raden. Voor je onderlichaam heb je bijvoorbeeld speciale onderbroeken met meer protectie en kniebraces. Voor je bovenlichaam heb je losse protectors, maar ook de zogenaamde armour jackets. Ikzelf draag de Alpinestars Bionic Pro V2. Een licht en luchtig stretch ‘onderhemd’ met volledige protectie op ellebogen, schouders, borst/ribben en rug, mét een niergordel. Draag je dit, dan moet je wel tijdelijk de standaard protectie uit je overjas halen. Dubbelop werkt namelijk averechts. Of, zeker op warme dagen, draag er een cross-shirt overheen. Ikzelf vind de Alpinestars Racer Tactical Jersey Iron Camo (een hele mond vol voor een lekker luchtig en stretchy cross-shirt) erg mooi passen bij mijn motor en de rest van mijn gear. Maar er zijn honderden merken en modellen in dit segment.

 

Navigeren in de middle of nowhere

Ga je naar gebieden waar je zelf de weg niet weet? Zorg dan zeker voor een navigatiesysteem. Er zijn verschillende mogelijkheden met apps voor je telefoon. Let er wel op dat je dan een goede mount koopt die de camerastabilisator van je mobiel beschermt! Of investeer in een stand-alone navigatiesysteem. Er zijn een paar grote spelers op de motormarkt, onder andere TomTom en Zumo. Ikzelf heb gekozen voor de Zumo XT, waar trouwens recent een verbeterde versie van is uitgekomen: de Zumo XT2. Deze is lekker groot, makkelijk te bedienen, heeft een helder scherm dat goed afleesbaar is in alle omstandigheden en gaat ook prima met offroad-tracks om.

 

Zorg dat jij en je motor er klaar voor zijn

Uiteraard het belangrijkste: zorg dat je motor in prima conditie is. Controleer de ketting(spanning) en tandwielen, remmen en vooral je banden. Je zal ervan versteld staan hoeveel kilometers je rijdt tijdens een vakantie van bijvoorbeeld een week. En je wil niet met kale banden ergens in de middle of nowhere komen te staan. Of erger…

 

En last but not least: zorg ook goed voor jezelf. Op tijd rusten en goed eten/drinken zijn heel belangrijk. En als je wat langere tijd weggaat, zorg dan dat je er ook fysiek op voorbereid bent. Zeker als je normaal nooit meer dan 100/150 km rijdt. Als je dan een week elke dag 350/400 km gaat rijden, dan is dat best een fysieke (en soms ook mentale) uitdaging. En 150 km all-/offroad is ook al snel 5 uur op de motor. Dus begin goed getraind, uitgerust en voorbereid aan je trip. En dan kan niets het maken van mooie herinneringen en uitdagende avonturen meer in de weg staan!

zorg dat jij en je motor er klaar voor zijnzorg dat jij en je motor er klaar voor zijn
zorg dat jij en je motor er klaar voor zijnzorg dat jij en je motor er klaar voor zijn
zorg dat jij en je motor er klaar voor zijnzorg dat jij en je motor er klaar voor zijn

Bron: Ducatim