This form is protected by reCAPTCHA - the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Het aanmaken van een account heeft vele voordelen:
Mirjam Pol kan komende januari niet aan de start van de vijfde editie van de Dakar rally in Saudi-Arabië staan. Een weloverwogen beslissing die zij in deze blog toelicht.
3 november 2023
"Om maar direct met de deur in huis te vallen; komende januari sta ik helaas niet aan de start van de Dakar rally in Saudi-Arabië. Ik baal van die keuze, ook al heb ik hem zelf gemaakt. Eerder dit jaar raakte ik besmet met het Coronavirus. In eerste instantie leek ik een redelijk normaal herstel te hebben maar dat herstel stagneerde al vrij snel. Ik bleef moe, snel benauwd, snel overprikkeld, met onverklaarbare spierpijn, hoofdpijn en nog een heel arsenaal aan andere klachten.
In het begin vond ik dat nog niet zo’n probleem, toen dacht ik nog; ‘het zal wel weer over gaan en ik heb nog even’. En dat eerste geloof ik nog steeds, maar ik loop nu wel vast op dat tweede gedeelte. Ook al ben ik zeker niet één van de slechtste gevallen, want ik kan nog op pad voor een afspraak, licht werk doen en zelfs nog wel een training afwerken. Maar het is allemaal of het één of het ander, én én gaat niet. In Dakar moet je niet 100%, maar 110% fit én scherp zijn en dat ben ik op dit moment niet. En die fitheid kan ik voor een gedeelte nog wel compenseren met ervaring, maar die scherpte niet, die scherpte móet er gewoon zijn."
"Zoals ik het zie zijn wij motorrijders gespecialiseerd in ‘risicomanagement’. De uitdaging voor ons is om zo hard mogelijk te rijden zonder te crashen. En dat betekent dan weer; rijden op de grens van je eigen kunnen. In een fractie van een seconde moeten wij beslissen, gas open of dicht? Wel of niet insturen? Wel of niet remmen? Wel of niet nu op het roadbook kijken. Kan mijn motor dit aan? Want je weet, één verkeerde beslissing en je ligt op de grond! Maar daaraan voorafgaand zit ook nog een heel traject. De meeste risico’s sluit ik in de voorbereiding al uit door met een goede voorbereiding, een goede motor, een goed team en fit aan de start te verschijnen. En de risico’s die dán nog overblijven dat zijn de zogenaamde ‘risico’s van het vak’ en die accepteren wij."
"Wel of niet zo naar de Dakar?"
"Maar nu is die hele situatie anders. Ik ben niet fit en ik ben niet scherp en dat ga ik voor Dakar ook niet meer worden. En nu ben ik dus op het punt aanbeland waarop ik een keuze moet maken. Wel of niet zo naar Dakar? En als ik ook maar een heel klein beetje eerlijk ben naar mijzelf, dan is dat zelfs helemaal geen keuze, het gaat gewoon niet. Met andere woorden er komt geen Dakar 2024 voor mij."
"Ik ga mijn herstel eerst de tijd geven die het nodig heeft en aansluitend probeer ik langzaamaan weer terug fit te worden. En dan maken wij in de loop van volgend jaar gewoon weer nieuwe plannen, met natuurlijk als hoofddoel Dakar rally 2025.
Rest mij alleen nog jullie te danken voor jullie onvoorwaardelijke steun en vertrouwen in mij en uiteraard houden wij jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen."
Lees meer over:
Mirjam Pol reed begin dit jaar voor de 10e keer mee in de zwaarste rally ter wereld, de Dakar. Ondanks het feit dat de laatste etappe van de 45ste editie van de Dakar rally niet echt soepel verliep voor Mirjam, mocht zij zich wederom Dakar-winnaar noemen in het damesklassement.
Lees meer
Al jaren staat Mirjam Pol bekend als veteraan in de rally der rally's. Het is dus niet vreemd dat we haar strikken voor een 'Dakar-vergelijk'. Belangstelling in de test is er gelijk en Mirjam reageert enthousiast als we de namen van de vier klassieke allroads aan haar doorgeven. “Meen je dat? Oh grappig, zeg. Ik ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar die oudjes.”
Na de proloog op vrijdag, waarin Mirjam helemaal niet in haar element kwam, bleek ze in de eerste echte wedstrijddag het juiste gevoel weer te pakken te hebben. Uiteindelijk wist ze de vierde plek in het algemeen klassement te behalen en grote namen achter zich te laten.
Hoewel het gros van de allroad-rijders niet snel een zandweggetje opzoekt, is het uiteraard wel mogelijk om de gebaande paden achter je te laten. Maar, is het van belang om het onbekende avontuur met de nieuwste 890 Adventure R aan te gaan of beleef je nog voldoende plezier met een ‘oudje’ als de 990 Adventure? Wij zochten het uit, samen met Dakarrijdster Mirjam Pol.