This form is protected by reCAPTCHA - the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Het aanmaken van een account heeft vele voordelen:
Medewerkers op cursus sturen om ze wat bij te leren? Prima idee, maar bij ChromeBurner vatten we dat net een tikkeltje anders op dan de meeste bedrijven doen. Geen saaie training om knappe Excel-sheets in elkaar te zetten, nee, wij stappen liever op de motor om de nodige vaardigheden op te doen. Zo stuurden we Nicky Verkuijlen naar een allroad-cursus.
1 augustus 2023
In de vroege ochtend is al direct te merken dat zonnebrandcrème eerder nodig zal zijn dan een dikke wintervoering in de motorjas. Vlak na de eerste praktijkoefeningen zijn verschillende cursisten al bezig om hun extra lagen in de koffer te lozen. Het is overigens niet enkel de zon die ervoor zorgt dat de deelnemers aan deze allroad-training de hitte al snel voelen. Ook een gevorderde les in yoga op de motor zorgt dat dit groepje van zeven motorrijders lekker warmgedraaid is. Nikki van der Spek van motorcursussen.nl is de ‘hoofdschuldige’ dat ChromeBurner-medewerker Nicky Verkuijlen in rap tempo de ventilatieritsen van zijn REV’IT!-kleding openzet. Terwijl de instructrice op haar BMW R1250GS een aantal verschillende posities inneemt, behoren de cursisten haar bewegingen te imiteren. Soepel neemt Van der Spek een volgende houding aan en laat ze langzaam de moeilijkheidsgraad oplopen. Netjes weten alle deelnemers deze yogales zonder kleerscheuren te volstaan, al had Nicky zich een iets minder intensieve start van de dag verwacht. “Zo, zelfs hartje winter zou deze oefening ervoor zorgen dat ik het idee heb dat het zomer is. Sommige posities heb ik overgeslagen, want die kan ik niet eens uitvoeren als ik gewoon met beide voeten op de grond sta. Laat staan op de motor.”
De uitgebreide opwarmsessie is niet alleen bedoeld om de spieren wakker te schudden, maar zorgt ook dat de cursisten een betere balans op de motor weten te vinden. De niet al te gebruikelijke houdingen zorgen ervoor dat ze hun eigen tweewieler nog een stukje beter leren kennen. Voordat de tweede oefening in gang wordt gezet, ontvangt de groep allereerst een theoretische uitleg van Stephan Moerkerken, de andere instructeur van motorcursussen.nl. Er komt stiekem veel kijken bij offroad rijden met zo’n zware allroad en om die bepaalde technieken over te brengen, is het nodig om de deelnemers te voorzien van een goede uitleg. Gelukkig is Moerkerken de aangewezen persoon om dat te doen, als voormalig motordocent bij de Politieacademie. Aangezien de staande houding op de motor van kritiek belang is tijdens offroad rijden, besteedt de instructeur veel aandacht aan dit onderwerp. “Als je de juiste houding aanneemt, wordt rijden op onverharde wegen een stuk gemakkelijker”, geeft Moerkerken zijn leerlingen mee. “Zorg er daarom voor dat je die ellebogen niet op slot zet. Beetje naar buiten richten, zodat je lekker vrij kunt sturen.”
"Als je de juiste houding aanneemt, wordt rijden op onverharde wegen een stuk gemakkelijker"
Om die staande houding op de motor snel onder de knie te krijgen, krijgen de deelnemers verschillende oefeningen voor hun kiezen. Vanuit stilstand moeten ze direct op de steps staan en ook een slalom gebeurt vanuit een staande positie. Om vertrouwd te raken met deze houding wordt deze ochtendsessie afgesloten met een kort parcours. Al manoeuvrerend gaan de cursisten achter instructeur Stephan aan, terwijl Nikki van een afstand bekijkt hoe ze het ervan afbrengen. Hier en daar geeft ze wat extra tips aan de mannen die wat meer moeite blijken te hebben met het krap insturen van hun allroad. Hoewel ChromeBurner-medewerker Nicky nog maar weinig kilometers op zijn gloednieuwe Moto Morini X-Cape heeft gereden, blijkt hij al prima vertrouwd te zijn met zijn Italiaanse allroad. “Een nieuwe techniek voor me, maar het begint steeds natuurlijker aan te voelen. Door de duidelijke uitleg had ik gelijk het vertrouwen om deze oefeningen op de juiste manier uit te voeren.”
Via een mooie route die deels over onverharde paden loopt, rijdt de groep terug naar Hoogerheide om in restaurant Boove & Beneeje een uitstekende lunch voorgeschoteld te krijgen. Nadat de nodige sterke verhalen over tafel gevlogen zijn, is iedereen weer met frisse energie toe aan de tweede helft van de cursus. De trainingslocatie in een nabijgelegen bos wordt gebruikt om de cursisten de nodige vaardigheden op het gebied van remmen bij te brengen. Allereerst toont instructeur Stephan aan wat snelheid doet met de remweg als je offroad rijdt. Met slechts twee pogingen is het direct duidelijk voor de deelnemers dat de remweg extreem verlengd wordt als de snelheid wat hoger komt te liggen. “De afstand neemt kwadratisch toe en dan moet je ook nog rekening houden met de ondergrond die minder grip biedt én je reactietijd. Ga dus zeker niet op de limiet rijden”, meldt hij. Daarna is het de beurt aan de zeven cursisten om eens te proeven aan het remmen op onverhard terrein. Doordat de deelnemers allemaal een oortje in hebben, is het voor de instructeurs mogelijk om direct te communiceren. Terwijl ze terugrijden naar de startplek volgen de tips in rap tempo op. Na enkele pogingen zie je bij veel rijders het vertrouwen groeien en de remweg juist verkorten.
Om deze cursusdag op een zeer plezierige manier af te sluiten, kunnen de deelnemers hun geleerde technieken samen laten smelten tijdens een prachtige offroad-route. Schiet met je allroad van het asfalt af en er blijkt zich een heel nieuwe wereld te openen. Op deze onverharde paden in het zuidwesten van Noord-Brabant weten de instructeurs van motorcursussen.nl dat gevoel op een perfecte wijze over te brengen. Enthousiast komen alle deelnemers dan ook weer aan bij de beginlocatie van de dag, restaurant Boove & Beneeje in Hoogerheide. Hoewel Nicky duidelijk wat vermoeid lijkt te zijn, is er ook een grote glimlach op zijn gezicht te bewonderen. “Het was een pittige dag, maar dat komt vooral omdat je nu nog erg krampachtig rondrijdt. Te veel op kracht in plaats van techniek. In ieder geval heb ik vandaag echt veel geleerd en ik merkte gedurende de dag dat het een goede keuze is geweest om die X-Cape aan te schaffen. Ik wilde meer offroad gaan rijden, maar dan is het wel belangrijk dat je enigszins weet wat je moet doen. Vandaag ontving ik een mooie basis om veel plezier te halen uit het rijden op onverhard terrein. En misschien moet ik nog eens terugkomen om de advanced cursus te volgen. Dat kan zeker geen kwaad.”
Via zijn neef Marco komt Nicky Verkuijlen (34) in de motorbranche te werken, als verkoper bij Opheij Motoren. Na de nodige ervaring opgedaan te hebben, werd het tijd voor een volgende stap. Die nieuwe uitdaging vond hij bij ChromeBurner Motorgear, waar hij nu inmiddels acht jaar werkt en daar de functie van E-Commerce & Retail Director invult. Het kan natuurlijk niet anders dat de Veghelse Nicky een groot fan is van motorrijden. Daarom beschikt hij momenteel over vijf motoren, zodat er wat afgewisseld kan worden. De ‘collectie’ startte met een Suzuki GSR750, gevolgd door een Honda CX650 Nicky Hayden flattracker (te zien in de showroom van ChromeBurner Motorgear) en een MV Agusta Dragster 800RR. Later voegde hij daar de Moto Morini X-Cape (te zien in deze blog) en de KTM RC8 aan toe.
Ook deze allroad-cursus volgen? Je vindt deze op de website van motorcursussen.nl.
Lees meer over:
Ducatim is een heel ervaren adventure rijder en heeft al heel wat offroad kilometers in de banden, met uiteenlopende uitdagingen. Zo trotseerde hij onder andere de hitte in Marokko en maakte hij dit jaar nog een avontuurlijke trip door de bergen van Italië.
Lees meer
Motorrijden en kamperen. Het klinkt als het perfecte plaatje: jij en je motor op een mooi plekje met schitterend uitzicht. Volgens Nikki van der Spek is dit niet altijd zo romantisch als het klinkt. In 2014 reed zij met een aantal andere motorrijders van Nederland naar Kaapstad waarbij ze 3.5 maand in een tent heeft gewoond.
Al jaren staat Mirjam Pol bekend als veteraan in de rally der rally's. Het is dus niet vreemd dat we haar strikken voor een 'Dakar-vergelijk'. Mirjam reageert enthousiast als we de namen van de vier klassieke allroads aan haar doorgeven. "Meen je dat? Oh grappig, zeg. Ik ben eigenlijk best wel nieuwsgierig naar die oudjes.”
Hoewel het gros van de allroad-rijders niet snel een zandweggetje opzoekt, is het uiteraard wel mogelijk om de gebaande paden achter je te laten. Maar, is het van belang om het onbekende avontuur met de nieuwste motor aan te gaan of beleef je nog voldoende plezier met een ‘oudje’? Wij zochten het uit, samen met Dakarrijdster Mirjam Pol.